مهدی طارمی علیه پولدارها!

مهدی طارمی علیه پولدارها!

نکته جالب درباره گل‌های اروپایی مهدی طارمی این است که تا به اینجا فقط به دروازه‌بان‌هایی گل زده که در زمره گران‌قیمت‌ترین دروازه‌بان‌های دنیا هستند.

کد خبر : ۹۹۱۰۹
بازدید : ۵۹۶۴

رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا در شرایطی مرحله گروهی‌اش را سپری می‌کند که حضور مهدی طارمی و سردار آزمون در این تورنمنت، اسم فوتبال ایران را هم به میان آورده است.

دو مهاجم ملی‌پوش که اتفاقا تبدیل به مهره‌های کلیدی دو باشگاه پورتو و زنیت شده‌اند و این‌قدر خوب کار کرده‌اند که فارغ از رقیبی که برابرشان بازی می‌کند، انتظار گل‌زنی از آن‌ها می‌رود. بدون درنظرگرفتن بازی شب گذشته زنیت با مالمو، تا اینجا مهدی طارمی مأموریتش در لیگ قهرمانان اروپا را خوب انجام داده است.

او و تیمش سه‌شنبه‌شب شکست سنگین ۵ بر یک را برابر لیورپول، یکی از مدعیان قهرمانی متحمل شدند، ولی برگ درخشان این بازی برای فوتبال ایران، گل‌زنی مهدی طارمی بود. مهاجم بوشهری پورتو در نیمه دوم با ضربه سری شیرجه‌ای یکی از گل‌های خورده تیمش را جبران کرد تا همچنان به گل‌زنی در لیگ قهرمانان اروپا ادامه دهد.

گل‌زنی به لیورپول، سومین گل مهدی طارمی در لیگ قهرمانان اروپا بود. بااین‌حال این تعداد گل در شرایطی به دست آمده که او فقط هشت بازی در لیگ قهرمانان دارد و فقط چهار بار هم از ابتدا در ترکیب اصلی به میدان رفته است. با توجه به همین مورد ارزش کاری او بیش از گذشته به چشم می‌آید.

گل‌زنی به تیم‌های بزرگ

لیورپول سومین تیم بزرگ اروپایی و دومین تیم انگلیسی است که مهدی طارمی موفق شده در لیگ قهرمانان اروپا دروازه‌اش را باز کند. او به غیر از این دو، سابقه گل‌زنی به یوونتوس را هم در کارنامه دارد. به این تیم‌ها باید اتلتیکومادرید هم اضافه شود که مهدی طارمی با سخت‌کوشی دروازه‌اش را گشود، ولی داور با سخت‌گیری گل او را که به نظر می‌رسید سالم است، رد کرد.

به‌هرحال طارمی در شرایطی فصل پیش دروازه چلسی را گشود که آبی‌های لندن بهترین تیم تورنمنت هم شدند. گل زیبا و قیچی‌برگردان او هم بهترین گل فصل انتخاب شد.

از طرفی طارمی در شرایطی برابر یوونتوس موفق به گل‌زنی شد که آن‌ها کریستیانو رونالدوی معروف را در ترکیب داشتند. با وجود این طارمی در دیدار رفت در همان دقایق نخست گل‌زنی کرد و سپس در دیدار برگشت هم برای تیمش پنالتی گرفت.

هرچند اخراج برابر یوونتوس یکی از نقاط تاریک کارنامه‌اش در لیگ قهرمانان اروپاست. به غیر از چهار تیم یوونتوس، چلسی، اتلتیکومادرید و لیورپول، تنها تیم مطرح دیگری که طارمی مقابلش بازی کرده، ولی گلی نزده است منچسترسیتی است. البته نباید از یاد برد مهاجم تیم ملی ایران کلا ۱۳ دقیقه برابر سیتی بازی کرد.

طارمی فصل پیش در گروه سوم رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا ابتدا ۱۳ دقیقه در روزی که تیمش ۳ بر یک شکست خورد برابر سیتی به میدان فرستاده شد. در دیدار بعدی برابر المپیاکوس روی نیمکت نشست. در دیدار رفت برابر مارسی دو دقیقه و در دیدار برگشت برابر این تیم ۱۲ دقیقه بازی کرد.

دو بازی دیگر مرحله گروهی یعنی بازی برگشت برابر سیتی و المپیاکوس را هم کلا روی نیمکت نشست؛ اما درخشش او از بازی یک‌شانزدهم نهایی شروع شد جایی که برای اولین‌بار در ترکیب اصلی به میدان رفت؛ آن‌هم برابر تیم مهمی به اسم یوونتوس.

مهدی در آن بازی که با برتری ۲ بر یک پورتو همراه شد، گل‌زنی کرد. در بازی برگشت هم از ابتدا در ترکیب بود و پنالتی گرفت؛ اما دقیقه ۵۴ از زمین اخراج شد.

او بازی رفت برابر چلسی در یک‌هشتم نهایی را به‌دلیل محرومیت از دست داد، ولی در دیدار برگشت که فقط ۲۷ دقیقه فرصت به دست آورد، در ثانیه‌های پایانی با ضربه قیچی‌برگردان تک‌گل تیمش را زد که با توجه به شکست ۲ بر صفر بازی رفت، برای صعودشان کافی نبود.

طارمی علیه پولدارها!

نکته جالب درباره گل‌های اروپایی مهدی طارمی این است که تا به اینجا فقط به دروازه‌بان‌هایی گل زده که در زمره گران‌قیمت‌ترین دروازه‌بان‌های دنیا هستند. او سال پیش ابتدا دروازه شچسنی، دروازه‌بان مطرح یوونتوس را گشود. شچسنی ۳۱ ساله و لهستانی این روز‌ها با قیمت ۲۵ میلیون یورویی‌اش در بین ۱۰ دروازه‌بان گران‌قیمت دنیا قرار گرفته است.

گل‌زنی به ادوارد مندی سنگالی، دروازه‌بان مطرح چلسی هم دیگر نکته مهم کارنامه مهدی طارمی است. مندی همان دروازه‌بانی است که گل قیچی‌برگردان معروف را از مهدی طارمی خورد. ارزش این روز‌های مندی در جدول گران‌قیمت‌ترین دروازه‌بان‌های دنیا مثل دروازه‌بان چلسی ۲۵ میلیون یورو برآورد شده و او را در رتبه نهمین دروازه‌بان گران دنیا گذاشته است.

البته مهدی طارمی در این فصل گام بلندتری را برداشته و دروازه دروازه‌بان‌های گران‌قیمت‌تری را گشوده است. او در اولین دیدار این فصل پورتو در لیگ قهرمانان اروپا ابتدا دروازه یان اوبلاک، گران‌قیمت‌ترین دروازه‌بان کنونی دنیا را گشود که با سخت‌گیری داور، گل طارمی رد شد.

اوبلاک این روز‌ها با ۷۰ میلیون یورو ارزش، گران‌قیمت‌ترین دروازه‌بان دنیاست. سرانجام تازه‌ترین گل مهدی طارمی در لیگ قهرمانان اروپا هم وارد دروازه لیورپول با دروازه‌بان سرشناس برزیلی‌اش شده است. آلیسون بکر ۲۸ ساله، دروازه‌بان مطرح لیورپول، در رده مشترک سوم گران‌قیمت‌ترین دروازه‌بان‌های دنیاست. رقم او به‌همراه تیبو کورتوآ این روز‌ها ۶۰ میلیون یورو برآورده شده است.

بالاتر از این دو دروازه‌بان فقط دوناروما و یان اوبلاک قرار دارند. گل‌زنی به لیورپول با آن دفاع مستحکم و آهنینش از یک سو و به این دروازه‌بان مطرح برزیلی از سوی دیگر، ارزش کار طارمی را بالاتر می‌برد.

یک تیم بزرگ دیگر در مسیر طارمی

شکست سنگین برابر لیورپول، کار را برای صعود پورتو از گروهی که اتلتیکومادرید هم در آن قرار گرفته حسابی دشوار کرده است. بااین‌حال، مهدی طارمی همچنان می‌تواند در همین گروه به ماجراجویی‌هایش ادامه دهد و بعد از گشودن دروازه لیورپول، این بار سراغ میلان، یکی دیگر از تیم‌های مطرح اروپا برود.

این بازی قرار است روز ۲۷ مهر برگزار شود و نکته جالبش این است که دروازه‌بان میلان یعنی مایک مینیان هم در زمره دروازه‌بان‌های گران‌قیمت دنیا قرار دارد.

ارزش او این روز‌ها ۲۵ میلیون یورو برآورد شده که همچنان این دروازه‌بان را در بین ۱۰ دروازه‌بان گران‌قیمت فوتبال دنیا نگه داشته است. طارمی در آن روز، علاوه بر پربارکردن کارنامه‌اش در لیگ قهرمانان اروپا، این فرصت را هم دارد تا از رکورد علی دایی عبور کند.

فعلا او با سه گل زده، با علی دایی به‌طور مشترک در رده دوم برترین گل‌زنان ایرانی تاریخ لیگ قهرمانان اروپا و پشت سر سردار آزمون قرار دارد. یک گل به میلان می‌تواند طارمی را بالاتر از علی دایی، تبدیل به دومین گل‌زن برتر ایران در لیگ قهرمانان اروپا کند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید