چند نفر یارانه می‌گیرند؟

چند نفر یارانه می‌گیرند؟

آخرین آمار که هفته گذشته احصا شده است، دلالت بر این دارد که ۷۷.۵ میلیون از جمعیت ۸۵ میلیونی ایران یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی می‌گیرند این بدان معناست که ۹۵ درصد ملت یارانه ایران دریافت می‌کنند و تنها کمتر از ۷ درصد یارانه نمی‌گیرند.

کد خبر : ۹۸۵۷۱
بازدید : ۳۱۸۰

مهدی پازوکی گفت: هر چند سال هاست که طرحی به نام هدفمندی یارانه‌ها در ایران اجرایی شده است، اما این اتفاق در عمل نیفتاده و تنها در این قالب پول نقد توزیع و تقسیم می‌شود.

این استاد اقتصاد دانشگاه گفت: آخرین آمار که هفته گذشته احصا شده است، دلالت بر این دارد که ۷۷.۵ میلیون از جمعیت ۸۵ میلیونی ایران یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی می‌گیرند این بدان معناست که ۹۵ درصد ملت یارانه ایران دریافت می‌کنند و تنها کمتر از ۷ درصد یارانه نمی‌گیرند.

وی با تاکید بر اینکه به شدت با سیاست گذاری بخردانه موافق است، توضیح داد: شخصا هدفمندی یارانه‌ها و نه تقسیم پول هستم.
در این قالب اقشار ضعیف قابل شناسایی هستند، در حال حاضر حدود ۱۴ میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند و رقم دریافتی این اشخاص بیش از ۳ برابر یارانه نقدی است. قطعا راهکار افزایش افراد برای دریافت یارانه بیشتر، فراخوان دادن برای عضویت متقاضی در کمیته امداد است.

این استاد اقتصاد دانشگاه با اشاره به اینکه دو کار اساسی باید در دستور کار بلندمدت قرار گیرد، گفت: اقدام اول طراحی سیستم مالیاتی کارا و دوم طراحی سیستم تامین اجتماعی است. همین حالا افرادی را داریم که از دو صندوق بازنشستگی پول می‌گیرند در حالی که صندوق بازنشستگی کشوری کاملا ورشکسته است و هشتاد درصد بار مالی سایر صندوق‌ها نیز بر عهده دولت است.

وی گفت: ما کسانی را داریم که نیازمند نیستند، ولی تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند و مستمری می‌گیرند در حالی که اگر بانک اطلاعاتی مان بر اساس فناوری اطلاعات کامل شود، جلوی پرت منابع گرفته خواهد شد.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: در ایران همه می‌ترسند سراغ داستان بنزین بروند، اما بنزین از آب ارزان‌تر است. هر چند بنده با شوک درمانی مخالفم، ولی هر ساله همه چیز افزایش قیمت دارد جز قیمت سالانه بنزین.

پازوکی ادامه داد: در ایران ما بنزین ارزان و خودرو گران داریم در حالی که در دنیا عکس این وضعیت است. وی اضافه کرد: ما باید سلامت اقتصادی را به اقتصاد ایران برگردانیم. در ضمن لازم است توجه کنیم که اگر یک بازار دچار عدم تعادل شود، این عدم تعادل به سایر بازار‌ها تسری خواهد یافت.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید