وعده ۵ میلیارد دلاری ابراهیم رئیسی

وعده ۵ میلیارد دلاری ابراهیم رئیسی

با صرف هزینه و زمان بسیار زیاد، چنین وعده‌ای محتمل است. کمبود برق در تابستان گذشته اتفاق افتاد و سال بعد هم تکرار می‌شود. اگر بتوانیم ظرفیت اضافه نیروگاه بوشهر را تا سال آینده به مدار برسانیم شاید قطعی برق سال کمتر شود.

کد خبر : ۹۹۴۸۳
بازدید : ۳۷۷۷

بحران برق در شش ماه اول سال موجب شده بود شرکت برق دست به خاموشی برق خانگی و برق صنایع بزند. حالا ابراهیم رئیسی، بعد از بازدید خود از نیروگاه اتمی بوشهر اعلام کرد مقدمات افزایش ظرفیت این نیروگاه فراهم شده است.

حمیدرضا صالحی، عضو هیات مدیره سندیکای برق می‌گوید: استفاده از نیروگاه‌های حرارتی در ایران صرفه اقتصادی بیشتری دارد. صالحی با تکیه بر همین موضوع ادامه می‌دهد: نیروگاه‌های تجدیدپذیر فقط یک درصد از برق ما را تامین می‌کنند. تنها ۸۰۰ مگاوات از ۸۵ هزار مگاوات از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود.

این کارشناس برق بیان می‌کند: با صرف هزینه و زمان بسیار زیاد، چنین وعده‌ای محتمل است. کمبود برق در تابستان گذشته اتفاق افتاد و سال بعد هم تکرار می‌شود. اگر بتوانیم ظرفیت اضافه نیروگاه بوشهر را تا سال آینده به مدار برسانیم شاید قطعی برق سال کمتر شود.

وعده ساخت نیروگاه چقدر توجیه‌پذیر است؟

صالحی، شفاف‌سازی می‌کند: نیروگاه اتمی، ۱۰ برابر نیروگاه حرارتی هزینه‌بردار است. او مقایسه می‌کند: اگر نیروگاه حرارتی هزار مگاواتی، ۵۰۰ میلیون دلار باشد، تولید هزارمگاوات برق در نیروگاه اتمی، حدود ۵ میلیارد دلار می‌شود.

به نظر می‌رسد کارشناسان هم با توجه به وجود منابع گاز در ایران، ساخت نیروگاه حرارتی در ایران را منطقی‌تر می‌دانند. البته که نیروگاه اتمی هم مزایایی دارد و آلاینده کم این نوع نیروگاه با محیط زیست سازگارتر است.

گفتنی است زباله‌های سوختی این نوع نیروگاه باید با روش‌های خاص دفع شود که باید دید آیا ایران می‌تواند چنین استاندار‌هایی را رعایت کند یا نه؟

منبع: تجارت نیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید