برندگان جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۱

برندگان جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۱

جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۲۱ به طور مشترک به سه فیزیکدانی که بر روی تغییرات اقلیمی کره زمین کار کرده بودند اهدا شد

کد خبر : ۹۹۳۴۴
بازدید : ۳۰۸۴۱

فرادید | جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۲۱ به طور مشترک به سه فیزیکدان به نام‌های «سایوکورو مانابه»، «کلاوس هسلمان» و «جورجو پاریسی» تعلق گرفت. این جایزه به دلیل مشارکت پیشگامانه آن‌ها در درک سیستم‌های پیچیده فیزیکی اهدا شد. نیمی از این جایزه به مانابه و هسلمان تعلق گرفت، و نیم دیگر آن به جورجو پاریسی.

به گزارش فرادید؛ از سایوکورو مانابه و کلاوس هسلمان به دلیل «مدلسازی فیزیکی آب و هوای زمین، اندازه گیری تغییرات و پیش بینی قابل اطمینان گرمایش زمین» نام برده شد.

از جورجیو پاریسی به دلیل کار خود در «کشف تداخل بی نظمی و نوسانات سیستم‌های فیزیکی از مقیاس اتمی تا سیاره‌ای و نظریه مواد نامنظم و فرآیند‌های تصادفی» نام برده شد.

آکادمی سلطنتی علوم سوئد در بیانیه‌ای اعلام کرد: تلاش‌های سایوکورو مانابه و کلاوس هسلمان «اساس دانش ما را در مورد آب و هوای زمین و چگونگی تأثیر بشریت بر روی آن» را تغییر داده‌اند.

پس از اعلام نتایج نهایی، آقای پاریسی به عنوان یکی از برندگان جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۱ در مصاحبه‌ای اعلام داشت: ضروری است که تغییرات آب و هوای زمین را بسیار جدی بگیریم و با سرعت بسیار در این راستا اقدام کنیم. وی افزود: برای نسل‌های آینده روشن است که ما باید در حال حاضر دست به کار شویم.

برندگان جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۱ اعلام شدند

«سیوکورو مانابه» فیزیکدان آمریکایی ژاپنی تبار، «کلاوس هاسلمان» فیزیکدان آلمانی و «جورجیو پاریسی» فیزیکدان ایتالیایی روز سه شنبه برنده جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۱ برای کار‌هایی شدند که به «درک سیستم‌های فیزیکی پیچیده مانند تغییر اقلیم زمین» کمک می‌کند.

در تصمیمی که آژانس هواشناسی سازمان ملل متحد به عنوان نشانه‌ای از اجماع در مورد گرم شدن کره زمین به دست بشر اعلام کرد، نیمی از جایزه ۱۰ میلیونی آکادمی سلطنتی نوبل (۱.۱۵ میلیون دلار) نصیب منابه ۹۰ ساله و هسلمان ۸۹ ساله، برای مدل سازی آب و هوای زمین و پیش بینی قابل اطمینان گرم شدن کره زمین، می‌شود.

نیمی دیگر برای کشف «قوانین پنهان» در اوایل دهه ۱۹۸۰ در پشت حرکات به ظاهر تصادفی و چرخش گاز‌ها یا مایعات به «جورجو پاریسی» تعلق می‌گیرد که می‌تواند در جنبه‌های علوم اعصاب، یادگیری ماشین و تشکیلات پرواز‌های ستاره‌ای نیز مورد استفاده قرار گیرد.

برندگان جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۱ اعلام شدند

هسلمان، که در موسسه هواشناسی ماکس پلانک در هامبورگ است، از خانه خود به خبرگزاری رویترز گفت که نمی‌خواهد از آنچه او یک رویای زیبا توصیف می‌کند بیدار شود.

من بازنشسته هستم، می‌دانید، و اخیراً کمی تنبل بوده‌ام. بابت افتخار خوشحالم، اما تحقیقات ادامه دارد.

آکادمی سلطنتی نوبا گفته است مانابه، که در دانشگاه پرینستون ایالات متحده کار می‌کند، در دهه ۱۹۶۰ پایه و اساس شناخت آب و هوای امروز زمین را پس از انتقال از ژاپن به ایالات متحده برای ادامه تحقیقات، در دهه ۱۹۶۰ پایه گذاری کرد.

مانابه در مصاحبه با روزنامه نگاران آمریکایی و ژاپنی در منزل خود گفت که معتقد است جایزه وی نشان دهنده به رسمیت شناختن آکادمی از تغییرات آب و هوایی است، که به گفته وی با خشکسالی بیشتر، باران‌های سیل آسا، گرم شدن توده‌های زمین و ذوب یخ‌های قطبی تشدید خواهد شد.

او گفت: همانطور که می‌دانید، پدیده‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد تغییرات آب و هوایی در حال رخ دادن است و من فکر می‌کنم دلیل انتخاب موضوع تغییر آب و هوا این بار برای این جایزه است.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه با شکاکان تغییرات آب و هوایی برخورد خواهد کرد، لبخندی زد و پاسخ داد: این مشکل حدود یک میلیون بار دشوارتر از درک تغییرات آب و هوایی است. این موضوع برای من بسیار مرموز است.

به گفته آکادمی نوبل، هاسلمان حدود ۱۰ سال بعد مدل‌هایی را توسعه داده است که در اثبات این که انتشار دی اکسید کربن بشر باعث افزایش دمای هوا می‌شود، مثر واقع شد.

جورجو پاریسی، که در جریان اعلامیه برندگان از طریق مطبوعات صحبت می‌کرد، در پیامی از رهبران جهان خواست تا از ۳۱ اکتبر در مذاکرات سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوا در گلاسکو اسکاتلند دیدار کنند.

منبع : Reuters

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید