ماجرای فیلم زالو، ساخته بهمن کیارستمی

ماجرای فیلم زالو، ساخته بهمن کیارستمی

منتقدان می‌گویند در فیلم زالو چهره‌ای از عباس کیارستمی می‌بینیم که نماد جامعه پدرسالاری است که فرزندان را جزء دارایی‌های پدر و خانواده می‌داند. در این میان برخی از فعالان سینمایی نیز به بهمن کیارستمی تاخته و مستند زالو را تلاشی برای انتقام از پدر توصیف کرده‌اند.

کد خبر : ۹۹۰۳۱
بازدید : ۱۳۳۵۸
فرادید | بهمن کیارستمی، فرزند کوچک‌تر عباس کیارستمی، اخیرا مستند جنجالی زالو ساخته خودش را منتشر کرده است. مستندی که واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشته است. اما بهمن همچنان معتقد است که این مستند در مسیر درستی گام برداشته است.

به گزارش فرادید؛ مستند زالو که در سه پارت؛ کودکی، نوجوانی و جوانی بهمن کیارستمی را به تصویر می‌کشد، در پی روایت تحکم و سرزنش‌های عباس کیارستمی در مسیر تحصیل فرزند کوچک‌تر خود است.

مستند با بخش‌هایی از فیلم «مشق شب» ساخته عباس کیارستمی در سال ۱۳۶۷ شروع می‌شود. فیلمی که به مسئله مشق تحصیلی دانش آموزان و مواجهه والدین با آن می‌پردازد.
در همین ابتدا، بهمن کیارستمی که در فیلم مشق شب نیز حضور دارد، در مورد انجام تکالیف مدرسه و کمک پدر و برادرانش در درس ریاضی و مشق شب توضیحاتی ارائه می‌کند.

در بخش دوم که تمام جنجال‌ها بر سر این پارت شکل گرفته است، بهمن سال دوم دبیرستان است و طبق گفته عباس کیارستمی، در ۷ درس نتوانسته نمره قبولی کسب کند.

عباس کیارستمی در این بخش، بهمن را سرزنش می‌کند و زندگی پسر کوچک را زالو وار توصیف می‌کند. فرزندی که به عقیده پدر، نه درس می‌خواند و نه برای گام برداشتن در مسیر درست زندگی تلاشی می‌کند.
بخشی از مستند ۱۶ دقیقه ای زالو
تصویر‌های بخش دوم مستند در سال ۱۳۷۲، توسط عباس کیارستمی ضبط شده است.

اما بخش پایانی مستند زالو، مربوط به ده سال بعد یعنی سال ۱۳۸۱ است، درست زمانی که بهمن کیارستمی این مستند را ساخته و به صورت محدود به نمایش گذاشته است.

در این بخش نیز، شاهد تنش میان بهمن و عباس کیارستمی بر سر ساخت این مستند و استفاده از تصویر‌های ضبط شده در سال ۱۳۷۲ هستیم. عباس کیارستمی معتقد است که تصویر‌های سال دوم دبیرستان او، صرفا برای قضاوت بهمن در آینده اش ثبت شده است.
ماجرای مستند زالو و تنش بهمن و عباس کیارستمی

واکنش‌ها به مستند جنجالی زالو

پس از انتشار مستند زالو، در کانال تلگرامی بهمن کیارستمی، بسیاری از فعالان رسانه‌ای و سینمایی و کاربران شبکه‌های اجتماعی به این مستند واکنش نشان دادند. البته بیشتر نظر‌ها پیرامون عباس کیارستمی به عنوان نمادی از جامعه مردسالار است.

منتقدان می‌گویند چهره‌ای که از پدر در فیلم زالو می‌بینیم نماد جامعه پدرسالاری است که فرزندان را جزء دارایی‌های پدر و خانواده می‌داند و بر این باور است که فرزندان باید برای حفظ اعتبار و آبروی پدر و خانواده بکوشند و بر آن بیفزایند.

در این میان برخی از فعالان سینمایی نیز به بهمن کیارستمی تاخته و مستند زالو را تلاشی برای انتقام از پدر توصیف کرده اند.

اما در مقابل، بخشی از فعالان رسانه‌ای و سینمایی به تحسین بهمن کیارستمی و مستند زالو پرداخته اند.

اصغر نعیمی، منتقد و فیلمساز به تحسین مستند زالو و شجاعت بهمن کیارستمی پرداخته است. او معتقد است که بهمن کیارستمی صادق‌ترین ستایشگر هنر پدرش بوده که دوست ندارد او را در چهارچوب‌های تنگ احساسات رقیق و ارزان هوادارانش حبس ببیند.

او همچنین می‌گوید: تلاش او برای توضیح همه حقیقت درباره کیارستمی و ارائه تصویری غیر سانتیمانتال از او هر چند مخالفینی جدی دارد و خواهد داشت، اما حرکتی ستایش‌برانگیز و غیرمحافظه‌کارانه در این سرزمین مرده پرست و بی محابا اسطوره‌ساز است.

البته در این میان دسته‌ای هم معتقدند که نباید با دیدن مستند زالو بهمن و عباس کیارستمی را قضاوت کرد.

ماجرای مستند زالو و تنش بهمن و عباس کیارستمی
دعوای دوباره دو برادر؛ این بار بر سر زالو

در طول سال‌های اخیر، احمد و بهمن کیارستمی بر سر میراث فرهنگی پدر، اختلاف عمیقی داشتند. به شکلی که هر چند وقت یک بار دعوای آن‌ها به تیتر رسانه‌ها بدل می‌شد. حالا هم با انتشار مستند زالو، بار دیگر اختلاف‌های قدیمی سر باز کرده است.

در این رابطه احمد کیارستمی در یادداشتی بلند به انتقاد از بهمن و مستند زالو پرداخته است.

او معتقد است که بهمن اشتباه خود را گردن نمی‌گیرد و زمین و زمان و دهه‌ها را به هم دوخته است.

احمد در پایان هم، بهمن را با پسر نوح قیاس کرد و نوشت: حتی عمر و خرد نوح هم حریف سرشت پسر نشد، سایرین که انسانند و خطار کار.

چند ساعت بعد، بهمن کیارستمی نیز با انتشار یادداشتی، به انتقاد‌ها پاسخ داد، اما مستقیما به موضع گیری احمد واکنشی نشان نداد.

او در این یادداشت نوشت: پروانه اعتمادی به من جرات داد که نظام قدیم و جدید را ول کنم بروم دنبال کاری که دوست دارم. فکر می‌کنم به پدرم هم جرات داد که وقتی دید بچه‌هایش درس‌خوان نیستند دست از سرشان بردارد و بگذارد کاری که دوست دارند را بکنند و حمایت‌شان کند.

بهمن کیارستمی سپس اشاره می‌کند که احمد هم تحصیل در دانشگاه شریف را رها کرد و یک شرکت موفق کامپیوتر راه انداخت.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید