ایران بیت کوین و ارز‌های دیجیتال را به رسمیت می‌شناسد؟

ایران بیت کوین و ارز‌های دیجیتال را به رسمیت می‌شناسد؟

تا این جای کار مجلسی‌ها نشان داده اند که با استخراج بیت کوین و دیگر رمزارزها و استفاده از آن برای تجارت مخالف نیستند. اما همچنان بر سر تامین برق این مزرعه‌ها اختلاف نظر دارند.

کد خبر : ۹۸۵۱۷
بازدید : ۵۵۵۱
فرادید | السالوادور در حال حاضر تنها کشوری است که بیت کوین را به رسمیت شناخته است. اما دیگر کشور‌ها همچنان رویکرد سکوت و ممنوعیت بیت کوین و ارز‌های دیجیتال را در پیش گرفته اند. اما ایران هم اکنون در پی قانون گذاری در این حوزه است.

به گزارش فرادید؛ بلاتکلیفی در مواجهه با بیت کوین و ارز‌های دیجیتال در اقتصاد ایران، در حالی است که صد‌ها مزرعه استخراج بیت کوین در طول سال‌های اخیر مجوز قانونی از دولت دریافت کرده اند.
از سوی دیگر چندی پیش نشریه اقتصادی فوربس از «رشد انفجاری» شمار میلیونرهای ایرانی (بر اساس دلار آمریکا) در سال ۲۰۲۰ خبر داده بود. طبق این گزارش، شرکت کاپ‌جمینی اعلام کرده ۷۲ درصد از ثروتمندان ایران در زمینه رمزارز سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

اما حالا اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید برای فواید بیت کوین وارز‌های دیجیتال برای اقتصاد کشور، معتقدند که این حوزه نیازمند قانون گذاری است.

طبق آمار‌های این کمیسیون از ۳۲۴ هزار بیت کوین استخراجی سالانه دنیا ۱۹۵۰۰ بیت کوین بصورت غیررسمی در ایران استخراج می‌شود. همچنین در داخل کشور روزانه ۷۰۰ بیت کوین به صورت غیررسمی خرید و فروش می‌شود.

کمیسیون اقتصادی با استناد به نتایج بررسی سایت‌های صرافی آنلاین ایرانی گفته این ۷۰۰ بیت کوین معادل حدود ۴۰ میلیون دلار، معادل حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان، بصورت غیررسمی در ایران خرید و فروش می‌شود.

البته بانک مرکزی به عنوان عنوان بازوی سیاستگذاری پولی و اقتصادی کشور، بیشتر به خطرات این بازار اشاره دارد.

معاون حقوقی و امور مجلس بانک مرکزی در جلسه علنی امروز مجلس گفته که اگر بازار رمز ارز‌ها خوب شناخته نشود در کنار مزایای آن، موجب ضرر و زیان مردم شده و وسیله‌ای برای معاملات غیرقانونی، قاچاق، پولشویی و فرار مالیاتی می‌شود.

ایران بیت کوین و ارز‌های دیجیتال را به رسمیت می‌شناسد؟
ایران به سمت رسمیت بخشی به بیت کوین و بازار ارز دیجیتال می‌رود؟

بررسی جو جلسه علنی مجلس در مورد تعیین تکلیف بازار ارز دیجیتال نشان می‌دهد، که اختلاف نظر‌ها همچنان بر سر این حوزه بسیار بالاست. از این رو بعید به نظر می‌رسد که کلیت مجلس به این زودی‌ها بر سر رمزارز‌ها به نتیجه برسد. البته دولت نیز از مجلس خواسته تا منتظر لایحه دولت برای قانون گذاری در این حوزه بماند.

اما گروهی از مجلسی‌ها معتقدند که بیشترین ابزار کمکی به اقتصاد ایران برای دور زدن تحریم‌ها متعلق به بیت کوین و دیگر رمزارز‌ها بوده است.آن‌ها می گویند نباید به بهانه خطرات احتمالی رمز ارزها، فرصت‌های این حوزه را از دست داد.

کاظم دلخوش نماینده کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در این رابطه می‌گوید: نقش رمزارز‌ها در دنیای امروز هم در کاهش تحریم و هم در تولید و ذخیره‌سازی منابع نفتی بسیار موثر است، اما اگر دقت کافی به آن نشود، آسیب‌های جدی به همراه دارد.

البته مجلسی‌ها خواستار تفکیک قائل شدن میان استخراج رمز ارز و معاملات عمومی شده اند.

به اعتقاد‌ آن ها، استخراج به عنوان ابزاری برای تقویت مبادلات بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما به شرطی که تحت نظارت کامل بانک مرکزی باشد.

گروهی از نمایندگان مجلس نیز با رسمیت بخشی به بیت کوین و ارز‌های دیجیتال مخالف هستند.

مخالفان می‌گویند که رسمی شدن معاملات عمومی رمزارزها، باعث کاهش تسلط بانک مرکزی و خروج سرمایه‌های ارزی از کشور می‌شود.

ایران بیت کوین و ارز‌های دیجیتال را به رسمیت می‌شناسد؟
اختلاف بر سر تامین برق ماینر‌های استخراج رمزارز

تا این جای کار مجلسی‌ها نشان داده اند که با استخراج بیت کوین و دیگر رمزارزها و استفاده از آن برای تجارت مخالف نیستند. اما همچنان بر سر تامین برق این مزرعه‌ها اختلاف نظر دارند.

نمایندگان مجلس معتقدند که سرمایه گذاران معمولا ماینر‌ها پرمصرف و از رده خارج را وارد کشور می‌کنند. به اعتقاد آن‌ها این ماینر‌های پرمصرف منجر به بحران برق در کشور شده اند.

پرویز محمدنژاد قاضی محله، عضو کمیسیون انرژی در این باره می‌گوید: در آینده نزدیک تمام ماینر‌های بنجل، از کار افتاده و انبار شده چین که تا امروز حدود ۲۰۰ هزار عدد از آن‌ها کشف شده، وارد ایران خواهد شد و حتی زباله‌های آن بدتر از زباله‌های اتمی است.

‌او گفته که گویا گروهی به عنوان نهنگ‌ها ماموریت یافته‌اند تمام ماینر‌های از رده خارج شده چین را وارد ایران کنند که این اتفاق افتاده و بلای جان انرژی کشور ما شده است!

در این میان گروه دیگری از نمایندگان نیز بر این عقیده اند که با زیرساخت‌های کنونی امکان استخراج بیت کوین و رمز ارز‌ها در کشور وجود ندارد.

مظفری نماینده سروستان در این رابطه گفته که وقتی در زمینه تولید برق مشکل داریم و تراز انرژی کشور منفی بوده، چطور می‌توانیم به موضوع استخراج رمزارز‌ها ورود کنیم؟
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید