تولستوی و دستور پخت ۱۵۰ ساله ماکارونی و پنیر

تولستوی و دستور پخت ۱۵۰ ساله ماکارونی و پنیر

در متن کتاب جدید، اندازه‌گیری‌های دستور غذا‌ها که به قاعده روسیه قرن ۱۹ نوشته شده، به معیار امروز ترجمه شده است.

کد خبر : ۹۸۴۵۲
بازدید : ۳۰۷۸

حدود ۱۵۰ سال پیش، استپان آندریویچ برس، یک کتاب آشپزی منتشر کرد و به خواهرش، کنتس سوفیا آندریونا تولستایا، همسر نویسنده بزرگ روسی، لئو تولستوی هدیه داد.

این کتاب شامل مجموعه‌ای از دستور العمل‌های خانواده تولستوی بود. دستور غذا‌هایی که آن‌ها برای خانواده و دوستان خود سرو می‌کردند. روح‌های خوشبختی که متعلق به طبقه اشراف حاکم در اواخر روسیه تزاری بودند.

کتاب دستور غذا‌های خانواده تولستوی که اولین بار در سال ۱۸۷۴ منتشر شده، به تازگی توسط سرگئی بلتیوکوف به انگلیسی ترجمه شده و به چاپ رسیده است.
کتاب دستورالعمل‌های خانواده لئو تولستوی دارای ده‌ها دستور غذا است، از نحوه تهیه سس تارتار و قارچ ادویه‌دار (آشپزخانه روسی بدون قارچ چه معنایی دارد؟) تا پیراشکی شکم‌پر و لوبیا سبز در سس «Maître d'Hôtel» (سسی که ترکیبی است از کره، جعفری، نمک، فلفل و آب لیمو) کیک قهوه و شیرینی پای اتریشی.
در متن کتاب جدید، اندازه‌گیری‌های دستور غذا‌ها که به قاعده روسیه قرن ۱۹ نوشته شده، به معیار امروز ترجمه شده است.

از جمله غذا‌هایی که دستور آن در این کتاب پیدا می‌شود، دستور غذای محبوب ماکارونی و پنیر است. غذایی که البته امروز تقریبا همه جا یک جور درست می‌شود و شاید رسپی‌ها تفاوت چندانی با هم نداشته باشند، اما خانواده لئو تولستوی، نویسنده مشهور خالق جنگ و صلح، ترجیح می‌دادند آن را تنها با یک نوع پنیر و آن هم پنیر پارمسان و یک‌جور سس سبزیجات درست کنند.

قبل از اینکه سراغ دستور ماکارونی و پنیر تولستوی برویم، باید اشاره کنیم که این نویسنده بزرگ روس، در نیمه دوم عمر خود عادت غذایی خود را به گیاهخواری تغییر داد. عنوان کتاب بلتیوکوف هم به گیاهخواری تولستوی اشاره دارد: «لئو تولستوی؛ داستان یک گیاهخوار»، با عنوان فرعی «دستور‌های به‌روزشده غذا‌های گیاهی خانواده تولستوی برای آشپزخانه‌های مدرن».

تولستوی در نیمه دوم زندگیش خوردن گوشت را غیراخلاقی می‌دانست

تولستوی در جستاری با عنوان «گام اول» که در واقع مقدمه‌ای است بر ترجمه کتاب «آیین خوراک» از هاوارد ویلیامز نویسنده گیاهخوار انگلیسی، درباره خوردن گوشت نوشته است: خیلی ساده، غیراخلاقی است، چرا که شامل عملی است درست نقطه مقابل اخلاق: کشتن؛ و فقط به خاطر طمع و میل به غذای خوشمزه انجام می‌شود؛ بنابراین در حوالی روز تولد تولستوی، می‌توانید با خوردن مقداری ماکارونی و پنیر (گیاهی) یاد او را گرامی بدارید - یعنی اگر بتوانید بفهمید که دقیقا کدام سبزیجات در سس سبزیجات مد نظر تولستوی‌ها استفاده می‌شوند.

دستور این غذا به این شرح است

آب را بگذارید روی حرارت تا بجوشد مقداری نمک اضافه کنید. آب که جوشید ماکارونی را اضافه کنید و بعد بگذارید روی حرارت ملایم نیمه‌نرم شود. بعد ماکارونی را آبکش کنید و بعد کره را اضافه کنید. در مرحله بعد ماکارونی را لایه‌لایه داخل قابلمه بریزید.
یعنی یک لایه ماکارونی و بعد رویش سس سبزیجات و پنیر پارمسان رنده‌شده و دوباره روی آن یک لایه ماکارونی دیگر؛ و بعد این کار را ادامه دهید تا ماکارونی تمام شود. در قابلمه را بگذارید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا ماکارونی نرم شود. هر از گاهی قابلمه را تکان دهید تا از سوختن احتمالی ماکارونی جلوگیری کنید. نوش جان.

مانند آثار ادبی بزرگ، فضا برای تفسیر و تعبیر باز است.
منبع: همشهری آنلاین
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید