مولنوپیراویر اولین قرص ضدکرونای جهان در راه تولید

مولنوپیراویر اولین قرص ضدکرونای جهان در راه تولید

طیق نتایج منتشر شده از مرحله سوم مطالعه بالینی روی تاثیر یک قرص ضد ویروسی به نام مولنوپیراویر، این دارو شانس مرگ یا بستری شدن بیماران کرونایی در معرض خطر را ۵۰ درصد کاهش می دهد.

کد خبر : ۹۹۲۲۶
بازدید : ۶۳۳۵
فرادید | اخیرا، شرکت داروسازی آمریکایی «مرک» ادعا کرده است یک قرص ضد ویروس کرونا تولید کرده که خطر مرگ و بستری شدن بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ را به نصف کاهش می‌دهد. این شرکت دارو سازی قصد دارد طی دو هفته آینده در خواست تایید قرص جدیدش را به نهاد‌های مسئول آمریکا ارائه دهد.

به گزارش فرادید؛ محققان شرکت داروسازی «Merck & Co» نتایج اولیه تحقیقات کلینیکی درباره قرص «مولنوپیراویر (molnupiravir)» را ارائه داده اند که براساس آن، یک دوره پنج روزه استفاده از این قرص، با موفقیت تعداد بستری شدن بیماران مبتلا به کروناویروس را به همراه مرگ و میر به نصف کاهش داد. همچنین توانسته عوارض جانبی ناشی از ابتلا به کروناویروس را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

از طرفی شرکت داروسازی مرک، مدعی شده که نتایج آزمایش آنقدر خوب بوده که ناظران بیرونی خواستار پایان یافتن زودهنگام این آزمایش شده‌اند و کارشناسان حوزه سلامت هم این دارو را گام مهمی در نحوه درمان کرونا توصیف کرده‌اند.

همچنین مدیرعامل شرکت «مرک» ادعا کرده که این دارو گفتمان رایج در مورد نحوه مدیریت همه‌گیری کرونا را متحول خواهد کرد.

بااین حال کارشناسان حوزه سلامت معتقدند که اگر قرص مولنوپیراویر مجوز سازمان نظارت بر غذا و داروی آمریکا را کسب کند، به عنوان اولین داروی ضدویروس خوراکی برای مقابله با کوید-۱۹ محسوب می‌شود.

گفته شده که به محض صدور مجوز برای تولید قرص مولنوپیراویر، این قرص آماده ورود به بازار خواهد بود و دولت آمریکا، ۱.۷ میلیون از این دارو را پیش‌خرید کرده است.

شرکت مرک اعلام کرده است تا پایان سال ۲۰۲۱ قرص کافی برای تامین دوره درمانی ۱۰ میلیون نفر را تولید خواهد کرد.

مولنوپیراویر اولین قرص ضدکرونای جهان در راه تولید
موفقیت آزمایشات بالینی قرص مولنوپیراویر

نتیجه آزمایش این قرص و دارونما مشابه بر روی ۷۷۵ بیمار نشان می‌دهد که ۷.۳% از کسانی که از این دارو استفاده کرده اند در بیمارستان بستری شده اند. اما از طرفی تلفاتی بین این افراد وجود نداشته است.

اما کسانی که دارونمای مشابه را استفاده کرده اند ۱۴.۱% از آن‌ها در بیمارستان بستری شده‌اند و ۸ نفر از آن‌ها کمی بعد درگذشته‌اند.

نتایج این آزمایش در یک بیانیه از سوی شرکت مرک منتشر شده است، اما تاکنون هیچ متخصصی نتایج را بررسی نکرده و سخنی به میان نیاورده است.

طبق اعلام این شرکت آمریکایی، قرص مولنوپیراویر بر خلاف اغلب واکسن‌های کرونا که پروتئین ویروس را هدف می‌گیرد، آنزیم‌هایی را نشانه می‌گیرد که ویروس برای تکثیر خود استفاده می‌کند.

این شرکت داروساز مدعی شده که این قرص ممکن است دربرابر گونه‌های جهش یافته ویروس کرونا نیز موثر باشد.

داریا هزودا، معاون شرکت مرک هم به رسانه‌ها گفته است این داروی ضد ویروس برای کسانی که واکسینه نیستند و یا به ایمنی ایجاد شده با تزریق واکسن واکنش مناسبی نشان نمی‌دهند اهمیت زیادی خواهد داشت.

براساس نتایج این آزمایش، برای موثر بودن این قرص، دارو باید خیلی زود بعد از اولین عوارض بیماری استفاده شود.

مولنوپیراویر اولین قرص ضدکرونای جهان در راه تولید
قرص مولنوپیراویر برای درمان کرونا و آنفلوانزا

این نوع قرص، دارویی ضد ویروس تلقی می‌شود که به صورت روزانه و به مدت ۵ روز پس از تشخیص ویروس کرونا تجویز می‌شود، تا از بروز علائم وخیم‌تر پیشگیری کند.
به این افراد روزانه دو عدد قرص مولنوپیراویر داده می‌شود که به شکل کپسول‌های کوچک قهوه‌ای است.

از این قرص قبلا برای درمان آنفلوانزا استفاده می‌شد، اما حالا یک سری تغییرات در ساختار آن ایجاد شده که با دستکاری در کد‌های ژنتیکی ویروس کرونا، مانع انتشار آن در بدن بیمار شود و به درمان بیماری کووید ۱۹ کمک می‌کند.

درواقع قرص مولنوپیراویر با ایجاد خطا و جهش حین همانند سازی RNA ویروس ها، مانع تکثیر آن‌ها در بدن فرد مبتلا می‌شود و به طور کلی مسیر تکیر ویروس‌ها را مسدود می‌کند؛ از همین رو به فریب دهنده ویروس معروف است.

به گفته داریا هازودا، معاون بیماری‌های عفونی و تحقیقات واکسن، اگر شما به اندازه کافی خطا ایجاد کنید یا در قسمت‌هایی از ویروس که بسیار حیاتی هستند خطا ایجاد کنید، ویروس نمی‌تواند خودش را تکثیر کند.

همچنین قرص پس از ورود به بدن، به NHC تری فسفات تبدیل شده، و از این طریق فعالیت خود را در بدن شروع می‌کند.

مولنوپیراویر با مهار تکثیر ویروس در حلق و حفره بینی، می‌تواند علاوه بر درمان، در پیشگیری از انتقال ویروس کرونا به سایر افراد هم موثر باشد.

دارو‌هایی که در حال حاضر برای درمان کووید-۱۹ تجویز می‌شوند «رمدیسویر» محصول شرکت داروسازی، «گیلیاد» و دگزامتازون، از خانواده دارو‌های ضد آلرژی است. اما با انتشار خبر موفقیت آزمایشات بالینی قرص مولنوپیراویر، ممکن است این قرص جایگزین همیشگی داروهای پیشین شود.

به اعتقاد کارشناسان پزشکی، دسترسی به یک داروی ضد ویروس که از طریق دهان مصرف می‌شود روش درمان مبتلایان به کرونا در بیمارستان را از اساس متحول خواهد کرد، چون دارو‌ها و روش‌های درمان فعلی از نظر اجرایی بسیار پیچیده و پردردسر هستند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید