بازگشت ریحانه پارسا به سینمای ایران؟!

بازگشت ریحانه پارسا به سینمای ایران؟!

گشت ارشاد ۳، به نظر می‌رسید که به خاطر ایفای نقش ریحانه پارسا- که سال گذشته مهاجرت پرسروصدایی را تجربه کرد- کار دشواری برای دریافت پروانه نمایش داشته باشد.

کد خبر : ۹۸۷۱۸
بازدید : ۳۲۱۰۹

در رسانه‌ها اعلام شد که پروانه نمایش فیلم «گشت ارشاد ۳» صادر شده است. این یعنی فیلم جدید سعید سهیلی که به واسطه حضور ریحانه پارسا در ماه‌های اخیر درگیر حواشی و جنجال‌های پرشماری شده بود، به زودی به سینما‌ها خواهد آمد.

رسانه‌ها از روابط عمومی این فیلم نقل می‌کنند که «گشت ارشاد ۳» در حال حاضر آماده نمایش است و سازندگان فیلم قصد دارند آن را در صورت ادامه روند فعلی واکسیناسیون و احتمال بازگشایی کامل سالن‌های سینما قبل از برگزاری جشنواره فیلم فجر در بهمن‌ماه سال‌جاری اکران کنند.

گشت ارشاد ٣ می‌آید

روابط عمومی فیلم «گشت ارشاد ۳» خبر داده که جدیدترین ساخته سینمایی سعید سهیلی آماده نمایش شده و پروانه نمایش آن نیز توسط وزارت ارشاد صادر شده است. در این خبر همچنین آمده که سازندگان این فیلم قصد دارند با توجه به روند واکسیناسیون و احتمال بازگشایی کامل سالن‌های سینما در ماه‌های آینده، «گشت ارشاد ۳» را قبل از برگزاری جشنواره ملی فیلم فجر در بهمن‌ماه سال‌جاری اکران کنند.

این اتفاق که رسانه‌های سینمایی حداقل در سال‌جاری انتظار وقوعش را نداشتند، در رسانه‌های اجتماعی با استقبال کاربران فضای مجازی مواجه شده است.

بازگشت ریحانه پارسا؟!

«گشت ارشاد ٣» که با بازی ساعد سهیلی، پولاد کیمیایی، بهنام بانی، میرطاهر مظلومی، ریحانه پارسا، نازنین کیوانی و امیر جعفری جلوی دوربین رفته؛ به نظر می‌رسید که به خاطر ایفای نقش ریحانه پارسا- که سال گذشته مهاجرت پرسروصدایی را تجربه کرد- کار دشواری برای دریافت پروانه نمایش داشته باشد.
به هرحال بیراه نیست اگر بگوییم مهاجرت ریحانه پارسا با هر متر و معیاری یکی از جنجالی‌ترین ماجرا‌های حاشیه‌ای سینما و تلویزیون ایران در سال‌های اخیر بوده. بازیگری با کارنامه‌ای نه‌چندان ارزشمند یا پربرگ، که البته مسیر شهرت در تلویزیون را با سرعتی فراتر از حد تصور طی کرده بود و بنابراین مهاجرتش که آشکارا آسیب زیادی به پروپاگاندای صداوسیما وارد آورده بود، به نظر نمی‌رسید که بی‌عقوبت بماند.
حتی اگر این عقوبت نه به خود ریحانه پارسا، بلکه به آثاری روا داشته می‌شد که او در سال خروجش از کشور در آن‌ها ایفای نقش کرده بود!

اما پروانه نمایش فیلم «گشت ارشاد ٣» صادر شد- و اتفاقا به همین دلیل هم هست که صدور پروانه نمایش این فیلم تا این حد شگفت‌انگیز جلوه می‌کند. در حقیقت؛ در شرایطی که به نظر می‌رسید دامنه تبعات مهاجرت جنجالی ریحانه پارسا تا مدت‌ها بعد از خروج این بازیگر از ایران ادامه داشته باشد و گریبان فیلم‌هایی را که او در آن‌ها ایفای نقش کرده بود، بگیرد، «گشت ارشاد ٣» به ادعای روابط عمومی پروژه پروانه نمایش گرفته و قرار است تا یکی دوماه دیگر روی پرده برود.
اتفاقی که می‌تواند نویددهنده تصمیماتی معقولانه‌تر و منطقی‌تر در سینمای ایران باشد، به‌خصوص که پیگیری‌های رسانه‌های سینمایی مبنی بر حذف یا ماندن صحنه‌های بازی ریحانه پارسا حکایت از این می‌کند که صحنه‌های حضور ریحانه پارسا از فیلم حذف نشده است!

توقیف آثار بازیگران مهاجر

تجربیات تاریخی سینما و تلویزیون ایران البته انتظارات دیگری را موجب شده بودند. فارغ از اینکه قطع بازپخش سریال «پدر»، هم‌زمان با انتشار اخبار مهاجرت ریحانه پارسا خبر از عصبانیت نهاد‌های فرهنگی می‌داد.
مرور پرونده‌های مشابه مهاجرت بازیگران نیز انتظار دیگری جز برخورد‌های شدید با آثار چنان بازیگرانی را به وجود نمی‌آورد، به‌خصوص که در موارد مشابه قبلی، در اغلب مواقع هم‌زمان با خروج بازیگران زن از کشور و به‌خصوص کشف حجاب آن‌ها تمام آثار او به یک‌باره از کنداکتور پخش تلویزیون و البته برنامه اکران سینما‌ها خارج شده و برای همیشه به بایگانی سپرده شده بودند- و این سیاست حتی شامل آثار پرطرفداری که بار‌ها و بار‌ها از شبکه‌های مختلف روی آنتن رفته و بازپخش شده بودند نیز، شده بود.
مانند سریال‌های «ترانه مادری» و «نرگس» که بعد از حواشی و مهاجرت بازیگران‌شان از دور پخش و بازپخش خارج شدند تا یک‌بار دیگر ثابت شود انتشار تصاویر نامتعارف بازیگران زن حذف اجباری آن‌ها را در پی خواهد داشت.

این اتفاق که برای سری اول سریال «زیر آسمان شهر» به خاطر مهاجرت کامران ملک‌مطیعی، برای سریال‌های «آخرین گناه» و «ترانه مادری» به خاطر مهاجرت مینا لاکانی، برای سریال‌های «رستگاران»، «سقوط آزاد» و چند کار دیگر به خاطر ماجرا‌های روناک یونسی و البته برای سریال «نرگس» برای ماجرای دردناک بازیگری دیگر رخ داده بود.
در سینما نیز پیش از این قربانیانی داشت و برای همین هم به نظر می‌آمد خروج ریحانه پارسا از ایران باعث برخورد‌های شدیدی با فیلم‌هایی، چون «گشت ارشاد ٣» سعید سهیلی، «رقصنده» بهمن گودرزی و «کوسه» علی عطشانی خواهد شد.
در حقیقت گفته می‌شد که سازندگان این فیلم‌ها ناگزیر از حذف بازی ریحانه پارسا یا صرف‌نظر از اکران داخلی خواهند بود.
موضوعی که بی‌تردید تهیه‌کنندگان این آثار را در موقعیتی بسیار آسیب‌پذیر قرار می‌داد و البته همان‌طور که در همان روز‌های مهاجرت ریحانه پارسا هم نوشتیم، این پرسش را پیش می‌کشید که آیا یک تهیه‌کننده برای حفاظت و صیانت از فیلمش باید زندگی شخصی و سفر‌های تک‌تک عوامل فیلم را هم کنترل کند؟!

این موضوعات و پرسش‌ها البته با صدور پروانه نمایش «گشت ارشاد ٣» ظاهرا فعلا منتفی شده است!
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید