قرنطینه هوشمند چیست و چگونه اجرا می‌شود؟

قرنطینه هوشمند چیست و چگونه اجرا می‌شود؟

دستگاه‌های بهداشتی کشور، چون وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا، مانند سایر کشور‌ها قرنطینه هوشمند را دستور کار قرار داده اند و سعی دارند تا در هفته‌های پیش رو این فرایند را اجرایی کنند.

کد خبر : ۹۹۰۹۶
بازدید : ۷۲۴۴
فرادید | وزارت بهداشت قصد دارد در هفته‌های آینده دسترسی افراد واکسینه نشده به خدمات عمومی را محدود کرده و در عین حال اقدامات قرنطینه را در سراسر کشور کاهش دهد. بر اساس طرح جدید، شهروندان موظف خواهند بود قبل از سوار شدن به هواپیما یا بررسی اتاق‌های هتل و...، یک کد QR ارائه دهند که نشان می‌دهد، واکسینه شده اند.

به گزارش فرادید؛ بااینکه میزان واکسیناسیون کشور تا حدی افزایش یافته و تعداد قابل توجهی از مردم واکسینه شده اند، اما هنوز افرادی هستند که حاضر به تزریق واکسن نیستند و در عین حال دلایل مختلفی هم برای طفره رفتند از این کار دارند.

همین موضوع باعث شده تا دستگاه‌های بهداشتی، «قرنطینه هوشمند» را که در سراسر دنیا رایج است، در دستور کار قرار دارند.

درواقع پس از شیوع ویروس کرونا بسیاری از مراکز تجمع مردم مانند مراکز مذهبی، فرهنگی، هنری، ورزشی، تفریحی و تجاری تعطیل شده اند و یا به‌صورت محدود فعالیت می‌کنند.

به همین دلیل کارشناسان حوزه بهداشتی معتقدند که قرنطینه هوشمند شهروندان را قادر می‌سازد تا سالم بمانند و با خیال راحت به زندگی عادی خود بازگردند.

قرنطینه هوشمند چیست؟ و قرار است چگونه اجرا شود؟
قرنطینه هوشمند چگونه اجرا می‌شود؟

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در مراسم تکریم و معارفه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد مقدس اعلام کرده بود که قرار است طرف چند هفته آینده تحولی در بحث قرنطینه ایجاد شود و قرنطینه عادی به قرنطینه هوشمند تبدیل شود، بدین معنا که افرادی که واکسینه می‌شوند می‌توانند از مزایای واکسیناسیون استفاده کنند.

طبق گفته او با اجرای این برنامه نیازی به محدودیت‌ها نیست و هر فردی که واکسینه شود می‌تواند با اپلیکیشن وزارت بهداشت QR کد را دریافت و از خدمات مورد نیاز خود استفاده کند؛ بنابراین در مشهد مقدس رفتن به هتل، زیارت بارگاه منور رضوی (ع) و استفاده از حمل‌ونقل هوایی برای افرادی که واکسیناسیون شده‌اند در قالب قرنطینه هوشمند ارائه می‌شود.

وزیر بهداشت معتقد است که در شرایط زمان حاضر مردم نیاز به زیارت، فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی و سایر موارد را دارند، که با تدوین دستورالعمل‌های مرتبط با قرنطینه هوشمند و ابلاغ آن به سراسر کشور این برنامه اجرایی خواهد شد.

بااین اوصاف برای انجام این فرایند نیاز به دریافت کارت دیجیتال واکسن و حتی گذرنامه واکسن است که در بسیاری از کشور‌ها هم در این باره صحبت شده است.

از همین رو علی شریفی زارچی، سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت گفته که سامانه کارت دیجیتال فارسی واکسن به‌طور آزمایشی راه‌اندازی شده و طی هفته جاری، به‌طور رسمی راه‌اندازی می‌شود و بقیه سنین هم می‌توانند کارت دیجیتال واکسیناسیون خود را دریافت کنند.

به گفته شریفی زراچی، این سامانه اکنون برای متولدین سال ۱۳۲۰ به قبل می‌تواند کارت فارسی دیجیتال را صادر کند و افراد می‌توانند از کارت پرینت، عکس و یا اسکرین شات بگیرند.

روش دیگر برای اجرای قرنطینه هوشمند، اتصال سامانه‌های رسمی به سامانه واکسیناسیون وزارت بهداشت است که تاکنون صحبت زیادی در این باره نشده و کارشناسان این روش را ناموفق می‌دانند.

سومین روش هم روش ترکیبی است که در این روش استفاده از کارت دیجیتال و اتصال سامانه‌ها به‌طور همزمان صورت می‌گیرد.

در این روش افرادی که دسترسی به اینترنت ندارند و نمی‌توانند کارت دیجیتال دریافت کنند، هنگام مراجعه حضوری و یا آنلاین برای خرید و رزرو بلیت‌های مسافری و اقامت هتل، می‌توانند از طریق کد ملی عملیات احراز واکسینه شدن را انجام دهند.

از نظر کارشناسان استفاده از روش ترکیبی، مطمئن‌ترین راه برای احراز واکسیناسیون افراد است.

قرنطینه هوشمند چیست؟ و قرار است چگونه اجرا شود؟
لازم است قرنطینه هوشمند اجرا شود؟

یک اپیدمیولوژیست بر اجرای قرنطینه هوشمند در شرایط فعلی اپیدمی کرونا تاکید دارد و بر این باور است که هوشمندی به این معناست که ما بتوانیم نقاط سیاه، گروه‌های پرخطر، جا‌هایی که شانس افزایش ابتلا و طغیان‌های بیماری و اپیدمی وجود دارد را شناسایی کنیم و به حداقل برسانیم تا سلامتی افراد تامین شود.

دکتر حمید سوری می‌گوید با توجه به اینکه پوشش واکسیناسیون را طی چند هفته اخیر به سرعت بالا بردیم، جامعه به سمتی می‌رود که گویی جایی از کشور مصون شده و برخی مناطق و گروه‌هایی از جمعیت هنوز مصون نیستند. بر این اساس باید قرنطینه هوشمند انجام دهیم.

به گفته سوری سالمندان یکی از گروه‌های پرخطر هستند و تاکنون یک‌پنجم جمعیت پرخطر ما با اینکه واکسن وجود داشت، به هر دلیلی هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند.

او می‌گوید: «همانطور که اکنون بسیاری از کشور‌ها به افراد بدون دو دز واکسن و تست منفی که حداکثر ۷۲ ساعت از آن گذشته باشد، اجازه ورود نمی‌دهند، ما هم اعلام کنیم که اگر فردی نمی‌خواهد واکسن بزند، اشکالی ندارد، اما این افراد از یکسری خدمات اجتماعی محروم می‌شوند. این شیوه مورد قبول در دنیاست و در کشور ما هم امکان‌پذیر است و هیچ مغایرت قانونی، حقوقی، دینی و ارزشی ندارد.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید