حذف صدور سند انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی؟!

حذف صدور سند انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی؟!

ماده ۴۷ قانون ثبت اسناد نیز صرفاً به الزام ثبت برای نقل و انتقال اموال غیرمنقول اشاره کرده است نه خودرو که یک کالای مصرفی منقول است.

کد خبر : ۹۸۴۰۴
بازدید : ۲۹۰۹

رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان گفت: مردم دیگر برای نقل و انتقال سند خودرو به دفترخانه‌ها مراجعه نکنند و در صورتی که دفترخانه‌ای به بهانه الزام ثبت نقل و انتقال سند خودرو از تنظیم وکالتنامه خودداری کند، مراتب را به این انجمن گزارش دهند.

مهدی نجف پور درخصوص صدور بخشنامه به دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور مبنی بر عدم الزام ثبت نقل و انتقال سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی نسبت به اظهارات اخیر رئیس کانون سردفتران و دفتریاران کشور شدیداً واکنش نشان داد و خواستار تبعیت آن کانون از بخشنامه دادستان کل کشور و رأی دیوان عدالت اداری شد.

به گفته وی هیات عمومی دیوان عدالت اداری طی دادنامه شماره ۱۸۶۳ مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۰۲ نهایتاً رأی به ابطال بند‌های ۲ و ۳ بخشنامه شماره ۱۴۷۲۰۴ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صادر کرده است و از طرفی نیز نیروی انتظامی در زمان انتقال مالکیت خودرو پس از انجام فرآیند‌های قانونی اقدام به صدور سند مالکیت یا همان برگ سبز خودرو به نام خریدار می‌کند و قوانین متعددی از جمله ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی، ماده ۲۲ قانون حمل و نقل و ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی مسئولیت صدور اسناد مالکیت و پلاک خودرو را بر عهده نیروی انتظامی گذاشته و سند صادر شده از سوی نیروی انتظامی را به رسمیت می‌شناسد.
ماده ۴۷ قانون ثبت اسناد نیز صرفاً به الزام ثبت برای نقل و انتقال اموال غیرمنقول اشاره کرده است نه خودرو که یک کالای مصرفی منقول است.

رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان که قبلا طی نامه شماره ۱۴۰۰۱۱۵۶ مورخ ۱۴۰۰/۰۶/۱۶ از اقدام به جا و مهم دادستان کل کشور قدردانی کرده بود، افزود: مردم در این شرایط بد اقتصادی به اندازه کافی تحت فشار و پرداخت هزینه‌های زائدهستند و با این گرانی‌هایی که بخصوص در بازار خودرو وجود دارد، پرداخت کارمزد و حق الزحمه‌های گزاف به دفترخانه‌ها برای نقل و انتقال سند خودرو که یک اقدام واهی و غیرضرور تلقی می‌شود تحمیل هزینه‌های بیشتر به سبد مصرف خانوار است و باید جلوی آن گرفته شود.

نجف پور از مردم خواست مطابق قانون، رأی اخیر دیوان عدالت اداری و بخشنامه دادستان کل کشور دیگر برای نقل و انتقال سند خودرو به دفترخانه‌ها مراجعه نکنند و در صورتی که دفترخانه‌ای به بهانه الزام ثبت نقل و انتقال سند خودرو از تنظیم وکالتنامه خودداری کند مراتب را به این انجمن یا سایر مراجع نظارتی گزارش دهند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید