فیلم زالاوا؛ استعاره‌ای از شرایط کرونایی دنیا

فیلم زالاوا؛ استعاره‌ای از شرایط کرونایی دنیا

موجود ناشناخته در فیلم را می‌توان استعاره‌ای از ویروس کرونا دانست، همانطور که جدال میان علم و خرافه در سراسر جهان در مواجه با این ویروس همچنان پابرجاست.

کد خبر : ۹۸۳۹۹
بازدید : ۳۰۵۳

فیلم «زالاوا» که در حال و هوای سال ۱۹۷۸ میلادی در روستایی کوهستانی و کُردنشین در ایران ساخته شده، باور‌های علمی و منطقی را در مقابل خرافات قرار می‌دهند، موضوعی که بسیار مرتبط با شرایط کنونی در مواجهه با ویروس کرونا در دنیاست.

فیلم «زالاوا» نخستین ساخته ارسلان امیری، اولین حضور بین المللی خود را در بخش هفته منتقدان جشنواره ونیز ۲۰۲۱ تجربه کرد و موفق به کسب جایزه بهترین فیلم هفته منتقدان (بخش جنبی جشنواره ونیز که از سوی اتحادیه منتقدان سینمای ایتالیا برگزار می‌شود) و همچنین جایزه فیپرشی (انجمن بین المللی منتقدان فیلم) به عنوان بهترین فیلم دو بخش افق‌ها و هفته منتقدان شد.

«الیسا سایمون» منتقد نشریه ورایتی در مطلبی درباره فیلم «زاوالا» می‌نویسد: «شاید بزرگترین دارایی این فیلم، بازی نوید پورفرج در نقش یک سرهنگ بلند قامت، قوی و تاثیرگذار ژاندرمری است که تلاش او برای اعمال به زور قانون به مردم روستای زاوالا با پیامد‌هایی ناخواسته همراه می‌شود».

منتقد ورایتی پس از مروری بر داستان «زاوالا»، این فیلم را به عنوان اثری جدید در ژانر‌های آثار سینمایی ایران توصیف کرده که محتوای استعاری بسیار فوق العاده‌ای دارد. موجود ناشناخته در فیلم را می‌توان استعاره‌ای از ویروس کرونا دانست، همانطور که جدال میان علم و خرافه در سراسر جهان در مواجه با این ویروس همچنان پابرجاست.

در بخش دیگری از این مطلب آمده: گرچه این یک فیلم کُرد زبان با بودجه‌ای کم است، اما دارای ویژگی‌ها فنی فوق العاده‌ای است و نمای دوربین از جاده‌های پرپیچ و خم کوهستانی، یادآور آثار عباس کیارستمی است و فیلمبرداری محمد رسولی، تدوین عماد خدابخش و موسیقی رامین کوشا، به حفظ تنش در سراسر فیلم کمک کرده است.

«زالاوا» به تهیه‌کنندگی روح‌الله برادری و سمیرا برادری و نویسندگی ارسلان امیری، آیدا پناهنده و تهمینه بهرام است که در آن نوید پورفرج، پوریا رحیمی سام و هدی زین‌العابدین از بازیگران اصلی هستند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «زالاوا» داستان خود را در دهه پنجاه و در روستایی دورافتاده از کردستان نقل می‌کند.
ماجرا درباره واقعه‌ای است که مردمان چند نسل قبل تجربه‌اش کرده‌اند. ظهور یک موجود ناشناخته در روستا موجب وحشت اهالی می‌شود و ماموران پاسگاه را برای برقراری امنیت و حل پرونده به میدان می‌آورد، اما تجربه ثابت کرده که با دستبند و اسلحه نمی‌شود اجّنه را دستگیر کرد!

این فیلم در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر در ۱۰ رشته نامزد کسب جایزه بود که در نهایت جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد (پوریا رحیمی سام)، بهترین فیلمنامه (ارسلان امیری، آیدا پناهنده و تهمینه بهرام)، بهترین فیلم‌برداری (محمود رسولی) و بهترین کارگردانی اول را به خود اختصاص داد.

کمپانی دانمارکی «LevelK» اعلام کرد که حق پخش بین‌المللی «زالاوا» را در اختیار گرفته است و این فیلم را در کشور‌های مختلف اکران خواهد کرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید