ماجرای نجات عرفان شیرمهد از چوبه دار

ماجرای نجات عرفان شیرمهد از چوبه دار

پس از اعلام مهلت یک هفته‌ای برای تامین ۲۵۰ میلیون تومان؛ افراد زیادی برای کمک به آزادی عرفان شیرمهد تماس گرفته بودند که در نهایت، مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان توسط چندین افراد نیکوکار از داخل و خارج از کشور به شماره حساب اعلام و تایید شده از طرف قوه قضاییه، واریز شد و عرفان شیرمهد از قصاص نجات یافت.

کد خبر : ۹۹۴۷۶
بازدید : ۴۳۴۹
فرادید | هفته پر از استرس خانواده عرفان شیرمهد به سر آمده و مبلغ دیه برای رهایی فرزندشان از پای چوبه دار جمع آوری شده است. مبلغ دیه ۲میلیارد تومان بوده که تا ۶ مهر امسال میزان زیادی از آن توسط خانواده عرفان شیر مهد و خیرین جمع شده بود. بااین حال، اما ۲۵۰ میلیون از مبلغ ناتمام مانده بود و خانواده عرفان تنها یک هفته برای تامین آن زمان داشتند.

به گزارش فرادید؛ عرفان شیرمهد جوان ۲۶ ساله خوزستانی، ۲۰ سال بیشتر نداشت که در پی یک نزاع دو نفری به قاتل تبدیل شد. درواقع ۶ سال پیش هنگامی که به پمپ بنزینی در شهرستان اندیمشک می‌رود با جوان دیگری به نام بهزاد شیرمهد درگیر می‌شود.

درگیری آن‌ها ابتدا لفظی بوده، اما پس از مدتی کار به زد و خورد می‌کشد و هردو طرف یکدیگر را به باد کتک می‌گیرند. در میان این جدال ناگهان بهزاد روی زمین میفتد و درحالی که عرفان و حاضران در صحنه سعی دارند او را به بیمارستان برسانند، بهزاد در میان راه جان می‌سپارد.

پس از این اتفاق عرفان شیرمهد به اتهام قتل بهزاد شیرمهد، به ۵ سال زندان و قصاص محکوم شد. در نهایت هم خانواده مقتول، در آخرین جلسه دادگاه، خواستار قصاص یا دیه شدند و شرط رضایت را دریافت سند ۲۰هکتار زمین و مبلغ ۳میلیارد تومان اعلام کردند.

طبق گفته‌های خانواده عرفان، با تلاش‌های خیر پرونده، طی صورت‌جلسه‌ای، مبلغ دیه به ۲میلیارد تومان کاهش یافته بود و از مبلغ ۲میلیارد تومان؛ ۲۵۰میلیون تومان، نتوانستند جمع‌آوری کنند.

با جمع دارایی و اموال خانوادگی و کمک بستگان و خیرین؛ توانسته بودند یک میلیارد و ۷۵۰میلیون تومان جمع آوری کنند، اما تامین مابقی رقم، دیگر از توان خانواده عرفان خارج بود.

قرض، وام و هر کاری که توانستم، انجام دادم، اما جمع نشد که نشد.» این جملات را خانواده ترسیده‌ی عرفان بار‌ها در گفتگو با رسانه‌ها تکرار کرده و از دل‌نگرانی‌هایشان گفته بودند.

ماجرای نجات عرفان شیرمهد از چوبه دار
عرفان چگونه نجات یافت؟

پس از اعلام مهلت یک هفته‌ای برای تامین ۲۵۰ میلیون تومان؛ افراد زیادی برای کمک به آزادی عرفان شیرمهد تماس گرفته بودند که در نهایت، مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان توسط چندین افراد نیکوکار از داخل و خارج از کشور به شماره حساب اعلام و تایید شده از طرف قوه قضاییه، واریز شد و عرفان شیرمهد از قصاص نجات یافت.

در روز‌های باقی مانده از مهلت تحویل مبلغ دیه به دادگاه، درست در روز ۱۴ مهرماه «خانم طاروردی»، از طرف یکی از موکلینش (أ. هندی‌زاده) مبلغ ۱۵۰میلیون تومان را واریز کرده بود.

ساعت ۶ عصر همان روز هم یکی دیگر از خیرین که جزو گروه خیرین شهمیرزادی‌های مقیم خارج از کشور بوده حاضر شده بود که ۱۰۰ میلیون باقی مانده را واریز کند. خیر مقیم خارج از کشور وعده ۱۷مهر ماه را برای واریز مبلغ داده بود.

برادر عرفان که حامل این اخبار بوده به رسانه‌ها گفته بود که «با این حساب؛ مراحل اداری و قانونی عرفان، از یکشنبه ۱۸مهرماه، انجام می‌شود. این دو خیر؛ نجات‌دهنده عرفان، از چوبه دار شدند. ما تا همیشه؛ دعاگوی این خیرین هستیم.»

در این بین، اما تعدادی از خیریه ها، چون خیریه «دلنواز» و چند وکیل هم وعده داده بودند که مبالغی را برای کمک به این جوان می‌فرستند، اما نیاز به مدرک و شواهد کافی دارند.

اما پس از ارسال مدارک کافی هم خبری از آن‌ها نشده بود و تنها یک خیر از خارج از کشور و (أ. هندی‌زاده) مبلغ دیه را به طور کامل متقبل شدند.

البته مبالغی هم از سوی افراد ناشناس به حساب تایید شده از سوی دادگاه واریز شده بود.

براساس اعلام رسانه‌ها پس از طی کردن مراحل اداری و قانونی؛ عرفان شیرمهد به زودی آزاد خواهد شد.

ماجرای نجات عرفان شیرمهد از چوبه دار
نجات ۱۹ محکوم به قصاص از چوبه دار

پیش از رهایی عرفان شیرمهد از قصاص، رئیس کل دادگستری مازندران هم از نجات ۱۹ محکوم به قصاص از دار مجازات با رضایت اولیای دم از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داده بود.

به گفته حجت الاسلام والمسلمین اکبری، درشش ماه اول سال جاری با تلاش‌های صورت گرفته توسط شورای حل اختلاف وستاد دیه با اخذ رضایت از اولیای دم ۱۹ نفر ازمحکومان به قصاص از چوبه دار رهایی یافته و از زندان آزاد شدند.

پیش از آن‌ها هم دو زندانی در تهران که در پرونده‌هایی جداگانه از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند، با رضایت اولیای دم، از قصاص رهایی یافته بودند.

اولین زندانی تهرانی، مردی به نام اکبر بوده که سال ۹۱ طی یک درگیری به قتل شهروندی دیگر متهم و توسط شعبه ١١٣ دادگاه کیفری استان تهران به اعدام محکوم شده بود.

مرد محکوم دیگر هم به اتهام قتل همسرش در آبان سال ٩٢ بازداشت و شعبه ٧۴ دادگاه کیفری استان تهران محاکمه و به اعدام محکوم شده بود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید