طرز تهیه بورک ترکی؛ يک ميان وعده مقوی

طرز تهیه بورک ترکی؛ يک ميان وعده مقوی

برای تهیه بورک ترکیه‌ای گوشت و پنیر علاوه بر مواد زیر، از موادی مثل قارچ، انواع سوسیس و ژامبون، گوشت مرغ و بوقلمون، ذرت، انواع فلفل، هویج و در صورتی که گیاه‌خوارید از موادی مثل سویا نیز می‌توانید استفاده کنید

کد خبر : ۹۹۲۷۲
بازدید : ۷۱۷۲

«بورک» یکی از محبوب‌ترین، مشهورترین و قدیمی‌ترین غذا‌های فینگرفودی ترکیه است که از زمان حکومت پادشاهان عثمانی تاکنون در تمام وعده‌ها از صبحانه گرفته تا ناهار و شام و مهمانی‌ها سرو می‌شود. ۲ طرز تهیه بورک ترکی گوشت و پنیر و بورک ترکی اسفناج و پنیر را در ادامه بخوانید.

بورک ابتدا یک غذای درباری بود و سپس به آشپزخانه عامه مردم راه پیدا کرد. بسیاری بورک را یک غذای ترکی می‌دانند، اما بد نیست بدانید در بسیاری از کشور‌های شرق اروپا و حوزه بالکان، یونان و کشور‌های عربی خاورمیانه بسیار محبوب و مرسوم است که با مواد مختلف آماده و سرو می‌شود.

یکی از محبوب‌ترین پیش‌غذا‌ها و فینگرفود‌های مهمانی و یک میان‌وعده مقوی «بورک ترکیه‌ای گوشت و پنیر» است. برای تهیه بورک ترکیه‌ای گوشت و پنیر علاوه بر مواد زیر، از موادی مثل قارچ، انواع سوسیس و ژامبون، گوشت مرغ و بوقلمون، ذرت، انواع فلفل، هویج و در صورتی که گیاه‌خوارید از موادی مثل سویا نیز می‌توانید استفاده کنید.

مواد لازم برای ۱۰ نفر

روغن زیتون: ۶ قاشق غذاخوری
فلفل دلمه‌ای سبز ریز خرد شده و بدون دانه: ۵۰۰ گرم
پودر فلفل قرمز ترکیه‌ای: (فلفل قرمز گوشتی و نسبتا شیرین که به فلفل قرمز حلبی یا سوری هم مشهور است و پودر آن نیمه‌خشک، چرب و ساطوری است): یک قاشق غذاخوری
پیاز قرمز: یک عدد بزرگ و ساطوری خرد شده
نمک و فلفل سیاه تازه پودر شده: به میزان دلخواه
گوشت چرخ‌کرده: ۹۰۰ گرم
روغن مایع: ¾ فنجان
تخم‌مرغ: ۵ عدد بزرگ
شیر: یک فنجان
خمیر یوفکا: یک بسته (دنیای خمیر‌ها | راهنمای خرید خمیر آماده برای پیراشکی و پیتزا)
دانه زیره سیاه: ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه غذای ترکی بورک

► مرحله اول
در طرز تهیه بورک گوشت و پنیر ابتدا در یک قابلمه بزرگ کمی روغن زیتون را روی شعله ملایم گرم کنید. ابتدا پیاز‌ها را در روغن بریزید و تفت دهید. پیاز‌ها که کمی سبک شدند فلفل دلمه‌ای خرد شده و فلفل قرمز ترکیه‌ای را اضافه کنید و تفت دهید.

حدود ۵ دقیقه روی شعله ملایم گاز این مواد را مرتب هم بزنید تا نرم شوند. حالا گوشت چرخ‌کرده را اضافه کنید. گوشت را با مواد فوق تفت دهید و اجازه دهید آب گوشت تبخیر شود. ده دقیقه زمان کافی است. نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید و هم بزنید.

► مرحله دوم
بعد از ده دقیقه تفت دادن گوشت ظرف را از روی شعله ملایم گاز بردارید و اجازه بدهید مایه گوشتی بورک خنک شود. فر را روشن کنید و روی درجه ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید.

► مرحله سوم
در یک ظرف جداگانه تخم‌مرغ‌ها را بشکنید و با یک فنجان شیر و ¾ فنجان روغن مایع کانولا خوب هم بزنید.

► مرحله چهارم
یک لایه خمیر یوفکا را روی سطح کارتان، مثلا سینی یا تخته آشپزخانه بگذارید و با یک برس تمیز روی آن از مخلوط شیر و روغن و تخم‌مرغ بمالید. یک لایه دیگر خمیر یوفکا روی آن بگذارید و همین کار را تکرار کنید.

روی یک‌سوم از ورقه خمیر یوفکا مایه گوشتی که درست کرده‌اید بریزید و دو لایه دیگر خمیر یوفکا که با برس ترکیب تخم‌مرغ را روی آن‌ها مالیده‌اید، به همان ترتیب اولی روی مایه گوشت بگذارید و بورک را بپیچید و با فاصله در سینی فر یا ظرف مناسب فر بچینید.

یادتان باشد سینی فر را با کمی روغن زیتون چرب کنید. می‌توانید بورک را به اشکال مختلف بپیچید؛ مثلثی مثل سمبوسه و سیگارتی یا همان رولی یا به شکل پیراشکی و….

► مرحله پنجم
بعد از پیچاندن تمام بورک‌ها، باقی‌مانده مخلوط تخم‌مرغ را روی بورک‌ها بمالید و روی بورک‌ها دانه زیره سیاه و در صورت دلخواه سیاه‌دانه و کنجد بپاشید. ظرف بورک را داخل فر بگذارید. ۴۵ دقیقه زمان برای پختن بورک کافی است. سطح روی بورک که طلایی شد فر را خاموش کنید. بیست دقیقه به بورک گوشت ترکیه‌ای استراحت بدهید و سپس سرو و میل کنید.

بورک اسفناج

طرز تهیه بورک ترکی اسفناج و پنیر فتا

بورک ترکیه‌ای اسفناج و پنیر فتا یکی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین انواع بورک است و یک میان وعده مقوی و مفید به‌خصوص برای دانش‌آموزان برای ناهار و عصرانه محسوب می‌شود. اهالی ترکیه و سایر کشور‌های خاورمیانه بورک اسفناج و پنیر فتا را در وعده صبحانه میل می‌کنند. می‌توانید بورک ترکیه‌ای پنیر و اسفناج را بپیچید، فریز کنید و در مواقع لزوم در فر پخته و میل کنید.

مواد لازم برای ۸ نفر

روغن مایع: ۲ قاشق غذاخوری
سیر تازه: ۲ حبه رنده شده
پیاز متوسط: یک عدد ساطوری خرد شده
اسفناج: ۵۰۰ گرم شسته شده و ساطوری خرد شده
پنیر فتا: ۲۵۰ گرم
نمک و فلفل سیاه تازه: به مقدار دلخواه
شیر: فنجان
تخم‌مرغ: ۲ عدد
روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری
خمیر یوفکا: ۳ ورقه بزرگ

طرز تهیه بورک ترکی اسفناج و پنیر فتا

► مرحله اول
در یک ماهیتابه نچسب مقداری روغن زیتون بریزید و روی حرارت ملایم کمی گرم کنید. ابتدا پیاز را تفت دهید تا سبک شود. سپس سیر رنده شده و اسفناج‌های ساطوری شده را اضافه کنید و تفت دهید. اسفناج‌ها باید نرم شوند، ۵ دقیقه زمان برای نرم شدن اسفناج‌ها کافی است.

در یک کاسه متوسط پنیر فتا را خرد کنید و بریزید. کمی نمک و فلفل سیاه خرد شده تازه به پنیر فتا اضافه کنید و با هم مخلوط کنید تا پنیر مزه‌دار شود. حالا پنیر را با اسفناج تفت خورده و سایر مخلفات مخلوط کنید.

► مرحله دوم
در یک کاسه متوسط تخم‌مرغ‌ها را بشکنید و با شیر و مقداری روغن زیتون خوب هم بزنید و مخلوط کنید. در صورت دلخواه می‌توانید کمی نمک و فلفل سیاه تازه خرده شده هم به این مخلوط اضافه کنید.

► مرحله سوم
فر را روشن کنید و در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. کف سینی فر را با کمی روغن زیتون چرب کنید. معمولا بورک اسفناج را یک لایه درست می‌کنند و سپس برش می‌زنند. یک ورقه خمیر یوفکا را وسط سینی فر بگذارید و روی آن ترکیب شیر و تخم‌مرغ را با برس بمالید.

مخلوط اسفناج را روی خمیر یوفکا بریزید و سه لایه دیگر خمیر روی آن بگذارید. روی هر لایه خمیر با برس مخلوط شیر و تخم‌مرغ بمالید. خمیر یوفکا را با احتیاط تا بزنید، روی خمیر مخلوط شیر و تخم‌مرغ بمالید و در فر بگذارید.

► مرحله چهارم
۲۵ تا سی دقیقه زمان برای پخت بورک اسفناج و پنیر فتا کافی است. زمانی که روی سطح بورک طلایی شد آن را از فر بیرون بیاورید. کمی صبر کنید تا سرد شود سپس آن را برش بزنید و سرو کنید. بورک اسفناج و پنیر را مثل بورک گوشت به صورت رول یا هر شکل دیگری که می‌پسندید می‌توانید درست کنید.

منبع: اکالا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید