جامانده‌های سینمایی سال

جامانده‌های سینمایی سال

درحالی‌که تنها یک هفته تا برگزاری سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر باقی مانده است، ۱۳ فیلم از آثار حاضر در جشنواره سال گذشته همچنان در صف طولانی اکران مانده‌اند.

کد خبر : ۹۹۰۱
بازدید : ۲۳۸۹
درحالی‌که تنها یک هفته تا برگزاری سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر باقی مانده است، ۱۳ فیلم از آثار حاضر در جشنواره سال گذشته همچنان در صف طولانی اکران مانده‌اند.

به گزارش دنیای اقتصاد، عدم اکران بسیاری از آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر در فرصت یکساله‌ میان هر دوره برگزاری آن، تبدیل به سنتی قدیمی در سینمای کشورمان شده است که نشان‌دهنده عدم تناسب تولید و پخش در سینمای ایران است.

البته در همان زمان نیز عده‌ای معتقد بودند که مدیران سینمایی می‌توانند در همین فرصت کوتاه، بخش زیادی از این آثار را روانه اکران کنند. موضوعی که در عمل اتفاق نیفتاد و تعداد زیادی از این آثار در فاصله یک هفته مانده به آغاز سی‌و‌چهارمین جشنواره فیلم فجر، همچنان در صف اکران قرار دارند و آن دسته از آثاری هم که شانسی برای اکران شدن پیدا کردند، به علت تعداد زیاد درخواست‌ها یا نسبت به تعداد کم سینماهای اختصاص یافته به آنها معترض بودند یا نسبت به زمان کوتاهی که در اختیارشان قرار گرفته است.

در هرصورت حالا که یک هفته تا برگزاری دوره جدید این جشنواره مانده است، فرصت خوبی است تا با هم نگاهی دوباره به آثار جشنواره فجر سال گذشته داشته باشیم تا ببینیم کدام آثار هنوز هم در صف طولانی اکران درجا می‎زنند و تا چه زمانی سرمایه‌های خوابیده در پشت خط اکران بلاتکلیف باقی خواهند ماند.

کوچه بی‌نام
یکی از مهم‌ترین فیلم‌های این گزارش، «کوچه بی‌نام» به کارگردانی هاتف علیمردانی است. این فیلم که تهیه‌کنندگی آن برعهده منصور لشگری قوچانی است، سال گذشته در جشنواره فیلم فجر مورد توجه منتقدان قرار گرفت ولی حالا پس از گذشت یک سال هنوز نتوانسته راهی پرده نقره‌ای سینماها شود.

البته چندی پیش قرار بود اکران آن در سینماهای سراسر کشور آغاز شود و حتی تبلیغات محیطی آن نیز در سطح شهر تهران آغاز شده بود ولی به علت برخی مشکلات، اکران آن به تعویق افتاد تا در نهایت تصمیم بر آن شود که این اثر اکران خود را از روز ۲۳ بهمن امسال و درست یک روز بعد از اتمام دوره سی‌و‌چهارم جشنواره فیلم فجر، آغاز کند.

جامانده‌های سینمایی سال

تگرگ و آفتاب
ششمین ساخته رضا کریمی فیلمی جنگی است که در آن تنها سه سکانس جنگی وجود دارد و ایده اولیه آن نیز برگرفته از داستان «داش آکل» صادق هدایت است!در این فیلم بازیگرانی چون پریوش نظریه، جواد عزتی، اصغر همت، پیام دهکردی، مهران احمدی و سحر قریشی ایفای نقش کرده‌اند . فیلم بعد از جشنواره نتوانست از میان صف طویل فیلم‌های در مسیر اکران راهی برای خود باز کند.

جامانده‌های سینمایی سال

آزادی مشروط
«آزادی مشروط» اولین ساخته حسین مهکام است که سال گذشته در بخش نگاه نو سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت. داستان این فیلم اجتماعی در ارتباط با زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی جامعه است. رامبد جوان مجری برنامه خندوانه در این فیلم نقشی جدی و متفاوت را ایفا کرده است و در کنار او بازیگرانی چون هنگامه قاضیانی، شاهرخ فروتنیان و حسین پاکدل به ایفای نقش پرداخته‌اند.

حسین مهکام نویسنده و کارگردان این فیلم چندی پیش در مصاحبه‌ای با اشاره به اینکه در حال حاضر منتظر اکران فیلم سینمایی «آزادی مشروط» است، گفته بود: «این فیلم سینمایی قرار بود همین روزها و در فصل پاییز اکران شود که البته هنوز محقق نشده است. »

جامانده‌های سینمایی سال

مرگ ماهی
این فیلم نیز از جمله آثاری است که با وجود بهره‌گیری از تعداد زیادی چهره‌های سینمایی و نداشتن ممیزی خاصی هنوز نتوانسته راهی پرده سینماها شود. «مرگ ماهی» پربازیگرترین فیلم دوره گذشته جشنواره فجر است که پروانه نمایش آن در مرداد ماه سال جاری صادر شد و قرار بود در مهرماه امسال روانه اکران شود، اما هنوز هم نتوانسته بر پرده سینماهای کشور به نمایش درآید.

جامانده‌های سینمایی سال

شرفناز
حسن نجفی فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینمای ایران در پنجمین ساخته سینمایی خود به سراغ یک قصه واقعی رفته است و با ساخت «شرفناز» داستان یک زن بلوچ پاکستانی را روایت می‌کند. حمیرا ریاضی، ضرغام استادی اصل و علی اوسیوند از جمله بازیگران این فیلم هستند.

جامانده‌های سینمایی سال

فرار از قلعه رودخان
فیلمی به کارگردانی غلامرضا رمضانی و تهیه‌کنندگی حسن آقاکریمی که در آن بازیگرانی چون محمد بحرانی، سیروس همتی، شکرخدا گودرزی، علیرضا مهران، حمیدرضا فلاحی و گروهی از دانش‌آموزان شهرستان میبد یزد ایفای نقش می‌کنند.

در اردیبشهت‌ماه امسال حسن آقاکریمی تهیه‌کننده این فیلم در مصاحبه‌ای از عقد قرارداد با موسسه شکوفا فیلم برای پخش این فیلم خبر داد و اعلام شد که زمان اکران اثر مهرماه خواهد بود ولی هنوز با گذشت پنج ماه از زمان مشخص شده، این فیلم اکران نشده است.

جامانده‌های سینمایی سال

قول
فیلم سینمایی «قول» ساخته محمد علی طالبی است که به علت برگزیده شدن در جشنواره فیلم کودک اصفهان سال گذشته و به‌منظور اجرای سیاست‌های تشویقی سازمان سینمایی از تولید آثار سینمایی کودک و نوجوان به‌طور مستقیم وارد بخش سودای سیمرغ سی و سومین جشنواره فیلم فجر شد. پس از حضور در جشنواره فیلم فجر سال گذشته قرار بود به سرعت روانه اکران شود، ولی هنوز هم به سرنوشت مشخصی در اکران دست پیدا نکرده است.

جامانده‌های سینمایی سال

چاقی
«چاقی» اولین فیلم سینمایی راما قویدل در مقام کارگردان است که تهیه‌کنندگی آن حاصل همکاری مشترک علیرضا جلالی و حمید آخوندی است که سال گذشته توسط هیات انتخاب فیلم‌های بخش مسابقه نگاه نو سی و سومین جشنواره فیلم فجر برای حضور در این بخش انتخاب شد.

راما قویدل چند روز پیش در مصاحبه با خبرگزاری مهر درباره زمان اکران این فیلم سینمایی گفته بود: «مدتی پیش برای اکران این فیلم سینمایی قرارداد بسته شد و من هم مانند هر صاحب اثری دوست داشتم این فیلم را روی پرده ببینم؛ ولی متاسفانه خبری از اکران فیلم نشده است و به نظر می‌رسد مدیر پخش فیلم «چاقی» تا این لحظه نتوانسته­ فرصتی برای اکران فیلم فراهم کند. »

جامانده‌های سینمایی سال

دو
«دو» اولـیـن تـجـربـه تهیه‌کنندگی ‌ پرویز پرستویی است که کارگردانی آن برعهده سهیلا گلستانی بازیگر با سابقه سینما است که پیش از این در در فیلم‌هایی چون «مهمان داریم»، «سه روز بیداری» و «امروز» با او همبازی شده بود.

این فیلم که مضمونی اجتماعی دارد در سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر نتوانست مورد توجه منتقدان و مخاطبان قرار بگیرد و با انتقادات فراوانی روبه‌رو شد. سرنوشت اکران این فیلم نیز هنوز در هاله‌ای از ابهام است.

جامانده‌های سینمایی سال
نزدیک‌تر
فیلم سینمایی «نزدیک‌تر» سال گذشته در بخش مسابقه نگاه نو سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرده بود. مصطفی احمدی کارگردانی این فیلم را برعهده دارد. در شهریورماه امسال بود که مصطفی احمدی در گفت‌وگویی از اکران این فیلم در آبان ماه و بعد از تاسوعا و عاشورای حسینی خبر داده بود که البته عدم اکران این فیلم نشان‌دهنده اشتباه بودن این خبر است.

جامانده‌های سینمایی سال
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید