تلاش‌های تازه برای احیای برجام؛ مذاکرات به نتیجه می‌رسد؟

تلاش‌های تازه برای احیای برجام؛ مذاکرات به نتیجه می‌رسد؟

طرفین برجام می‌گویند که منتظر اعلام بازگشت ایران به مذاکرات وین هستند. در این میان وزارت امور خارجه ایران نیز گفته که در حال بررسی مذاکرات انجام شده گذشته است. اما اطمینان خاطر داده که گفتگو‌های وین طی چند هفته آتی از سرگرفته خواهد شد. سخنگوی وزارت امور خارجه می‌گوید که شروع دوباره مذاکرات وین به اطلاع ۱+۴ رسیده است.

کد خبر : ۹۸۸۲۰
بازدید : ۸۳۷۴

فرادید | سه ماه پس از توقف مذاکرات وین، طرفین برجام در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل تلاش کردند تا دور هفتم این نشست‌ها از سر گرفته شود. در این رابطه مسئول سیاست خارجی اروپا، به دیدار امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران رفت، تا شاید تاریخی برای دور هفتم مذاکرات مشخص شود. اما خبری از زمان دقیق دور جدید مذاکرات وین اعلام نشد.

به گزارش فرادید؛ امیر عبداللهیان در این دیدار گفته که دولت جدید ایران نه اتلاف وقت می‌کند، نه رفتار غیر سازنده آمریکا را می‌پذیرد و نه کشور را معطل وعده‌های توخالی سابقه‌دار خواهد کرد.

ابراهیم رئیسی نیز در سخنرانی مجازی مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد که ایران خواهان ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهان است که منجر به برداشته شدن تحریم‌های آمریکا شود.

او گفت که جمهوری اسلامی ایران مذاکراتی را مفید می‌داند که نتیجه نهایی اش لغو همه تحریم‌های ظالمانه (تحریم‌های آمریکا) باشد.

در آن سوی میدان، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز در نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفته که در حال تلاش با گروه ۱+۵ برای تعامل دیپلماتیک با ایران و بازگشت به برجام هستیم.

بایدن می‌گوید آماده‌ایم اگر ایران هم اقدام مشابه انجام دهد به پایبندی کامل برجام برگردیم.

تلاش‌های تازه برای احیای برجام؛ مذاکرات به نتیجه می‌رسد؟
احتمال شروع دوباره مذاکرات؛ برجام احیا می‌شود؟

طرفین برجام می‌گویند که منتظر اعلام بازگشت ایران به مذاکرات وین هستند. در این میان وزارت امور خارجه ایران نیز گفته که در حال بررسی مذاکرات انجام شده گذشته است. اما اطمینان خاطر داده که گفتگو‌های وین طی چند هفته آتی از سرگرفته خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه می‌گوید که شروع دوباره مذاکرات وین به اطلاع ۱+۴ رسیده است.

اما همچنان تحلیلگران سیاسی معتقدند که اختلافات مهمی هنوز باقی است که احیای برجام را مشکل خواهد کرد.

البته میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش گفته که ۹۰ درصد موارد اختلافی میان ایران و کشور‌های غربی درباره برجام حل شده است.

او که با شبکه العربیه مصاحبه می‌کرد، گفت: من معتقدم که تا ۲۰ ژوئن (۳۰ خرداد) که ششمین دور مذاکرات وین به پایان رسید، ۹۰ درصد موارد اختلافی حل شده بود و حدود ۱۰ درصد از اختلافات باقی مانده بود به همین دلیل باید در سریع‌ترین زمان ممکن، راه‌حل‌هایی برای اختلافات باقی مانده پیدا شود.

اما به عقیده تحلیلگران سیاسی، همین ۱۰ درصد باقیمانده که مد نظر نماینده روسیه است، منجر به عدم توافق و احیای برجام در دولت قبل شده است. از این رو بعید است که به این زودی ها مذاکرات وین به نتیجه برسد.

تلاش‌های تازه برای احیای برجام؛ مذاکرات به نتیجه می‌رسد؟

اختلاف‌ها بر سر چیست؟

طبق گفته تحلیلگران سیاسی، اصلی‌ترین اختلاف‌ها میان ایران و ایالات‌متحده بر سر دو موضوع تعریف تحریم‌های برجامی به شمول تحریم تسلیحاتی و همچنین قیدبندی در متن توافق برای گفتگو‌های بیشتر با ایران در آینده است.

در این رابطه ایران گفته که حاضر به تعهددادن برای گفتگو‌های تکمیلی چه در حوزه برجام و چه مسائل منطقه‌ای و توانمندی موشکی نیست.

در مقابل نیز، آمریکایی‌ها می‌گویند صرفا اقدام به لغو تحریم‌هایی خواهند کرد که مانع از منتفع شدن اقتصادی ایران از برجام می‌شود و نه هر تحریمی که دونالد ترامپ در چهار سال ریاست‌جمهوری علیه ایران اعمال کرده است.

با این اختلافات، حالا به نظر می‌رسد که صرف برگشت ایران به مذاکرات وین، نمی‌تواند تضمین کننده احیای برجام باشد.

در چنین شرایطی باید منتظر دور هفتم مذاکرات وین نشست و دید که آیا یکی از طرفین از موضع خود کوتاه خواهد آمد یا نشست‌ها و بررسی اختلاف‌ها همچنان به طول خواهد انجامید.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید