ورود زنان به ورزشگاه آزاد شد؟

ورود زنان به ورزشگاه آزاد شد؟

طی جلسه هماهنگی دیدار تیم‌های ایران و کره جنوبی در چارچوب مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲، مقرر شد که حدود ۱۰۰۰ نفر از تماشاگران زن در استادیوم آزادی حضور یابند.

کد خبر : ۹۹۲۷۹
بازدید : ۹۳۱۹
فرادید | به تازگی رسانه‌ها از صدور مجوز برای حضور زنان در ورزشگاه آزادی برای تماشای مسابقه فوتبال دو تیم ملی ایران-کره جنوبی، که در چارچوب رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ برگزار می‌شود، خبر داده اند. این مسابقه روز سه‌شنبه، ۲۰ مهر برگزار می‌شود.

به گزارش فرادید؛ درست دوسال از زمانی که زنان برای آخرین بار وارد ورزشگاه آزادی شدند، می‌گذرد. مهرماه سال ۱۳۹۸، زمان بازی ایران و کامبوج، نخستین حضور رسمی زنان در ورزشگاه آزادی برای تماشای دیدار تیم ملی فوتبال ایران بود. حالا پس از گذشت دوسال، به نظر می‌رسد که طلسم حضور زنان در ورزشگاه یکبار دیگر شکسته شود.

مطالبه حضور زنان، دغدغه قشری از جامعه است که تاکنون با پاسخی از سوی مسئولان مواجه نشده است.

اما حالا با آن موافقت شده و گویا علت موافقت با حضور زنان، اصرار فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) برای حضور تماشاگران زن در این بازی بوده؛ که در نهایت طی جلسه‌ای که روز گذشته در استانداری تهران با حضور مقاماتی از نهاد‌های مختلف از جمله وزارتخانه‌های بهداشت، ورزش همچنین فدراسیون فوتبال برگزار شده بود، گرفته شد.

ورود زنان به ورزشگاه آزاد شد؟
حضور زنان در ورزشگاه قطعی است؟

براساس گزارش‌های منتشر شده از سوی رسانه‌ها، جیانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال نیز در جریان دیدار اخیر خود با شهاب‌الدین عزیز خادم، رئیس فدراسیون فوتبال ایران تاکید کرده بود که در کنار تجهیز ورزشگاه آزادی به سیستم «کمک داور ویدیویی»، حضور زنان در جریان این مسابقه بین‌المللی نیز یک ضرورت غیرقابل انکار از نظر فیفا است.

پیش از این اقدام هم حسن کامرانی‌فر، سرپرست دبیرکل فدراسیون فوتبال از آغاز گفتگو‌ها برای موافقت با حضور زنان در ورزشگاه خبر داده بود.

او گفته بود: «درباره بانوان هم صحبت شده است، اما اجازه دهید بعد از تصمیم نهایی اظهارنظر کنم. تلاش ما این است که، چون استادیوم آزادی بزرگ است، تعداد تماشاگر خوبی داشته باشیم که قابل توجه باشد. درباره تعداد تماشاگران، فکر می‌کنم بیش‌تر از ۱۰ هزار نفر هم ظرفیت داریم.»

البته کامرانی فر از یک سری ملاحظات سخن گفته که به نظر می‌رسد قصد فدراسیون کشور برای حضور زنان در ورزشگاه جدی باشد.

علت هم این است که سرپرست دبیرکل فدراسیون فوتبال گفته است: «فدراسیون فوتبال یک‌سری ملاحظات دارد؛ یکی درباره تصمیم‌گیران داخلی و دیگری درباره فیفا و ای‌اف‌سی. ما باید به موازات هر دو را پیش ببریم. ما باید مواظب فوتبالمان باشیم و نگذاریم اتفاقات بدی برای فوتبال رخ دهد».

البته فدراسیون فوتبال کشور شرط گذاشته که تماشاگران حتما باید دُز دوم واکسن را هم زده باشند.

بااین حال همچنان مخالفت‌هایی مبنی بر ایجاد مفسده اخلاقی با حضور زنان در ورزشگاه زنان، مطرح می‌شود که آیت‌الله محسن غرویان این موضوع را رد کرده است.

او معتقد است: «مبنا ایجاد مفسده اخلاقی است تحت عنوان اختلاط زن و مرد که موجب فساد اخلاقی و روابط نامشروع شود یا زمینه‌های گناه، فساد و فحشا را فراهم کند. در خیابان و بازار هم بین زن و مرد اختلاط وجود دارد؛ بنابراین یک ملاک وجود دارد که نیت گناه نباید در کار باشد. از این جهت در میادین ورزشی هم اگر صرفا تماشای عادی یک مسابقه ورزشی در کار باشد، کسی نیت گناه کردن ندارد.»

غرویان می‌گوید که حساسیت‌ها به خاطر این است که حضور زنان در ورزشگاه، تا حدی خلاف عرف جامعه مذهبی ما است. چون تا حالا زنان در میادین ورزشی حضور نداشته‌اند و این امر یک اتفاق نسبتا تازه است، حساسیت‌ها بالاست؛ وگرنه هیچ مبنای علمی و مبنای فقهی یا شرعی دقیق و روشنی ندارد.

همچنین حسین‌ الله کرم، دبیر کل انصار حزب‌الله، هم گفته که اصل حضور زنان در ورزشگاه مردان در صورتی که عفاف جامعه حفظ شود مانعی ندارد. این هم حرف من نیست. سخن آیات عظام مکارم شیرازی و جعفر سبحانی هم است.

الله کرم سخنان علما را تکرار می‌کند و می‌گوید: «آن‌ها می‌گویند ورود زنان به ورزشگاه‌ها جایز نیست به دلیل اینکه در زمان بازی مردان، عفت و عفاف زنان مورد اشکال واقع می‌شود. این نشان می‌دهد که علما و مراجع و اساسا اسلام با حضور زنان در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مخالفتی ندارد.»

ورود زنان به ورزشگاه آزاد شد؟
نخستین آزادی زنان برای حضور در ورزشگاه

براساس گزارش رسانه ها، پس از انقلاب، مخالفت‌هایی مبنی بر جایز نبودن حضور زنان در کنار مردان به وجود آمد که سبب شد حضور زنان برای مدتی طولانی ممنوع شود.

بااین حال نخستین حضور زنان در ورزشگاه آزادی در سال ۱۳۷۷ و در جریان صعود تیم ملی به جام جهانی ۱۹۹۸، اتفاق افتاده بود.

پس از آن هم یک بار دیگر درست در هنگام یک بازی فوتبال در جریان بازی ایران و ایرلند در سال ۱۳۸۱، تعداد محدودی از زنان ایرلندی توانستند وارد ورزشگاه آزادی شوند. این امر با اعتراض گروهی از زنان ایرانی مواجه شد چرا که معتقد بودند ممنوعیت حضور زنان فقط برای زنان ایرانی بوده است.

تااینکه مهرماه دوسال پیش زنان ایرانی برای دومین بار توانستند در ورزشگاه آزادی حضور داشته باشند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید