تلویزیون یا مانیتور؛ برای گیمینگ کدام بهتر است؟!

تلویزیون یا مانیتور؛ برای گیمینگ کدام بهتر است؟!

بودجه، فضا و نوع بازی و کنسول، چهار عامل تعیین‌کننده انتخاب بین تلویزیون و مانیتور هستند. حالا این شما هستید که باید تصمیم نهایی را بگیرید.

کد خبر : ۹۸۷۵۷
بازدید : ۴۵۲۶

برای گیمینگ، تلویزیون خریداری کنیم یا مانیتور؟ این از جمله سوالاتی است که از جمله معروف «بودن یا نبودن» مهم‌تر هم است. اصلاً در حدی کلاف آن پیچیده شده است که در آن لحظه فقط دو سؤال What to do یا What no to do در ذهن خریدار مرور می‌شود.

البته پاسخ به این سؤال بیشتر برای گیمر‌هایی مهم است که با کنسول بازی می‌کنند. هرچند درصد زیادی‌شان، مانیتور را ترجیح می‌دهند؛ اما اینکه کدام یک انتخاب شود، به شرایط و از همه مهم‌تر به نوع بازی بستگی دارد. به هر حال چالشی است که نباید نسبت به آن، بی‌اعتنا بود.

در این مطلب، دو دستگاه تلویزیون و مانیتور برای گیمینگ را برای شما مقایسه کرده‌ایم. در مقایسه، مزایا و معایب هر کدام را هم برای شما نوشته‌ایم. در آخر سر این شما هستید که باید تصمیم بگیرید تا کدام یک را تهیه کنید.

انتخاب بین تلویزیون و مانیتور برای گیمینگ

برای انتخاب بین تلویزیون و مانیتور برای گیمینگ شما باید چندین عامل را در نظر بگیرید:

رزولوشن
نرخ رفرش
زمان پاسخ
تأخیر ورودی
HDR و کیفیت عکس
همگام‌سازی تطبیقی
ابعاد

اندازه و رزولوشن

در بحث اندازه، مسلماً تلویزیون برنده است. مانیتور هرچقدر هم سایز بزرگ‌تری داشته باشد، نهایت فاصله‌ای که از آن می‌توانید داشته باشید، ۱ متر است. حالا سؤال این است که تلویزیون گیمینگ باید چه اندازه‌ای داشته باشد؟

تلویزیون بهتر است که بین ۴۳ تا ۶۵ اینچ باشد؛ هرچه بزرگ‌تر باشد، تجربه کاربری آن هم بهتر خواهد بود. از طرفی، رزولوشن آن هم باید ۴K باشد. وضوح تصویر کمتر از این برای تلویزیون باعث می‌شود تا تصاویر باکیفیت کمتری نمایش داده شوند؛ به ویژه برای کنسول‌های جدید که از رزولوشن‌های قدیمی دیگر پشتیبانی نمی‌کنند.

در خصوص مانیتور، اندازه مناسب آن بین ۲۷ تا ۳۲ اینچ است. رزولوشن مناسب مانیتور گیمینگ ۱۴۴۰ پیکسل است. البته می‌توان از مانیتور‌های ۴K استفاده کرد؛ اما این نوع مانیتور‌ها نیاز به سخت‌افزار‌های قوی دارند و برای همین قیمت بیشتری دارند.
از طرفی خرید آن بیشتر برای گیمر‌های حرفه‌ای توصیه می‌شود. برای فردی که به دنبال بازی‌های معمولی با کنسول‌ها است، ۴K به صرفه نخواهد بود.

کیفیت تصویر و HDR

از نظر وضوح همانطور که در بالا هم نوشتیم، اگر تلویزیون گیمینگ کمتر از ۴K باشد، در واقع باید گفت که مناسب نیست.
به ویژه اینکه گیمر با توجه به اندازه بزرگ‌تر تلویزیون می‌تواند با فاصله دورتری از آن بنشیند. در خصوص مانیتور، کمی دست کاربر برای انتخاب و وضوح تصویر باز است؛ رزولوشن ۱۴۴۰P و ۱۸۸۰P دوگزینه‌ای هستند که هر گیمری بر اساس شرایط خود می‌تواند انتخاب کند.

در خصوص تفاوت کیفیت تصویر بین تلویزیون و مانیتور برای گیمینگ باید گفت که تلویزیون‌ها می‌توانند تصاویری باکیفیت بالاتر و متمرکزتری را ارائه دهند. در صورتی که مانیتور‌ها سعی دارند تا تصاویر را با حالت متعادل‌تری نمایش دهند.

در خصوص HDR تفاوتی بین تلویزیون و مانیتور در انتخاب وجود ندارد. البته تعدادی از متخصصان این حوزه، پشتیبانی از HDR را در تلویزیون نسبت به مانیتور بهتر می‌دانند. در حقیقت این تفاوت آنقدری نیست که خیلی به چشم بیاید. فقط مهم است که هر دو دستگاه از این فناوری پشتیبانی کنند.
همچنین پشتیبانی از پنل IPS در کنار تکنولوژی نمایش باعث می‌شود تا هر دو بتوانند تصاویری باکیفیت واقعی‌تر را نمایش دهند. برای آن‌هایی که فقط می‌خواهند بازی کنند، شاید بودن یا نبودن این دو خیلی مهم نباشد؛ اما برای کنسول باز‌ها اهمیت زیادی دارد.
مانیتور برای گیمینگ

تأخیر ورودی

برای استفاده از تلویزیون‌های HDTV امروزی، گیمر‌ها باید حالت بازی را در تلویزیون فعال کنند؛ در غیر این صورت، چیزی قابل پخش نخواهد بود. دلیل این مسئله هم استفاده از سخت‌افزار‌های اختصاصی برای نمایش تصاویر با وضوح بسیار بالا است.
این کار باعث افزایش تأخیر ورودی می‌شود. در خصوص مانیتور‌های CRT که هنوز هم توسط بعضی گیمر‌ها استفاده می‌شود تأخیر ورودی کمتری وجود دارد.

باید گفت که از نظر قابلیت تأخیر ورودی، مانیتور‌ها نیازی به این مسئله ندارند؛ برای همین است که در بحث گیمینگ بیشتر از تلویزیون استفاده می‌شوند. زمان تأخیر ورودی برای مانیتور‌ها بین ۱ تا ۵ میلی‌ثانیه است؛ در صورتی که برای تلویزیون از ۵ میلی‌ثانیه شروع شده و تا ۲۰ میلی‌ثانیه هم پیش خواهد رفت.

نرخ رفرش بالا و فناوری همگام‌سازی (سینک)

تکنولوژی سینک به دو دسته اصلی G-Sync و FreeSync تقسیم می‌شوند. این دو فناوری که به ترتیب از انویدیا و AMD هستند، روی برطرف کردن خطوط پریدگی (اشک) صفحه از طریق تطبیق نرخ رفرش با نرخ فریم تمرکز دارند. در این صورت تصویر صاف‌تری نمایش داده شود.
البته این دو اساساً یک کار را انجام می‌دهند و هر دو توسط مانیتور‌های حرفه‌ای گیمینگ پشتیبانی می‌شوند. این مسئله در خصوص مانیتور است؛ در حقیقت کنترل خطوط اشکی صفحه در مانیتور بهتر خواهد بود. در خصوص تلویزیون مسئله به همین سادگی نیست. فقط تعدادی از تلویزیون‌های پیشرفته از این دو فناوری پیشرفته پشتیبانی می‌کنند. یکی از دلایل گران‌تر بودن تلویزیون‌های گیمینگ نسبت به مانیتور همین مسئله است.

در خصوص نرخ رفرش، در هر دو دستگاه سعی شده تا از بهترین و به‌روزترین قابلیت‌های مربوط به این مسئله استفاده شود؛ اما کنترل و مدیریت آن در هر دو متفاوت است. نرخ رفرش عالی برای مانیتور ۱۲۰ هرتز است که باعث نمایش باکیفیت و طبیعی تصاویر می‌شود.
این در صورتی که نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز ممکن است که برای تلویزیون گیمینگ خیلی مناسب نباشد. البته این نرخ می‌تواند برنامه‌های با تحرک بالا و المان‌های داخلی باکیفیت بسیار بالایی نمایش دهد؛ اما برای بازی‌های کنسول ممکن است که برای کاربران حرفه‌ای راضی کننده نباشد. برای همین باید به دنبال نمونه قوی‌تری باشند که از این رو قیمت بیشتری هم برای خرید باید بپردازند.

فاصله و زاویه دید

یکی از مزایای تلویزیون نسبت به مانیتور برای گیمینگ این است که شما می‌توانید به راحتی روی کاناپه بنشینید و با فاصله بازی کنید. البته نیاز است که اندازه صفحه تلویزیون بین ۴۳ تا ۶۵ اینچ باشد تا بتوانید تصاویر را به خوبی و واضح ببینید.
همچنین از نظر زاویه دید هم تلویزیون نسبت به مانیتور بهتر است. وقتی از فاصله تصاویر را مشاهده کنید، در حقیقت تمام تصویر در یک لحظه جلوی چشم‌های شما قرار دارد؛ در صورتی که در مانیتورها، چون فاصله‌تان کم است، نمی‌توانید آن تسلط کامل همانند تلویزیون را داشته باشید.
مسلماً برای آن‌هایی که بازی‌های حرفه‌ای انجام می‌دهند و باید به تمامی قسمت‌ها دید داشته باشند، مانیتور نمی‌تواند گزینه خوبی باشد.

کدام یک؟ تلویزیون یا مانیتور برای گیمینگ؟

واقعاً انتخاب بین این دو سخت است. اینکه کدام یک را تهیه کنید، بر اساس شرایط یا نیازتان متفاوت خواهد بود. بودجه، فضا و نوع بازی و کنسول، چهار عامل تعیین‌کننده انتخاب بین تلویزیون و مانیتور هستند. حالا این شما هستید که باید تصمیم نهایی را بگیرید.
منبع: آی تی ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید