قتل مردجوان در هواخواهی از برادر

قتل مردجوان در هواخواهی از برادر

من هم سراسیمه به آن‌ها رسیدم و در دفاع از برادرم با پیچ‌گوشتی ضرباتی را به حمله‌کنندگان زدم. قصد داشتم به بازوی مقتول ضربه بزنم، اما او جابه‌جا شد و متأسفانه ضربه من به میان کتف او برخورد کرد و باعث مرگ مقتول شد».

کد خبر : ۹۹۵۴۷
بازدید : ۴۷۰۷

مردی بعد از گذشت ۱۰ سال از قتل فرزندش، قاتل او را فقط به‌خاطر رضای خدا و بدون هیچ چشمداشتی بخشید. احسان تنها فرزند پسر یک خانواده اصیل کرمانشاهی بود که در جریان درگیری در کرج به‌دست مردی به‌نام احمد به قتل رسید.

دادگاه حکم بر قصاص احمد را ۱۰ سال پیش صادر کرده بود و احمد روز‌هایی کمتر از انگشتان یک دست با اجرای حکم فاصله داشت. قصه تلخ و دردناک تمام محکومان به قصاص مشترک است؛ پایانی که برای آن‌ها به اعدام با چوبه دار ختم می‌شود، اما پایان قصه این پرونده متفاوت بود.

غلامعلی مرادیان، پدر احسان، به گفته خودش با خدا معامله کرد و به سوی نور و روشنایی رفت. او قاتل را بدون دریافت یک ریال بخشید. غلامعلی مرادیان با این کار خود همگان را به تحسین واداشت. این پدر داغدیده ۱۰ سال تمام، جامه سیاه عزا را از تن بیرون نیاورد و در گوشه‌ای از منزل محقر روستایی‌اش عزلت‌نشینی پیشه کرد.

غلامعلی قهرمان این روز‌های تلخ است و با بخشش و بزرگی خود، خون تازه‌ای در رگ‌های صلح و سازش که این روز‌ها پژمرده و نه‌چندان زیبا شده بود، تزریق کرد.

قتل به‌خاطر نخاله‌های ساختمانی

یازدهم تیر سال ۱۳۹۱ به‌خاطر دفع نخاله‌های ساختمانی در شهرستان کرج نزاعی دسته‌جمعی بین پنج نفر به وقوع پیوست که در‌نهایت این نزاع منجر‌به زخمی‌شدن چهار نفر و کشته‌شدن جوانی ۲۵‌ساله به نام احسان شد. پس از آن تمام عوامل نزاع از سوی پلیس دستگیر و بازداشت شدند.

در جریان محاکمه، احمد، متهم ردیف اول، در جایگاه متهم ایستاد و به قتل احسان با واردکردن دو ضربه با پیچ‌گوشتی اعتراف کرد. احمد به دادگاه گفت: «با خودروی سواری خود از محل درگیری در حال عبور بودم که ناگهان دیدم چهار نفر با هم درگیر شده‌اند و همگی به یک نفر حمله کرده بودند. جلوتر که رفتم، دیدم سه نفر در حال کتک‌زدن برادرم هستند.

من هم سراسیمه به آن‌ها رسیدم و در دفاع از برادرم با پیچ‌گوشتی ضرباتی را به حمله‌کنندگان زدم. قصد داشتم به بازوی مقتول ضربه بزنم، اما او جابه‌جا شد و متأسفانه ضربه من به میان کتف او برخورد کرد و باعث مرگ مقتول شد».

او سپس از دادگاه و اولیای‌دم عذرخواهی و درخواست بخشش کرد. پس از جلسات متعدد دادگاه، احمد به‌عنوان عامل اصلی قتل به قصاص محکوم شد و دو متهم دیگر پرونده هر‌کدام به دو سال حبس تعزیری و دو متهم دیگر نیز هر‌کدام به شش ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

سپس احمد تا زمان اجرای حکم قصاص به زندان رجایی‌شهر کرج انتقال داده شد. تلاش برای سازش با خانواده مقتول ۱۰ سال به درازا کشید و این امر هیچ‌گاه میسر نمی‌شد تا اینکه پرونده آن به دفتر صلح و سازش گروه «صلح‌یاران» ارجاع داده شد.

در ادامه مشخص شد پدر مقتول با «اعتضاد علیزاده»، عضو شورای حل اختلاف شعبه ۴۵ کرمانشاه، نسبت پسرخاله‌ای دارد. این موضوع روزنه‌ای از امید در دل گروه صلح‌یاران به وجود آورد. علیزاده به همراه «سید‌میرزا حیدری»، رئیس شعبه ۴۵ و همچنین «سلیمان مظفری»، دیگر عضو این شعبه، در جلسات متعدد صلح و سازشی که در منزل پدر مقتول واقع در روستای «گاوانه» (شهید جعفری) کرمانشاه برگزار کردند، سرانجام موفق شدند پدر مقتول را متقاعد به بخشش قاتل و عدم اجرای حکم قصاص کنند.

در این میان «عباس عربی» از شعبه ۴۴ صلح و سازش قتل نیز در گفتگو‌هایی با پدر مقتول هماهنگی‌های لازم برای برگزاری یک مراسم خون صلح را انجام داد و سرانجام در روز پنجشنبه گذشته، هشتم مهر، این مراسم با حضور غلامعلی مرادیان پدر مقتول، دکتر «پرویز توسلی‌زاده» ریاست کل دادگستری استان کرمانشاه، دکتر «منوچهر فتاحی» معاونت شورا‌های حل اختلاف استان کرمانشاه و همچنین اعضای شورا‌های حل اختلاف استان کرمانشاه و تعداد زیادی از اهالی روستای شهید جعفری با شکوه خاصی برگزار شد.

در این مراسم که با تلاوت آیاتی چند از قرآن مجید آغاز شد، ریاست کل دادگستری استان کرمانشاه به ایراد سخن پرداخت. دکتر توسلی‌زاده در این مراسم به دستور ریاست دادگستری کل کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین «غلامحسین محسنی‌اژه‌ای»، مبنی‌بر توسعه شورا‌های حل اختلاف و فراهم‌کردن شرایط صلح و سازش بین طرفین دعوا اشاره کرد و گفت: «امروزه در جامعه ما نیاز مبرم به سازش و گذشت دیده می‌شود.

دوری‌گرفتن مردم از حق، بروز اختلافات را به‌دنبال دارد و اختلاف منجر به وقوع حادثه خواهد شد. این اختلافات باعث انباشت پرونده‌های بی‌شمار در دادگاه‌ها می‌شود و نتیجه آن جز اتلاف وقت و صرف هزینه‌های فراوان چیزی به دنبال ندارد». توسلی‌زاده در ادامه مردم را هنگام پیش‌آمدن اختلاف به صبر و آرامش دعوت کرد تا حوادثی مانند قتل به وقوع نپیوندد.

ریاست دادگستری کرمانشاه در پایان با قدردانی از پدر مقتول که بدون دریافت خون‌بها از قصاص قاتل فرزندش صرف‌نظر کرد، گفت: امروز من به‌خاطر این بخشش آقای مرادیان بیش از پیش به کرد‌بودن خودم و تبار ایل کلهرم افتخار می‌کنم و این پیام را به مردم کشور می‌دهم که کرد‌ها مردمانی انتقام‌جو و کینه‌ای نیستند.

کرد‌ها مردمی بخشنده و سخاوتمند هستند». پس از سخنان دکتر توسلی‌زاده، دکتر منوچهر فتاحی، معاونت توسعه شورا‌های حل اختلاف استان کرمانشاه نیز با اشاره به آیات ۱۷۸ و ۱۷۹ سوره بقره و آیه ۴۵ سوره مائده در‌خصوص گذشت و بخشش، ضمن تقدیم لوح تقدیر به پدر مقتول از تمام ریش‌سفیدانی که در این سازش شرکت داشتند، قدردانی کرد.

افسون علیمرادیان، عضو گروه صلح یاران و دبیر واحد صلح و سازش دادسرای جنایی تهران که روند سازش پرونده این قتل را از آغاز تا پایان پیگیری کرد، گفت: «دستان دوستان و همکارانم در واحد صلح و سازش دادسرای جنایی تهران می‌بوسم که داوطلبانه در جهت اشاعه فرهنگ بخشش در جامعه فعالیت می‌کنند».

بنا بر این گزارش، متهم پرونده پس از انجام مراحل اداری تا چند روز آینده از زندان آزاد می‌شود و به آغوش خانواده باز‌می‌گردد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید