پیک ششم کرونا؛ پای ماسک‌نزده‌ها در میان است!

پیک ششم کرونا؛ پای ماسک‌نزده‌ها در میان است!

در حال حاضر شرایط طوری است که همچنان با بیماری روبه‌رو هستیم و تمام مراقبت‌ها باید به نحو احسن ادامه پیدا کند، هرگونه سستی و سهل‌انگاری در این زمینه می‌تواند شروع‌کننده موج بعدی باشد.

کد خبر : ۹۹۴۰۳
بازدید : ۳۶۱۸

ملیحه محمودخواه | اگرچه پیک پنجم کرونا سیر نزولی پیدا کرده است، اما برخی کارشناسان همچنان از آغاز پیک ششم ابراز نگرانی می‌کنند، چراکه از نگاه آن‌ها شواهدی وجود دارد که می‌تواند سرآغاز موج جدیدی از اپیدمی کرونا در کشور باشد.

طبق آمار‌ها مرگ‌ومیر کاهش پیدا کرده و پیک پنجم کرونا در سراشیبی نزول قرار گرفته است. بدترین و دردناک‌ترین روز‌ها در دو سال اخیر برای کادر درمان و مردمی که هر روز شاهد به شماره افتادن نفس عزیزان‌شان بودند، سپری شد.

روزانه بالای ۷۰۰ نفر روی نقشه یکپارچه قرمز کرونا بیشتر افراد را خانه‌نشین کرده بود. کسب‌وکار‌ها تعطیل شده بود و برخی مجبور شدند کرکره ورشکستگی مغازه‌شان را در کسادی بازار کرونا پایین بکشند، اما در حال حاضر یک هفته‌ای می‌شود که از آن همه تب‌وتاب کاسته شده است.

رنگ قرمز یکپارچه روی نقشه کرونا جای خودش را به رنگ‌های زرد و نارنجی داده و کمی آبی نیز در میان این رنگ‌ها دیده می‌شود.

وضعیتی که نشان می‌دهد پیک سهمگین پنجم کرونا کاهش پیدا کرده است. اما این همه ماجرا نیست و نباید از یادمان برود که این پنج قله بر اثر تکرار اشتباهاتی رخ داد که می‌توانست جلوی این همه مرگ‌ومیر را بگیرد و تکرار آن می‌تواند پیک ششم را همین اندازه ترسناک، همین اندازه مرگبار و همین اندازه سهمگین تکرار کند.

پیک پنجم پایان کرونا نیست

دکتر مجید مختاری، متخصص بیماری‌های عفونی بر این باور است که با وجودی که از پیک پنجم عبور کرده‌ایم، اما به معنای پایان کرونا نیست.

طبق آمار، مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها کاهش پیدا کرده که نشان می‌دهد نقطه اوج آن را پشت‌سر گذاشته‌ایم، اما به معنای پایان کرونا نیست، چراکه بار‌ها و بار‌ها این سیکل تکرار شده و با کاهش آمار‌ها مردم با گمان اینکه کرونا اثرش کمرنگ‌تر شده است، به زندگی عادی بازگشته‌اند و همان نیز استارت شروع پیک جدید را رقم زده است.

او توضیح می‌دهد که در حال حاضر شرایط طوری است که همچنان با بیماری روبه‌رو هستیم و تمام مراقبت‌ها باید به نحو احسن ادامه پیدا کند، هرگونه سستی و سهل‌انگاری در این زمینه می‌تواند شروع‌کننده موج بعدی باشد.

کوچک‌ترین اشتباهی دوباره می‌تواند وضعیت را به حالت قبل دربیاورد و دوباره نمودار‌های صعودی را پیش چشم همه به تصویر بکشد. آن وقت است که دوباره بدون شک آمار‌ها بالا می‌رود، بیمارستان‌ها شلوغ می‌شود و بسیاری از خانواده‌ها هم عزادار و این یعنی شروع پیک ششم کرونا. همه این‌ها بستگی به این دارد که از حالا به بعد چطور رفتار کنیم، چه تصمیماتی بگیریم و چه کنیم که آمار را کاهش دهیم.

در حال استارت پیک ششم هستیم

دکتر شروین شکوهی، رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم نیز به «شهروند» توضیح می‌دهد که نیازی نیست هیچ کاری انجام دهیم تا پیک ششم شروع شود، همین حالا خودبه‌خود در حال زدن استارت پیک ششم هستیم، کافی است کمی به دور و بر خودمان نگاه کنیم، بسیاری از رستوران‌ها شلوغ شده‌اند، سفر‌ها از سر گرفته شده است و مردمی که همیشه به استفاده از ماسک تاکید داشتند، حالا کمتر ماسک می‌زنند. همین‌ها یعنی شروع پیک ششم.

او به این نکته نیز اشاره می‌کند که نمی‌توان زمان دقیق شروع پیک ششم را پیش‌بینی کرد، اما اگر با همین فرمان جلو برویم، این اتفاق زیاد دور نخواهد بود.

او به خبری که در رسانه‌ها آمده بود، اشاره کرده و می‌گوید در بین مسافرانی که از سفر اربعین بازگشته‌اند، در یک پرواز عراق به کرمان بیشترمسافران کرونا مثبت شده‌اند و این نشان می‌دهد فاجعه‌ای در راه است، این در حالی است که از بسیاری از مسافران زمینی تست دقیق گرفته نمی‌شود و این می‌تواند شروع پیک ششم باشد.

این در حالی است که چند روز تعطیلاتی که سپری کردیم، مردم دوباره کوله‌بار سفر بستند و جاده‌ها شلوغ بود و این می‌تواند زنگ خطر کرونا را دوباره در کشور به صدا دربیاورد.

به اتمام کرونا امیدوار نیستیم

دکتر کیوان نیز نظر مشابهی دارد و بر این باور است که اگر بسیاری از پروتکل‌ها سفت و سخت رعایت نشود، نمی‌توان به اتمام موج‌های کرونا در کشور امید داشت، زیرا بسیاری از دورهمی‌ها و مجالس شروع شده و آمار آن‌ها پس از ماه محرم و صفر بیشتر هم می‌شود.

او اشتباهات مدیریتی و رفتاری را منشأ این اتفاقات می‌داند و می‌گوید که به شروع پیک‌های قبلی توجه کنید، وقتی پیک اول تمام شد، اصلا قرار نبود پیک دوم شروع شود، اما شروع شد. وقتی پیک دوم تمام شد، قرار نبود پیک سوم بیاید، اما آمد.

تمام این مسائل ناشی از آن بود که وقتی بیماری سیر نزولی می‌گیرد، متاسفانه ما ماسک‌ها را فراموش می‌کنیم. نکات بهداشتی که رعایت نشود، پیک‌ها به دفعات تکرار می‌شود. البته جهش‌های جدیدی که خود ویروس هم پیدا می‌کند، مزید بر علت بود و این نشان می‌دهد که برخی از این رفتار‌های ویروس از دست علم خارج است و باید در چارچوب مسائل بهداشتی به آن توجه داشته باشیم.

واکسن و ماجرای پیک ششم

اما مردم می‌گویند ماجرای این روز‌های کرونا و پیک ششم تومنی صنار با دفعات قبل متفاوت است. واکسیناسیون این روز‌ها سرعت زیادی گرفته و به گفته برخی از مسئولان ۷۰ درصد مردم واکسینه شده‌اند. آماری که کیوان آن را نادرست می‌داند و معتقد است ۴۰ درصد از مردم واکسینه شده‌اند و هنوز با این رقم فاصله زیادی داریم.

با این وجود باید پرسید آیا روند فعلی واکسیناسیون می‌تواند سبب جلوگیری از شیوع مجدد کرونا و مانعی برای آغاز پیک ششم شود، چیزی که دکتر کیوان به آن باور ندارد و معتقد است تا زمانی‌که بخش عمده‌ای از جامعه دو دوز کامل واکسن خود را دریافت نکنند و نکات بهداشتی رعایت نشود، همچنان امکان شروع پیک جدید وجود دارد:

«تا زمانی‌که واکسیناسیون به‌طور کامل انجام نشود و حداقل ۷۰درصد جامعه را پوشش ندهد و در کنار همه این موارد رعایت نکات بهداشتی انجام نشود، پیک ششم که هیچ، ما پیک‌های هفتم، هشتم و همین‌طور بیشتر را هم خواهیم داشت.

اما هر زمانی‌که واکسیناسیون در یک زمان کوتاه عمده افراد جامعه را دربربگیرد و رعایت پروتکل‌ها ادامه پیدا کند، پیک‌ها حذف خواهند شد. اگر رعایت نکات کم شود و واکسیناسیون طول بکشد معلوم است که پیک ششم هم خواهیم داشت.

هنور به ایمنی ۷۰ درصدی نرسیده‌ایم

او ادامه می‌دهد: «بنابراین برای ایجاد ایمنی حداقل باید ۷۰ تا ۷۵درصد مردم جامعه در یک دوره زمانی کوتاه واکسینه شوند.‌ای کاش این سرعت واکسیناسیون در یکی، دو ماه اخیر خیلی زودتر شروع می‌شد. اگر زودتر شروع می‌شد شاید هزاران نفر زنده می‌ماندند.

اما حالا که دارد انجام می‌شود، امیدوارم زودتر تمام شود. اگر همان‌طورکه آقای وزیر وعده داده است تا دهه فجر واکسیناسیون تمام شود، در کنار رعایت اصول بهداشتی امید داریم که بشود بیماری را کنترل کرد.»

او با اشاره به اینکه برخی به گمان اینکه واکسن زده‌اند، از استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌ها سر باز می‌زنند، ادامه می‌دهد: «در هفته گذشته دو بیمار در بیمارستان فوت کردند که هر دو دوز واکسن را نیز دریافت کرده بودند و این به دلیل عدم‌رعایت پروتکل‌ها پس از واکسیناسیون بوده است.

با وجود آنکه به نظر می‌رسد هر چه واکسیناسیون گسترده‌تر انجام شود، احتمال مرگ‌ومیر کمتر می‌شود، اما با این حال اگر مردم تا مدتی شرایط را رعایت نکنند، در کمتر از یک ماه باید منتظر پیک جدید کرونا باشیم.»

او بر این باور است که بزرگ‌ترین فاکتوری که منجر به شیوع کرونا می‌شود، نه واکسیناسیون بلکه عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. واکسیناسیون فقط کمک می‌کند این پیک دیرتر و کمتر باشد، اما شروع پیک بستگی به رعایت پروتکل‌ها دارد که ما داریم شرایط جامعه را می‌بینیم که اصلا کسی دستورالعمل‌ها را رعایت نمی‌کند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید