برای کنسول PS۵ باید تلویزیون جدید بخریم؟

برای کنسول PS۵ باید تلویزیون جدید بخریم؟

اگر تلویزیون شما بتواند آخرین کنسول بازی یعنی Pro PS۴ را پشتیبانی می‌کند، لازم نیست فعلاً نگران پشتیبانی از پلی استیشن ۵ آن باشید. PS۵ دارای فناوری جدیدی است که به راحتی با انواع تلویزیون‌های به‌روز سازگاری داشته و تصاویر عالی را نشان دهد.

کد خبر : ۹۸۷۱۵
بازدید : ۶۱۷۱

کنسول پی اس ۵ مانند هر دستگاه دیگر و به روزی نیاز به تجهیزات خاص خود برای اجرا دارد. یکی از مهم‌ترین تجهیزات برای انواع کنسول، تلویزیون است.

اینکه چه نوع تلویزیونی را استفاده کنید تا تصاویر باکیفیت واقعی و متناسب با آن پلی استیشن نمایش داده شود. برای PS۵، حداقل رزولوشن تلویزیونی که بیان کرده‌اند، ۸K است؛ اما فقط این نیست. در ادامه چندین ویژگی دیگر و راهنمای خرید تلویزیون برای PS۵ را برای شما نوشته‌ایم.

چگونه بهترین تلویزیون PS۵ را انتخاب کنید؟

در همین ابتدا باید به شما بگوییم که بهتر است دنبال تلویزیونی باشید که از فناوری ۸K پشتیبانی کند. البته صرف وضوح ۸K عامل تعیین کننده برای تلویزیون نیست؛ بلکه عوامل دیگری را هم باید در نظر گرفت.

اولین مورد این است که تلویزیون باید از استاندارد HDMI ۲.۱ پشتیبانی کند. این استاندارد که از سال ۲۰۱۷ نهایی و تائید شد، در یکی و دو سال گذشته در تلویزیون‌ها به کار رفته و همچنین در PS۵ از این استاندارد استفاده شده است. در این استاندارد پهنای باند مورد پشتیانی برابر با ۴۸ گیگابایت بر ثانیه است.

برای آن‌هایی که تلویزیونشان قدیمی است و از پورت HDMI ۲.۰b پشتیبانی می‌کند، ممکن است که در استفاده به مشکل بر بخورند.
البته فعلاً صبر کنید و سریع دست به تعویض یا ارتقای تلویزیون خود نزنید. برای اینکه باید موارد دیگری را هم در نظر بگیرید. البته خود سونی چند وقت پیش اعلام کرد که PS۵ با پورت‌های HDMI ۲.۰ و HDMI ۴.۰ سازگاری کامل داشته و به خوبی عمل می‌کند.

پس باید گفت اولین قدم پشتیبانی از پورت استاندارد است. حداقل به این صورت خیالتان راحت است که مشکلی از بابت کیفیت نمایش نخواهید داشت.

آیا استفاده از HDMI ۲.۰ برای PS۵ مناسب است؟

همانطور که در بالا هم نوشتیم، پلی استیشن ۵ با HDMI ۲.۰ و HDMI ۱.۴ سازگاری کامل دارد؛ اما نباید توقع کیفیت بالای تصاویر را داشته باشید. این پورت‌ها فقط می‌توانند بازی‌هایی با وضوح ۴K و ۶۰ فریم در ثانیه را به خوبی اجرا کنند. به هر حال اگر تلویزیون شما ۴K و دستگاهتان پلی استیشن ۵ بود، خیلی نباید استرس داشته باشید. بین این دو ارتباط برقرار می‌شود؛ اما آن ۸K را نخواهید داشت.

البته باید گفت که این مسئله به نوع بازی هم بستگی دارد؛ برای مثال، بعضی بازی‌ها از ۱۲۰ فریم بر ثانیه با رزولوشن ۴K در پلی استیشن ۵ پشتیبانی می‌کنند.
در حال حاضر، شاهد افزایش تعداد بازی‌هایی هستیم که از ۱۲۰ فریم بر ثانیه و همچنین ۸K پشتیبانی می‌کنند؛ اما چنین تلویزیون‌هایی قیمت بسیار بالایی دارند و به نظر می‌رسد که کاربران مجبور هستند برای کاهش قیمت خرید و صرفه‌جویی در مصرف بودجه خود، به دنبال تلویزیون‌های ۴K با نرخ رفرش بالا باشند؛ تا زمانی که قیمت تلویزیون‌های ۸K کاهش پیدا کند.
رابط کنسول

نگاهی دقیق به رابطه کنسول و رزولوشن

برای پلی استیشن ۲، رزولوشن ۱۰۸۰i بود. این یک ترفند بازاریابی هوشمندانه بود که تولیدکنندگان در آن برای فروش محصولات خود استفاده می‌کردند. البته ۱۰۸۰P هم مطرح بود؛ اما سخت افزار قوی نیاز داشت. برای همین از ۱۰۸۰i استفاده شد که در آن هر خط زوج و فرد، تصویر را یکی پس از دیگری به شما نشان می‌دهد.
البته در پلی استیشن ۳ از رزولوشن ۱۰۸۰P پشتیبانی شد تا اینکه در پلی استیشن ۴، ۱۰۸۰P رزولوشن اصلی معرفی شد. بعد که رزولوشن ۴K معرفی شد، سونی در پلی استیشن ۴ پرو خود از ۴K استفاده کرد.

در واقع هرچه پیش می‌رویم، رابطه بین کنسول و وضوح تصویر قوی‌تر و البته بهینه‌تر می‌شود. این بهینه سازی تا حدی است که الان دیگر بازی‌های جدید با رزولوشن بالاتر قابل اجرا در کنسول‌های قدیمی نیستند. در حقیقت یکی از دلایل اجرا نشدن، هم متناسب نبودن وضوح تصویر است.

سرنوشت وضوح تصویر ۸K در پلی استیشن ۵

پلی استیشن ۵ را یک کامپیوتر میان رده گیمینگ معرفی می‌کنند. اصل این است که تلویزیونی را خریداری کنید که از وضوح تصویر ۸K پشتیبانی کند؛ اما چالش از همینجا شروع می‌شود. سونی برای اینکه بتواند چنین قابلیتی را در دستگاه‌های خود در نظر بگیرد، باید از سخت افزار‌های قوی استفاده کند.
این سخت افزار‌ها در حال قیمت راه‌اندازی و در نتیجه دستگاه را افزایش می‌دهد. بر اساس گزارشی که در سایت thecontrollerpeople منتشر شده است، سونی حتی در تولید و عرضه بعضی از پلی استیشن‌های خود ضرر مالی می‌کند؛ اما تا حدی توانسته این ضرر را با فروش حق عضویت جبران کند.
برای همین است که در حال حاضر، پلی استیشن ۵ از پورت‌های قدیمی برای سازگاری با تلویزیون‌های ۴K پشتیبانی می‌کند تا زمانی که بتواند تعادلی در قیمت محصول و عرضه به وجود بیاورد.

البته باید گفت که بیشتر گیمر‌های فعلی ترجیح می‌دهند که صفحه تلویزیونشان دارای نرخ رفرش بالاتری باشد تا اینکه از وضوح تصویری قوی‌تری پشتیبانی کند. شاید برای همین است که سونی خیلی عجله‌ای برای به روزرسانی و قدرتمندتر کردن پلی استیشن ۵ خود ندارد؛ هرچند که بیخیال آن هم نیست. اکنون فقط تعدادی محدودی از بازی‌ها از PS۵ با وضوح ۸K پشتیبانی می‌کند و بقیه بازی‌ها را می‌توان با ۴K اجرا کرد؛ بدون اینکه مشکلی وجود داشته باشد.

آیا برای PS۵ باید تلویزیون جدید خریداری کرد؟

اگر تلویزیون شما بتواند آخرین کنسول بازی یعنی Pro PS۴ را پشتیبانی می‌کند، لازم نیست فعلاً نگران پشتیبانی از پلی استیشن ۵ آن باشید. PS۵ دارای فناوری جدیدی است که به راحتی با انواع تلویزیون‌های به‌روز سازگاری داشته و تصاویر عالی را نشان دهد. فقط الآن باید شما بیشتر از همه حواستان به کابل HDMI باشد.

خیلی خلاصه بگوییم که اگر برایتان خیلی به روز بودن و کیفیت بالای تصویر اهمیتی ندارد و می‌خواهید با دوستان خود بازی کنید، رزولوشن ۴K مناسب است. اگر بخواهید که از تمامی ویژگی‌های به روز بهره ببرید و نیاز کارتان هم است، مسلماً باید به دنبال تلویزیون ۸K باشید.
این نوع تلویزیون از نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند که نشان از کیفیت تصویر بسیار بالایی خواهد بود. البته باید گفت که قیمت بسیار بالایی هم بپردازید. ازطرفی باید تلویزیون از پورت HDMI ۲.۱ هم پشتیبانی کند.

نتیجه‌گیری

در حال حاضر شما می‌توانید از تلویزیون‌های ۴K Pro برای اجرای بازی‌های پلی استیشن ۵ استفاده کنید. هیچ مشکلی در تصاویر نخواهید داشت. بهتر هم است که فعلاً به دنبال خرید نمونه جدید نباشید. برای اینکه تلویزیون ۸K قیمت بسیار بالایی دارد و هر کسی فعلاً توانایی خرید آن را ندارد. البته ناگفته هم نماند که خود تلویزیون ۸K هم به آن صورت در بازار موجود نیست.
منبع: آی تی ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید