ب ام و آی ویژن؛ خودرویی که ۱۰۰ درصد بازیافت می‌شود!

ب ام و آی ویژن؛ خودرویی که ۱۰۰ درصد بازیافت می‌شود!

این خودرو بر پایداری و تجمل متمرکز است و طراحی آن با استفاده از مواد ۱۰۰ درصد قابل بازیافت صورت گرفته که حتی شامل بسته باتری نیز می‌شود.

کد خبر : ۹۸۳۹۸
بازدید : ۲۷۸۵
محمدمهدی حیدرپور | ب‌ام‌و طی نمایشگاه خودرو مونیخ ۲۰۲۱ چند خودرو را در معرض دید عموم قرار داد. برخی خودرو‌ها مانند مدل شاسی بلند الکتریکی آی‌اکس و مدل سدان آی ۴ و همچنین مدل مفهومی جدید آی‌اکس ۵ هیدروژن قبلا دیده شده بودند.

اما در کنار این خودرو‌های الکتریکی و مدل مفهومی هیدروژنی، ب‌ام‌و خودرو مفهومی آی ویژن سرکیولار (BMW i Vision Circular Concept) را معرفی کرد که از جمله مدل‌هایی بود که در کانون توجه کارشناسان و عموم مردم قرار گرفت.

ب‌ام‌و آی ویژن سرکیولار یک خودرو جمع و جور (کامپکت) الکتریکی است که به عنوان مدلی برای عرضه در سال ۲۰۴۰ تصور شده است.
این خودرو بر پایداری و تجمل متمرکز است و طراحی آن با استفاده از مواد ۱۰۰ درصد قابل بازیافت صورت گرفته که حتی شامل بسته باتری نیز می‌شود. به گفته ب‌ام‌و، با تولید یک باتری با استفاده از موادی از "حلقه بازیافت"، باتری بدون تخلیه منابع ارزشمند به تراکم انرژی بسیار بالاتری دست می‌یابد.

از نظر طراحی، خودرو مفهومی ب‌ام‌و آی ویژن سرکیولار رویکردی منحصر به فرد را نسبت به زبان طراحی فعلی این شرکت انتخاب کرده است. جلوپنجره‌های کلیوی شکل نمادین این برند همچنان در قسمت جلو خودنمایی می‌کنند، در شرایطی که چراغ‌های جلو در هر گوشه از آن نصب شده و نوار‌های ال‌ئی‌دی در بخش‌های دیگر جلوپنجره بکار گرفته شده اند.
شیشه جلو و سقف از شیشه‌ای یک تکه شکل گرفته اند. چرخ‌ها با طراحی چراغ‌های جلو و جلوپنجره هماهنگ هستند و از پره‌های باریک در ساخت آن‌ها استفاده شده است. در قسمت عقب خودرو نیز سبک مشابهی را شاهد هستیم و یک نوار چراغ ال‌ئی‌دی در این قسمت بکار گرفته شده است.

در فضای داخلی خودرو طراحی خاص و ترکیبی از مواد منحصر به فرد را شاهد هستیم و از آنچه ب‌ام‌و "تکنیک‌های اتصال جدید" می‌نامد، استفاده شده است.
به عنوان نمونه، از فناوری چاپ سه بعدی برای ساخت داشبورد وی شکل خودرو استفاده شده که نیاز به چسب را کاهش می‌دهد و طراحی یک تکه خاص با مواد کریستالی تعبیه شده در آن که شبیه جواهر به نظر می‌رسد را ارائه می‌کند.

به جای نمایشگر لمسی سنتی در قسمت میانی داشبورد، اطلاعات مورد نیاز راننده در قسمت بالای پنل ابزار در پایین شیشه جلو نمایش داده می‌شوند.
واسط‌ها نیز به حرکات دست با یک افکت روشنایی جذاب واکنش نشان می‌دهند که اطلاعات کلیدی نمایش داده شده روی قسمت پایین شیشه جلو را کنترل می‌کند. بر همین اساس، نه تنها دیگر نیازی به نمایشگر‌های فیزیکی نیست، بلکه راننده نیازی ندارد به جز قسمت جلو و مسیر جاده به نقطه دیگری نگاه کند.

چهار صندلی بزرگ و راحت با روکش مخملی بنفش کم رنگ در داخل خودرو از دیگر مواردی هستند که نظر‌ها را به سوی خود جلب می‌کنند. در ساخت صندلی‌ها از پلاستیک بازیافتی استفاده شده که با استفاده از فریم آلومینیومی به رنگی طلایی روشن در جای خود قرار می‌گیرند. در قسمت جلو دو صندلی جداگانه و در عقب یک صندلی یک تکه قرار گرفته است.

فرمان خودرو ب‌ام‌و آی ویژن سرکیولار نیز با کمک چاپ سه بعدی و با استفاده از پودر چوبی ویژه ساخته شده است. تکنیک اتصال جدید "هم‌جوشی شاد" موجب می‌شود تا امکان جداسازی و بازیافت آسان مواد مورد استفاده در این خودرو در انتهای چرخه عمر آن‌ها فراهم شود.

خودرو مفهومی ب‌ام‌و آی ویژن سرکیولار حداقل در آینده‌ای نزدیک وارد خط تولید انبوه نخواهد شد، اما شاید در سال ۲۰۴۰ شاهد محصولی مشابه آن باشیم. با این وجود، می‌توان انتظار داشت که ب‌ام‌و از برخی از این تکنیک‌های منحصر به فرد در مدل‌های آینده خود استفاده کند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید