سنگ قبر‌های پلاستیکی جایگزین سنگ‌های گران قیمت؟!

سنگ قبر‌های پلاستیکی جایگزین سنگ‌های گران قیمت؟!

افزایش ۳۵ درصدی سنگ قبر باعت شده تا مردم به دنبال سنگ قبر‌های مصنوعی و پلاستیکی باشند، چراکه قیمت نهایی سنگ قبر رایج در بهشت زهرا از حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شروع شده و تا حدود ۵۰ میلیون هم می‌رسد.

کد خبر : ۹۹۰۹۷
بازدید : ۵۹۳۹۴
فرادید | در دوسال گذشته قیمت سنگ قبر با افزایش قیمت سرسام آوری روبرو بوده که به نظر می‌رسد افزایش مرگ و میر و قیمت ارز تاثیر فراوانی بر این موضوع داشته است؛ تا حدی که خرید سنگ قبر به معضلی بزرگ برای خانواده‌های عزادار تبدیل شده است. گویا خانواده‌ها ترجیح می‌دهند یک سنگ قبر ارزان با جنس پلاستیک تهیه کنند.

به گزارش فرادید؛ به تازگی خبرنگاری با یکی از فعالان بازار سنگ قبر به گفتگو پرداخته است. فروشنده سنگ قبر از افزایش ۳۵ درصدی سنگ قبر‌ها نسبت به سال گذشته خبر داده و گفته که این افزایش قیمت باعث شده تا مردم به دنبال سنگ قبر‌های نانو که بعضا مصنوعی و پلاستیکی هستند، بروند.

او گفته که عواملی همچون جنس سنگ، ضخامت سنگ، شکل سنگ، طرح‌ها و نقوش سنگ، قرنیز و هزینه‌های مربوط به نصب، قیمت نهایی سنگ قبر را تشکیل می‌دهند.

فروشنده درباره افزایش قیمت و قدرت خرید مردم ادامه می‌گوید: «اگر قیمت سنگ‌های ایرانی کمتر باشد مردم قدرت خرید بیشتری دارند. اما یکسری سنگ‌های خارجی هستند که به ظاهر می‌گویند برزیلی است، اما از چین وارد می‌شود که فرق آن چنانی با سنگ‌های ایرانی ندارد، اما، چون وارداتی هستند و بر حسب دلار فروخته می‌شوند باعث تغییر و افزایش قیمت این نوع سنگ‌ها می‌شود.»

به گفته این فعال بازار سنگ قبر، اگر سنگ‌های داخلی شخصی سازی نشوند و توسط دولت قیمت گذاری شوند و یک قیمت معین برایشان تعیین شود مردم با مشکلات گرانی روبرو نمی‌شوند.

فروشنده سنگ قبر می‌گوید که «ما یک نوع سنگ مرمر ایرانی داریم که با قیمت حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون فروخته می‌شود که مردم توانایی خرید این نوع سنگ را ندارند. سنگ‌های دیگری هم با کیفیت پایین تری وجود دارند. درکل هردو نوع با افزایش قیمت ۳۵ درصدی نسبت به سال گذشته روبرو شده اند که من نوعی هم توانایی خرید سنگ مرغوب را برای عزیزان از دست رفته ام را ندارم.»

او در پایان تاکید می‌کند که این گرانی قیمت باعث می‌شود مردم ترجیح دهند سنگ قبر پلاستیکی را خریداری کنند که قیمت کمتری دارد و بصرفه‌تر است، اما به دلیل نداشتن آهن بعد از مدتی مشکلات زیادی خواهد داشت.

گفته‌های فروشنده درحالی است که ملک‌زاده رئیس اتحادیه سنگبران و سنگ تراشان گفته که استفاده از سنگ قبر پلاستیکی شایعه است و دلیل گرانی قیمت سنگ قبر افزایش نرخ دلار است.

او با بیان اینکه مواد اولیه ساخت سنگ قبر از خارج وارد می‌شود به همین علت نرخ دلار در تعیین قیمت نهایی موثر است، تاکید کرده که امکان افزایش مجدد قیمت سنگ قبر وجود دارد.

فروش سنگ قبر‌های پلاستیکی به علت افزایش قیمت
علت گرانی سنگ قبر

به اعتقاد برخی از کارشناسان افزایش آمار جان‌باختگان بر اثر ابتلا به کرونا، موجب بالا رفتن تقاضای سنگ قبر شده که در نتیجه سبب شده تا قیمت سنگ قبر افزایش یابد.

آن‌ها همچنین بر این باورند که بالا رفتن نرخ برابری ارز نیز موجب افزایش قیمت مواد و ابزار فرآوری سنگ قبر می‌شود، چرا که بیش از ۸۰ درصد این ابزار وارداتی است.

در این رابطه فاطمه فراهانی، موسس شرکت معادن کیان کانیار و زمین شناس، گفته است که یک سنگ برای اینکه قابل استفاده شود فقط همان ماده اولیه نیست و نیاز به محلول برای ساب دادن و تیغه‌هایی برای برش هستیم که قیمت‌های آن در چند وقت اخیر ۴ برابر شده است؛ بنابراین طبیعی است که وقتی لوازم مورد نیاز این صنعت گران می‌شود قیمت تمام شده سنگ نیز بالا برود.

به گفته فراهانی، فرآوری یک سنگ آماده شده برای استفاده در قبر یا در صنعت ساختمان هزینه‌های متعددی دارد که قیمت را بالا می‌برد و از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به حقوق کارگرا و حمل ونقل نیز اشاره کرد. جدای از از همه این‌ها بحث استهلاک دستگاه‌ها نیز وجود دارد که باعث میشود قیمت سنگ را هفت الی هشت برابر کند.

او می‌گوید: «حقیقت این است که دستگاه صنعتی که ما می‌سازیم گاهی از قیمت جهانی نیز بالاتر خواهد بود و این برای صنعت ما به صرفه نیست و از طرفی اگر سرمایه گذاری هم بخواهد صورت بگیرد باید توسط بخش خصوصی باشد که از آنجایی که سرمایه گذاران ما در این زمینه امنیت ندارند و ممکن با یک تصمیم دولت سرمایه خود را از دست بدهند دست به چنین اقدامی نمی‌زنند.»
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    ابزارآلات. وتحهیزات مثل لودر ،بیل مکانیکی ،و.....که در معادن سنگ باید کارکنندخیلی گرانقیمت شده وهمچنین ماشین های سنگین که باید سنگ را انتقال دهند،سنگ بریها ،خرج ومخارج کارگران همه این عوامل موجب گرانی شده

  • احمد ارسالی در

    واقعا بعضی ها حیفه اسمه آدم روشون باشه لاشخورن منتظرن کسی بمیره بیان بچاپوننش فکرمیکنن خودشون هلاک نمیشن

  • قاصدک ارسالی در

    سنگ قبر خریدن واقعا کار احمقانه ای میگیم بت پرست نیستیم ولی از افرادی که میمیرن برای خودمون باهاشون به نوعی می‌سازیم و اونهارو دائما عبادت میکنیم

  • بازدیدکننده ارسالی در

    چه خوب

  • ناشناس ارسالی در

    از مرده مالیات ارزش افزوده می گیرند ولی سنگ تراشها با درامد صد میلیونی و بالاتر و بالاتر مالیات هیچ

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید