همه چیز درباره رانا پلاس سقف شیشه‌ای(پانوراما)

همه چیز درباره رانا پلاس سقف شیشه‌ای(پانوراما)

براساس اعلام ایران خودرو، در رانا پلاس پانوراما (سقف شیشه ای) از پیشرانه TU۵ پلاس استفاده شده. این پیشرانه نمونه بومی EC۵ به حساب می‌آید و به فناوری CVVT (زمان بندی متغیر سوپاپ‌ها) مجهز است و علاوه بر بهبود میزان آلایندگی، قدرت و گشتاور آن نیز افزایش پیدا کرده است.

کد خبر : ۹۸۸۹۳
بازدید : ۸۲۲۲۶
فرادید | اسفند سال گذشته بود که ایران خودرو خبر از ساخت، رانا پلاس پانوراما، چهارمین عضو خانواده رانا داد. حالا پس از گذشت ۷ ماه خودروساز جاده مخصوص می‌گوید که رانا پلاس سقف شیشه‌ای از روز‌های آینده وارد بازار می‌شود.

به گزارش فرادید؛ ایران خودرو که تا پیش از این نسخه LE، LX و پلاس رانا را تولید و به بازار عرضه کرده است. در چهارمین قدم، رانا پلاس ۶ دنده پانوراما را در جایگاه یک سدان کلاس B تولید می‌کند.

البته خودروساز آبی پوش جاده مخصوص که دیگر تمایلی به ادامه تولید رانا پلاس ندارد، روز‌های اخیر این امکان را در اختیار حواله داران رانا پلاس قرار داد تا در صورت تمایل از طرح تبدیل این خودرو با نسخه پانوراما شش دنده استفاده کنند.

طبق اعلام ایران خودرو، رانا پلاس سقف شیشه‌ای ۱۹۳ میلیون و ۴۲۲ هزار تومان قیمت دارد و در رنگ‌های سفید، نقره‌ای و خاکستری عرضه می‌شود.
فعالان حوزه خودرو معتقدند رانا پلاس پانوراما ساختاری مشابه به پژو ۲۰۷i صندوق دار پانوراما دارد.

رانا نخستین بار در سال ۸۹ و روی پلتفرم پژو ۲۰۶ اس دی ساخته شد. از این خودرو در آن سال‌ها به عنوان نیو پیکان و جایگزین این خودروی انگلیسی نام برده می‌شد.
همه چیز درباره رانا پلاس سقف شیشه ای(پانوراما)

ویژگی های رانا پلاس سقف شیشه ای(پانوراما)

براساس اعلام ایران خودرو، در رانا پلاس پانوراما (سقف شیشه ای) از پیشرانه TU۵ پلاس استفاده شده. این پیشرانه نمونه بومی EC۵ به حساب می‌آید و به فناوری CVVT (زمان بندی متغیر سوپاپ‌ها) مجهز است.

طبق گفته متخصصان موتور TU۵ پلاس نسخه تقویت شده TU۵ و دارای ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور است که در مقایسه با TU۵ به فناوری CVVT یا همان زمان بندی متغیر سوپاپ‌ها مجهز است و علاوه بر بهبود میزان آلایندگی، قدرت و گشتاور آن نیز افزایش پیدا کرده است.

علاوه بر این پمپ روغن متغیر، سیستم جرقه زنی قوی تر، پاشش سوخت متفاوت و… سبب شده تا پیشرانه ۱٫۶ لیتری رانا پلاس ۶ دنده پانوراما مصرف سوخت کمتری را نسبت به نمونه‌های فعلی داشته باشد. از سویی با استهلاکی کمتر در این خودروی اقتصادی نصب شود.

رانا پلاس پانوراما ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد و به عبارت ساده‌تر ۵ اسب بخار بیشتر را با ۸ نیوتن گشتاور بالاتر نسبت به نمونه‌های قبلی تولید می‌کند.

کارشناسان خودرو در مورد ویژگی‌های راناپلاس جدید ایران خودرو می‌گویند که در این محصول ۶ دنده پانوراما به جای استفاده از فرمان هیدرولیک، از فرمان کمکی برقی (EPS) استفاده شده و سبب گردیده تا در کنار حساسیت دقیق‌تر و نرمی بیشتر سامانه فرمان پذیری، استهلاک این بخش به همراه اتلاف انرژی کاهش پیدا کند.

طبق گفته آن ها، همچنین حذف پمپ هیدرولیک از محفظه موتور رانا پلاس جدید فضای تعمیراتی مناسبی را برای خودرو فراهم کرده و از سویی شاهد هستیم که چیدمان پیشرانه نیز در این خودرو به خاطر نصب موتور TU۵ پلاس تغییر کرده است.
همه چیز درباره رانا پلاس سقف شیشه ای(پانوراما)

امکانات و تغییرات رانا پلاس پانوراما

بررسی‌ها نشان می‌دهد که رانا پلاس سقف شیشه‌ای از امکاناتی همچون دو کیسه هوا، کروز کنترل، ترمز‌های دیسکی و کاسه‌ای عقب، رینگ فولادی ۱۴ اینچی، سنسور پارک عقب، ترمز ABS، EBD، BA، تهویه دستی، پخش بلوتوث، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان بهره می‌برد.

همچنین در رانا پلاس پانورما سیستم جرقه زنی، پاشش سوخت، عایق‌بندی کابین، ضرایب دنده، شتاب و حداکثر سرعت، استهلاک فنی موتور و آلایندگی موتور نسبت به نسخه رانا پلاس بهبود یافته است.

علاوه بر این افزایش ۵ واحدی در قدرت، افزایش ۸ واحدی در گشتاور، کاهش ۷ درصدی مصرف سوخت و کاهش ۲۰ درصدی دور موتور از جمله تغییرات دیگر رانا پلاس چحدید نسبت به مدل پیشین خود است.
۰
نظرات بینندگان
  • اسمان ارسالی در

    یکم تقیر انجام میدن
    اسمشو عوض میکنند دوباره ب مردم فشار میدن
    بست چقدر کلک دزدی

  • ناشناس ارسالی در

    حتما دوربین عقب و تهویه اتومات و... برای سری دوم گذاشتن تا گران‌تر به مردم قالب کنند

  • ناشناس ارسالی در

    رانا پلاستیک شیشه ای

  • مهدی ارسالی در

    نمی دونم چه اصراری داره که سقف شیشه ای به مردم قالب کنن همون سقف معمولی رو بذار دو تا کیسه هوا بیشتر بزاری بهتره

    • ناشناس ارسالی در

      رانا بی کیفت ترین ماشین از لحاظ داخلی وبدنه می باشد

  • 1255 ارسالی در

    خودروسار نه خودروبنداز

  • احمد ارسالی در

    واقعامسخرکردیدپس ازسالهاتازه به این فن رسیدندشرکت های داخلی

  • Saeed ارسالی در

    خرهمون خره فقط پالانش عوض شده

  • دانیال ارسالی در

    کار

  • ناشناس ارسالی در

    شما که دارین اشغال به مردم میندازین حداقل یه فضای داخل کابینو بزرگترش کنین، تا کی باید فرغون سوار باشن ملت

  • s.a ارسالی در

    به نظرم بااین مدلی که ایران خودرو ذاده بیرون شرکتهایی مثل تویوتا و مرسدس و... باید از فرط خجالت کنار بکشن

  • ناشناس ارسالی در

    اول رانا پانوراما رو از نزدیک ببینین بعد دری وری بگین. به نظر من ماشین عالیه تنها اشکالی که میتونم ازش بگیرم اینه که فضای سرنشینان عقب کمی تنگه. تمام

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید