دلیل قطع واتساپ و اینستاگرام چه بود؟!

دلیل قطع واتساپ و اینستاگرام چه بود؟!

نهاد ناظر اینترنتی DownDetector که به طور تخصصی موارد ایجاد اختلال در وبسایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی را رصد می‌کند می‌گوید اختلال در شبکه‌ها و پیام‌رسان‌ها از حدود ساعت ۱۷.۳۰ به وقت اروپای غربی آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

کد خبر : ۹۹۲۹۲
بازدید : ۷۳۰۷

دیروز دوشنبه در پی بروز یک اختلال گسترده، دسترسی میلیون‌ها کاربر به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های واتس‌اپ، اینستاگرام، فیسبوک و مسنجر فیسبوک قطع شد.

این اختلال نادر که همزمان در کشور‌های مختلف جهان روی داده است، یکی از طولانی‌ترین وقفه‌های همزمان در خدمات‌دهی این شبکه‌ها طی سال‌های اخیر محسوب می‌شود. شبکه اجتماعی اینستاگرام و پیام‌رسان‌های فیسبوک مسنجر و واتس‌اپ هر سه متعلق به شرکت فیسبوک هستند.

فیسبوک اعلام کرده که حمله سایبری در کار نیست و اختلال تکنیکی و داخلی است. جان گراهام کامینگ از مدیران فیس‌بوک گفته: مشکل احتمالا از سرور‌های فیس‌بوک است که باعث عدم دسترسی به واتس اپ و اینستاگرام شده است.

اندی استون یکی از سخنگویان فیس بوک در توییتر نوشته است: "ما خبر داریم که برخی در بخش‌هایی اژ دنیا در دسترسی به برنامه‌های ما دچار مشکل شده‌اند. در حال تلاش هستیم تا مشکل را به سرعت بر طرف کنیم و بابت اتفاقی که افتاده عذرخواهی می‌کنیم. "

نهاد ناظر اینترنتی DownDetector که به طور تخصصی موارد ایجاد اختلال در وبسایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی را رصد می‌کند می‌گوید اختلال در شبکه‌ها و پیام‌رسان‌ها از حدود ساعت ۱۷.۳۰ به وقت اروپای غربی آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

قطع سرویس‌ها در مناطق بزرگی از دنیا شامل آمریکا، اروپا و آسیا مشاهده شده است. بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی توییتر با هشتگ‌های instagramdown، #facebookdown# و WhatsApp# بروز اختلال را گزارش کرده‌اند.

کری‌خوانی توئیتر

در همین حال این اختلال بی‌سابقه دستمایه کری خوانی توییتر برای رقبای خود شده و اکانت رسمی توییتر نوشته:" به معنای واقعی کلمه، سلام به همه. " اکانت واتس‌اپ جواب سلام داده و اکانت اینستاگرام با شکلک گیج و مبهوت نوشته: سلام و دوشنبه شما خوش.

کری خوانی توئیتر

دلیل قطع واتساپ مشخص شد!

رویترز در خبری اعلام کرده که یک هکر ۱۳ ساله چینی به نام سون جیسو باعث توقف خدمات فیسبوک، واتساپ و اینستاگرام شده است. اما فیس‌بوک حمله سایبری را رد کرده است.

اگرچه رویترز گفته یک هکر ۱۳ ساله چینی باعث اختلال سراسری واتساپ و اینستاگرام شده است، اما نیویورک تایمز به تقل از مدیران فیس‌بوک حمله سایبری را رد کرده است. فیس‌بوک اعلام کرده که گزارش‌ها درباره اینکه اختلال ایجاد شده در سرویس‌های فیس‌بوک به دلیل حملات سایبری رخ داده را تکذیب می‌کنیم.

هنوز شرکت‌های پشتیبانی‌کننده دلیل اختلال گسترده در اینستاگرام و واتساپ را اعلام نکرده‌اند. اما واتساپ در اطلاعیه‌ای که در توییتر منتشر کرده اعلام کرد: ما می‌دانیم برخی از افراد در حال حاضر با واتس‌اپ مشکل دارند. در تلاش هستیم تا همه چیز به حالت عادی برگردد و در اسرع وقت با به روز رسانی مشکل را برطرف می‌کنیم. از صبوری شما تشکر می‌کنیم!

در ابتدا تصور می‌شد اینستاگرام و واتساپ فقط در ایران قطع است، اما کمی بعد مشخص شد اختلال این سه اپلیکیشن مخصوص کاربران ایران نیست و این اختلال جهانی است. این مشکل درباره شبکه اجتماعی اینستاگرام هم وجود دارد. دسترسی به این شبکه هم ممکن نیست و کاربران امکان به اشتراک‌گذاری پست و دیدن پست‌های دیگران را ندارند.

فیس‌بوک و اینستاگرام وصل شدند

با گذشت بیش از پنج ساعت از زمانی که سرویس‌های فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ با قطعی مواجه شده بودند، اکنون این سرویس‌ها مجددا در حال برقراری هستند.

در حالی که در ساعات گذشته، سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های زیرمجموعه شرکت فیس‌بوک با قطعی و اختلال گسترده مواجه بودند، در عین حال متیو پرینس، مدیر کلاودفلر اعلام کرد: مشکل BGP‌های فیس‌بوک در حال حل شدن است و این بدان معناست که سرویس‌ها در حال بازگشت هستند.

هم‌اکنون دسترسی به اینستاگرام در ایران هم مجددا امکان‌پذیر شده است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید