خطرهای مرگبار فتالات؛ مواد شیمیایی همه‌جاحاضر!

خطرهای مرگبار فتالات؛ مواد شیمیایی همه‌جاحاضر!

فتالات با مشکلات تولیدمثلی مانند ناهنجاری‌های ناحیه تناسلی و بیضه‌های کوچک در نوزادان پسر و همین‌طور کاهش تعداد اسپرم و سطح تستوسترون در مردان بالغ مرتبط است. این تحقیقات همچنین نشان داده بودند که بین چاقی دوران کودکی، آسم، بیماری‌های قلبی-عروقی و فتالات ارتباط وجود دارد.

کد خبر : ۹۹۵۸۰
بازدید : ۲۴۶۵۶
فرادید | برطبق یافته‌های یک پژوهش جدید مواد شیمیایی با عنوانِ فتالات که در صد‌ها محصولات مصرفی مانند بسته‌بندی‌های مواد غذایی، شامپو، لوازم آرایشی، عطر و اسباب‌بازی‌های کودکان یافت می‌شود، می‌تواند منجر به مرگ بین ۹۱۰۰۰ تا ۱۰۷۰۰۰ آمریکایی در بینِ سنین ۵۵ تا ۶۴ سال در آمریکا بشود.

به گزارش فرادید، این پژوهش نشان می‌دهد که هر چه سطح فتالات در بدنِ افراد بیشتر باشد، احتمال مرگِ زودهنگام، به خصوص به دلیلِ بیماری‌های قلبی-عروقی افزایش پیدا می‌کند.

چطور از فتالات و بی‌پی‌ای دوری کنیم؟

دکتر لئوناردو تراساند، متخصص کودکان، پزشکی محیطی و سلامت جمعیت در نیویورک، می‌گوید: «داده‌های این پژوهش به بدنه مطالعاتی افزوده شده است که درباره مضرات پلاستیک برای بدن انسان هستند و بار دیگر تأکید می‌کند که باید مصرف پلاستیک را در جمعیت کاهش بدهیم.»

برطبق گزارش مؤسسه ملی علوم سلامت محیط‌زیستی، فتالات با سازوکار بدن در تولید هورمون، که با عنوان سیستم غدد درون‌ریز شناخته می‌شود، تداخل دارد و برای «رشد، تولیدمثل، مغز، سیستم ایمنی و ... مشکل ایجاد می‌کند.»

برطبق گزارش این مؤسسه حتی کوچک‌ترین اختلالاتِ هورمونی می‌تواند «تأثیرات زیستی و رشدیِ قابل‌توجهی ایجاد کند.»
چطور از فتالات و بی‌پی‌ای دوری کنیم؟
تحقیقات پیشین نشان داده بودند که فتالات با مشکلات تولیدمثلی مانند ناهنجاری‌های ناحیه تناسلی و بیضه‌های کوچک در نوزادان پسر و همین‌طور کاهش تعداد اسپرم و سطح تستوسترون در مردان بالغ مرتبط است. این تحقیقات همچنین نشان داده بودند که بین چاقی دوران کودکی، آسم، بیماری‌های قلبی-عروقی و فتالات ارتباط وجود دارد.

تراساند می‌گوید: «فهرست جنایات این مواد شیمیایی بسیار طولانی است و مسئله آن است که وقتی به بدنه شواهد موجود نگاه می‌کنیم، الگویی را شناسایی می‌کنیم که بسیار ترسناک است.»
چطور از فتالات و بی‌پی‌ای دوری کنیم؟
شورای شیمی آمریکا که نماینده صنایع شیمیایی، پلاستیکی و کلر در آمریکاست، با یافته‌های این پژوهش مخالفت کرده و در پاسخ به آن طی ای-میلی به سی‌ان‌ان نوشته است: «بخش اعظمی از محتوای این پژوهش غلط است. در این پژوهش همه انواع فتالات در یک گروه جای گرفته‌اند و این پژوهش به این نکته اشاره نکرده است که برخی از انواع فتالات مانند DINP و DIDP که وزن مولکولیِ سنگینی دارند، نسبت به سایر انواعِ فتالات سمیتِ پایین‌تری دارند.
چطور از فتالات و بی‌پی‌ای دوری کنیم؟
در این بیانیه آمده است: «مطالعاتی از این دست انواع فتالات را به صورتِ موادِ منفرد با ویژگی‌های متفاوت در نظر نمی‌گیرند و وجود نوعی از فتالات را که وزن مولکولیِ سنگین‌تری دارد و علم ثابت کرده که ایمن است، یا نادیده می‌گیرند یا کم‌اهمیت می‌شمارند.»

موادِ شیمیاییِ همه‌جا‌حاضر

به فتالات، «مواد شیمیاییِ همه‌جا‌حاضر» گفته می‌شود، زیرا این مواد شیمیایی در انواعی از محصولات مصرفی مانند لوله‌های پی‌وی‌سی، کفپوش‌های وینیل، محصولاتِ ضدآب و ضدزنگ، لوله‌های پزشکی، شیلنگ‌های باغبانی و برخی از اسباب‌بازی‌های کودکان که انعطاف‌پذیر هستند و به همین دلیل دیر خراب می‌شوند، وجود دارند.

فتالات در بسته‌بندی‌های مواد غذایی، سفیدکننده‌ها و شوینده‌ها، لباس، مبلمان و پلاستیک‌های خودرو نیز وجود دارد. فتالات همچنین به محصولات مراقبت بهداشتی مانند شامپو، صابون، اسپری مو و مواد آرایشی افزوده می‌شود تا بوی این محصولات برای مدت طولانی‌تری باقی بماند.
چطور از فتالات و بی‌پی‌ای دوری کنیم؟
برطبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، افراد با استنشاق هوای آلوده به فتالات یا مصرف غذایی که در ظرفِ حاوی فتالات بسته‌بندی شده است، می‌توانند در معرضِ این پلاستیک قرار بگیرند.

این مرکز می‌گوید: «نوزادان زمانی که سینه‌خیز به اطراف حرکت می‌کنند، خیلی چیز‌ها را لمس می‌کنند و وقتی دست‌شان را داخل دهان‌شان می‌گذارند، پلاستیک وارد بدن‌شان می‌شود. دست گذاشتن در دهان که در نوزادان شایع است، باعث می‌شود آن‌ها بیشتر در معرض خطر فتالات باشند.»

یک برش از واقعیت

تراساند می‌گوید در مطالعه جدید میزان تراکم فتالات در ادرار بیش از ۵۰۰۰‌بزرگسال در بینِ سنین ۵۵ تا ۶۴ سال اندازه‌گیری شد و سپس این سطوح با خطر مرگ زودهنگام طی ۱۰‌سال آینده مقایسه شد. محققان سایر متغیر‌ها مانند بیماری قلبی، دیابت، سرطان یا سایر شرایط مثلِ عادات غذایی، میزان فعالیت بدنی، توده بدنی و سطوح سایر مختل‌کننده‌های هورمون مانند بیسفنول آ یا بی‌پی‌اِی را نیز کنترل کردند.
چطور از فتالات و بی‌پی‌ای دوری کنیم؟
تراساند می‌گوید: «اما من هرگز به شما نمی‌گویم که این مطالعه قطعی است. این مطالعه فقط یک تصویر اجمالی و فوری است که ارتباط را نشان می‌دهد.» او توضیح می‌دهد: «برای آنکه بدانیم فتالات دقیقاً به چه شکلی و از چه طریقی روی بدن اثر می‌گذارد، نیازمندِ مطالعات بالینیِ استانداردِ دو-سو کور و تصادفی هستیم. او می‌افزاید، اما چنین تحقیقاتی هرگز انجام نخواهد شد، «زیرا ما به لحاظ اخلاقی نمی‌توانیم انسان‌ها را به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم کنیم و یک گروه را در معرض مواد شیمیاییِ سمی قرار دهیم.»

«اما همین حالا می‌دانیم که انواع فتالات با تستوسترون که هورمون جنسی مردانه است، تداخل دارد و باعث بیماری قلبی-عروقی در مردان می‌شود؛ و ما همین حالا هم می‌دانیم که قرار گرفتن در معرضِ این مواد شیمیایی با چاقی و دیابت که عامل مرگ‌ومیر زودهنگام هستند، مرتبط است.»

ماده شیمیاییِ بی‌پی‌ای نیز با اختلال در سیستم تولیدمثل نوزادان پسر و بعد‌ها با نازایی در مردان مرتبط دانسته شده است. این ماده همچنین با چاقی، بیماری قلبی و مرگ زودرس بر اثر انواعی از سرطان‌ها مرتبط است.

این ترکیب شیمیاییِ صنعتی قبلاً در بیشتر شیشه‌شیر‌های نوزادان و قوطی‌های شیرخشک نوزاد استفاده می‌شد تا اینکه یک دهه قبل والدین خریدن این محصولات را تحریم کردند. استفاده از این مواد در محصولات نوزاد در سال ۲۰۱۲ در آمریکا ممنوع شد.

تراساند می‌گوید مختل‌کننده‌های سیستم غدد درون‌ریز مثل بی‌پی‌ای هنوز در بسته‌بندیِ غذا‌های کنسروی و رسید‌های کاغذی وجود دارند، اما می‌توانید میزانِ درمعرض قرار گرفتنِ خودتان را کاهش دهید.

او توصیه می‌کند: نخست تا می‌توانید از پلاستیک دور باشید. هرگز ظرف‌های پلاستیکی را در مایکروویو یا ماشین ظرف‌شویی یا هر جایی که امکان خرد شدنِ این مواد وجود دارد، قرار ندهید. زیرا تجزیه شدن و شکستن این مواد جذب آن‌ها را توسط بدن بیشتر می‌کند. آشپزی در خانه و کم کردنِ مصرفِ غذا‌های فراوری‌شده میزان تماس شما با این مواد را کمتر می‌کند.

چند نکته که به شما کمک می‌کند میزان تماس با مواد شیمیایی را در خانواده کم کنید:

۱. از لوسیون‌ها و مواد شوینده بدونِ بو استفاده کنید
۲. از تمیزکننده‌های بهداشتیِ بدونِ بو استفاده کنید
۳. برای نگهداری غذا از ظروفِ شیشه‌ای، استیل، سرامیک و چوبی استفاده کنید.
۴. میوه‌ها و سبزیجات تازه را به جای میوه‌ها و غذا‌های کنسروی و بسته‌بندی استفاده کنید.
۵. مرتب دست‌هایتان را بشویید تا از فرو بردنِ پلاستیک در بدن پیشگیری کنید.
۶. از خوشبو‌کننده‌های هوا یا هر نوع پلاستیکی که روی آن شماره ۳، ۶ و ۷ خورده است، استفاده نکنید.

منبع: CNN
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید