ممنوعیت واردات محصولات ال‌جی و سامسونگ

ممنوعیت واردات محصولات ال‌جی و سامسونگ

روز گذشته چند نامه از دفتر رهبر انقلاب، ریاست جمهوری، وزارت اقتصاد و گمرک کشور منتشر شد که نشان می‌داد اقدامات لازم برای حذف سامسونگ و ال جی از بازار ایران انجام شده است.

کد خبر : ۹۹۱۲۷
بازدید : ۱۱۱۵۱
فرادید | ماجرای بازگشت دو برند کره‌ای سامسونگ و ال جی پس از ۱۹ ماه دوری از بازار لوازم خانگی، موضوع تازه‌ای نیست. اما هفته‌های گذشته تولیدکنندگان ایرانی این صنعت مدعی بازگشت قریب الوقوع این دو برند کره‌ای شدند. اما حالا نامه‌های منتشر شده در رسانه‌ها خبر از توقف واردات محصولات لوازم خانگی سامسونگ و ال جی می‌دهند.

به گزارش فرادید؛ اواسط ماه گذشته بود که سخنگوی انجمن صنفی لوازم خانگی ایران مدعی شد، آمریکا در حال بسترسازی برای بازگشت دو برند کره‌ای به ایران است.

براساس ادعای حمید رضا غزنوی، آمریکا برای آزاد کردن بخشی از پول‌های ایران، مجوزی را به شرکت‌های کره‌ای داد که بر اساس آن این شرکت‌ها می‌توانستند بدهی ایران را تنها از طریق واردات کالا به ایران پرداخت کنند.

او گفته بود که در این مجوز همچنین قید شده، شرکت‌های جدید امکان صادرات محصولات خود به ایران را ندارند، بلکه همان شرکت‌های پیشین باید اقدام به صادرات محصولات خود به ایران کنند. آمریکا برای این مجوز نیز ضرب‌الاجل ۹۰ روزه تعیین کرده است.

اما بلافاصله وزارت صمت موضوع را رد کرد و گفت که برنامه‌ای برای وارداتت محصولات سامسونگ و ال جی ندارد.

پس از آن ابراهیم رئیسی نیز اعلام کرد که اجازه نمی‌دهیم واردات تولید را تحت‌الشعاع قرار دهد.

البته این پایان ماجرا نبود و تولیدکنندگان لوازم خانگی بار دیگر مدعی شدند که برنامه بازگشت دو برند کره‌ای هنوز لغو نشده است.

خداحافظی همیشگی با ال جی و سامسونگ؟
سامسونگ و ال جی از بازار ایران حذف شدند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که جمعی از تولیدکنندگان لوازم خانگی در نامه‌ای به رهبر انقلاب خواستار جلوگیری از بازگشت دو برند کره‌ای سامسونگ و ال جی شده اند. نامه‌ای که حالا با موافقت رهبری روبرو شده است.

در این رابطه روز گذشته چند نامه از دفتر رهبر انقلاب، ریاست جمهوری، وزارت اقتصاد و گمرک کشور منتشر شد که نشان می‌داد اقدامات لازم برای حذف سامسونگ و ال جی از بازار ایران انجام شده است.

در نامه رهبر انقلاب به ابراهیم رئیسی آمده است: این موضوع بسیار مهمی است اگر این خبر (گشایش واردات از دو کشور کره جنوبی) راست باشد به معنی شکستن کمر شرکت‌های لوازم خانگی داخلی است که تازه توانسته اند قدری روی پا بایستند جدا جلو این مشکل را سد فرمایید.

پس از آن نیز ابراهیم رئیسی در نامه‌ای به وزیر صمت و وزیر اقتصاد دستور داد تا از واردات محصولات سامسونگ و ال جی جلوگیری شود.

در نهایت نیز گمرک کشور نیز اعلام کرد که واردات لوازم خانگی جز موارد ممنوع الورود است و در ادامه نیز اجازه ترخیص کالا‌های دو برند کره‌ای را نخواهد داد.

با این وجود به نظر می‌رسد که حتی با وجود احتمال احیای برجام، سامسونگ و ال جی برای مدتی نامعلوم از بازار ایران محروم خواهند شد.
خداحافظی همیشگی با ال جی و سامسونگ؟

اختلاف بر سر منع واردات و احتمال انحصار

بخشی از اقتصاددانان معتقدند که حذف رقبای خارجی از بازار منجر به انحصار تولیدکنندگان داخلی خواهد شد. آن‌ها به انحصار چندین ساله در بازار خودروسازی اشاره می‌کنند و معتقدند که انحصار باعث چالش و مشکلات در این بازار شده است.

از این رو آن‌ها پیش بینی می‌کنند که بازار لوازم خانگی نیز در آینده همچون بازار خودرو دچار چالش‌های جدی می‌شود.

برخی از کارشناسان اقتصادی هم می‌گویند که ممنوعیت‌ها فقط باعث فساد و توزیع رانت می‌شود و از آن طرف هم مصرف کننده با کالای به مراتب گران‌تر مواجه است.

اما در مقابل دولت معتقد است که توجه به تولید کننده داخلی منجر به شکوفایی اقتصادی و ارزان شدن کالا در بازار می‌شود. وزارت صمت نیز بر این عقیده است که ایران در تولید لوازم خانگی به خودکفایی رسیده است، بنابراین نیازی به واردات این محصولات ندارد.

این درحالی است که فعالان بازار مدعی اند که بخش قابل توجهی از قطعات استراتژیک لوازم خانگی ساخت داخل، از کشور‌های دیگر تامین می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    همه به فکر جیب خودشون هستن .کالای ایرانی کجا بود آخه .قطعات که کلا چینی هستند فقط سر هم میشن و به قیمت چند برابری به ملت بدبخت قالب میکنن .تولید کننده ها واقعا بگن لوازم منزل خودشون ایرانیه یا خارجی .شک نکنید همه بوش هستن

  • ناشناس ارسالی در

    چقدر ما مردم بدبختیم که باید از امکانات روز دنیا عقب باشیم بخاطر تولید کننده آشغال ساز داخلی باید خود ما مردم تولید کننده داخلی تحریم کنیم

  • ناشناس ارسالی در

    چقدر ما مردم بدبختیم

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید