ماجرای کشف لاشه خرس قهوه‌ای در قابلمه زوج سمنانی

ماجرای کشف لاشه خرس قهوه‌ای در قابلمه زوج سمنانی

۴۵ روز پیش یک ماده خرس قهوه‌ای در پارک ملی پابند شهرستان نکا توسط یک زن و مرد شکار و تکه تکه شده بود. آن‌ها با هدف روغن گیری، گوشت خرس را در یک قابلمه پخته بودند که طبق اعلام رئیس پارک ملی پابند نکا، آن‌ها شناسایی شده و قرار است به زودی دستگیر شوند.

کد خبر : ۹۹۴۲۹
بازدید : ۶۸۱۹
فرادید | به تازگی تعدادی کوهنورد تصاویری از تکه تکه شدن بی رحمانه یک خرس قهوه‌ای در در پارک ملی پابند شهرستان نکا منتشر کرده اند. این تصاویر سبب تشویش اذهان عمومی شده و از طرفی دستور بازداشت عوامل این کشتار بی رحمانه در دستور کار دادستان نکا قرار گرفته است.

به گزارش فرادید؛ روز چهارشنبه، ۱۴ مهرماه امسال بود که رئیس اداره پارک ملی پابند از ضبط تصاویر زن و مرد میانسالی که یک خرس قهوه‌ای را تکه تکه کرده بودند خبر داد. او گفته بود که این اتفاق ۴۵ روز پیش در قسمت شرق پارک ملی پابند مرز میان استان مازندران و سمنان رخ داد.

او در ادامه تاکید کرده بود که این تصاویری که منتشر شده توسط کوهنوردان ضبط شده و هویت زن و مرد شکارچی شناسایی شده است.

در همین راستا دادستان نکا حکم دستگیری آن‌ها را با نیابت قضایی به دادستانی استان سمنان صادر کرده. قرار است به زودی این مرد و زن سمنانی که با هدف روغن گیری یک خرس بالغ را درون قابلمه پخته بودند، دستگیر شوند.

ماجرای کشف لاشه خرس قهوه‌ای در قابلمه زوج سمنانی
ماجرای پختن خرس قهوه‌ای

ویدیویی که اخیرا توسط کوهنوردان پارک ملی پابند منتشر شده، نشان می‌دهد که تعدادی از کوهنوردان هنگام صعود به ارتفاعات پارک ملی پابند متوجه پنجه ها، سر قطع شده و پوست یک خرس قهوه‌ای می‌شوند.

کوهنوردان با مشاهده این تکه‌های حیوان زبان بسته متوجه اتفاقی مشکوک که دقایقی پیش کمی پایین‌تر دیده بودند می‌شوند.

آن‌ها پیش از دیدن این صحنه‌ها با زن و مردی مواجه شده بودند که در حال تکه تکه کردن لاشه یک حیوان و پختن آن درون قابلمه بودند.

در ابتدا این زن و مرد ابتدا مدعی شده بودند که گوشتی که در قابلمه آن‌ها پخته می‌شود، گوشت یک گراز و خوک است و سبب جلب اعتماد کوهنوردان شده بودند.

اما پس از اینکه کوهنوردان با پنجه‌ها و سر قطع شده خرس روبرو می‌شوند متوجه دروغ‌های زن و مرد می‌شوند.

در نهایت هم طبق گفته‌های کوهنوردان، مشخص شده بود که آن‌ها یک قلاده خرس قهو‌ه‌ای بالغ را کشته و مشغول پختن گوشت خرس برای گرفتن روغن بودند.

با ضبط این تصاویر و اطلاع رسانی کوهنوردان، محیط بانان به محل اعزام می‌شوند و با کشف پوست، سر و قطعاتی از گوشت خرس در منطقه به درست بودن گفته‌های کوهنوردان پی می‌برند.

از سوی دیگر، اما آمدن محیط بانان با متواری شدن زن و مرد میان سال همراه می‌شود که به همین خاطر دستور رسیدگی به این ماجرا در دستور کار قضات استان مازندران قرار می‌گیرد.

علیرضا یخکشی، رئیس اداره پارک ملی پابند با بیان اینکه این زن و مرد پیش از رسیدن ماموران محیط زیست از محل متواری شده بودند، گفته بود که بررسی محیط بانان نشان داده که این قلاده خرس تازه شکار شده بود.

همچنین رئیس پارک ملی پابند نکا گفته که کوهنوردان ادعا کرده بودند که ردپای توله‌های این خرس را نیز در منطقه مشاهده کردند، اما محیط بانان هیچ اثری از توله خرس‌ها پیدا نکردند.

بااین حال او گفته که متهمان شناسایی شده و با توجه به تصاویری که کوهنوردان ضبط کرده بودند، موضوع به دادستانی اعلام شد و پرونده در مراجع قضایی درحال پیگیری است.

اما کامران ولیپور، مسئول روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان مازندارن، درباره دستگیری زن و مرد شکارچی گفته است که آن‌ها شناسایی شدند، اما به دلیل اینکه ساکن و بومی مازندران نبوده پرونده قضایی برای متخلفین تشکیل و با توجه به سکونت آن‌ها در یکی از روستا‌های استان سمنان، دادستان نکا حکم دستگیری شکارچیان را با نیابت قضایی به دادستانی استان سمنان صادر کرده است.

ماجرای کشف لاشه خرس قهوه‌ای در قابلمه زوج سمنانی افزایش آمار خرس کشی!

علاوه بر حادثه‌ای که چهل و پنج روز پیش در این پارک اتفاق افتاده بود، ۲۵ اردیبهشت ماه امسال هم یک بار دیگر حوالی روستای ده کهنه از توابع بخش فلارد شهرستان لردگان، یک خرس قهوه‌ای ماده دیگر با شلیک گلوله شکار شده بود.

همچنین بهار سال گذشته هم یک قلاده خرس قهوه‌ای و توله اش درهمین شهرستان پشکار شده بودند.

شهرام احمدی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان درباره علت شکار خرس قهوه‌ای گفته است که برخی افراد ناآگاه، برپایه خرافات اجزای بدن خرس را دارای خواص درمانی می‌پندارند و این موضوع باعث شده سودجویان دست به چنین اقداماتی بزنند و اجزای بدن گونه‌های با ارزشی همچون خرس قهوه‌ای را با مبالغ گزاف به خرافاتی‌ها بفروشند.

به گفته احمدی، خرس قهوه‌ای از گونه جانوران وحشی حمایت و حفاظت شده است که بر اساس مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست، جریمه ناشی از ضرر و زیان شکار هر قلاده از این حیوان، ۷۵ میلیون تومان تعیین شده است.

بااین حال در شهریورماه امسال، محیط بانان و جنگل بانان چندین شهر از دستگیری دستکم ۴۳ شکارچی و صیاد متخلف در استان‌های اصفهان، خراسان شمالی، فارس، اردبیل، تهران، خوزستان، لرستان، مازندران، ایلام، همدان، خراسان رضوی و قزوین خبر داده اند که نشان می‌دهد آمار شکار حیوانات کوهستانی، از جمله خرس افزایش یافته است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید