محدودیت‌های کرونایی لغو می‌شوند؟

محدودیت‌های کرونایی لغو می‌شوند؟

گرچه وزیر بهداشت از احتمال لغو محدودیت‌های کرونایی تا پایان مهرماه خبر داده است. اما وزیر کشور پایان بخش بزرگی از محدودیت‌ها را به تزریق ۲ دوز واکسن، از سوی بخش قابل توجهی از مردم مشروط کرده است.

کد خبر : ۹۸۸۲۴
بازدید : ۷۹۰۴

فرادید | ۱۹ ماه از اعمال محدودیت‌های کرونایی در حوزه‌های مختلف می‌گذرد. اما حالا وزارت بهداشت می‌گوید که با افرایش میزان واکسیناسیون در هفته‌های آتی، بخشی از این محدودیت‌ها لغو خواهد شد. البته مسئولان این وزارتخانه معتقدند که در حال حاضر بخشی از محدودیت‌ها برای افراد واکسینه لغو شده است.

به گزارش فرادید؛ بهرام عین اللهی گفته که در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور واکسینه شده اند. او پیش بینی کرده که تا پایان مهرماه این میزان به ۷۰ درصد برسد.

او معتقد است با رسیدن به جمعیت واکسینه بیش از ۷۰ درصد، دیگر لازم نیست که دستورالعمل‌هایی را که قبلاً داشتیم اجرا کنیم.

طبق گفته وزیر بهداشت، از این پس به جای محدودیت‌های کرونایی، لاک داون هوشمند ایجاد خواهد شد.

به نظر می‌رسد که منظور عین اللهی از قرنطینه هوشمند، مشروط کردن ارائه خدمات عمومی، تردد خودرویی و سفر با کارت واکسیناسیون باشد.

مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند که پیشنهاد حذف ممنوعیت سفر و تردد شبانه به ستاد کرونا اعلام شده، اما این ستاد هنوز تصمیمی در این رابطه نگرفته است.

طبق آخرین آمارها، در حال حاضر ۵۷ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۶ شهر در وضعیت زرد و ۱۷ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

محدودیت‌های کرونایی لغو می‌شوند؟
اختلاف نظر بر سر لغو محدودیت‌های کرونایی

گرچه وزیر بهداشت از احتمال لغو محدودیت‌های کرونایی تا پایان مهرماه خبر داده است. اما وزیر کشور پایان بخش بزرگی از محدودیت‌ها را به تزریق ۲ دوز واکسن، از سوی بخش قابل توجهی از مردم مشروط کرده است.

احمد وحیدی، روز گذشته در حاشیه قرارگاه عملیاتی ستاد کرونا گفت قرار شد محدودیت برای مشاغلی که با زدن ۲ دوز واکسن مصونیت عمومی پیدا می‌کنند، برداشته شود.

اما او نگفته که این محدودیت‌ها مربوط به چه مشاغلی است و چه زمانی برداشته می‌شود.

وزیر کشور همچنین معتقد است که تا کاهش قابل توجه میزان مبتلایان و فوتی‌ها نباید محدودیت‌های کرونایی لغو شود.

او می‌گوید که تردد شبانه تا فوتی‌ها به میزان قابل توجهی کاهش نیابد، برداشته نخواهد شد. ما به دنبال رفع محدودیت‌ها هستیم، اما این موضوع باید همراه با کاهش ابتلا‌ها و فوتی‌ها باشد.

وزارت بهداشت و کشور امیدوارند با افزایش واکسیناسیون، میزان مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا کاهش قابل توجهی داشته باشند.

هر چند برخی از مسئولان ارشد وزارت بهداشت می‌گویند محدودیت شبانه برای افراد واکسینه و افرادی که به مراکز واکسیناسیون مراجعه می‌کنند، لغو شده است.

محدودیت‌های کرونایی لغو می‌شوند؟

چالش لغو محدویت‌ها با فصل سرما و واکسن ستیزها

با وجود اینکه ستاد ملی کرونا در نظر دارد تا محدودیت‌های کرونایی را در هفته‌های آینده لغو کند. اما تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که با آغاز فصل سرد معمولا شیوع بیماری صعودی می‌شود.

از طرفی اپیدمیولوژیست‌ها پیش بینی می‌کنند با افزایش جمعیت واکسن ستیزها، پیک ششم کرونا در پاییز و زمستان شکل بگیرد.

طبق آمار وزارت بهداشت، ۱۳ درصد از جمعیت پرخطر کشور از دریافت واکسن خودداری کرده اند.

البته وزارت بهداشت ابراز امیدواری کرده با اجرای طرح خانه به خانه را برای لکه گیری واکسیناسیون، میزان دریافت کنندگان واکسن افزایش یابد.

اما در شرایطی که بیش از ۲۰ درصد جمعیت کشور، واکسن را دریافت نکنند، احتمالا پیک‌های جدیدی در پاییز و زمستان شکل خواهد رفت. مسئله‌ای که لغو محدویت‌ها را با چالش جدی مواجه خواهد کرد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید