بیوگرافی روثی تامپسون؛ خالق سفید برفی و پینوکیو

بیوگرافی روثی تامپسون؛ خالق سفید برفی و پینوکیو

روثی تامپسون، انیماتور افسانه‌ای کمپانی دیزنی و خالق انیمیسن‌های سفید برفی و پینوکیو در سن ۱۱۱ سالگی و در خواب درگذشت.

کد خبر : ۹۹۶۶۳
بازدید : ۵۳۰۱
فرادید | روثی تامپسون (Ruthie Tompson)، خالق انیمیشن‌های محبوبی، چون «سفیدبرفی» و «پینوکیو»، در سن ۱۱۱ سالگی دار فانی را وداع گفت. به گفته مندی جانسون، نویسنده و مورخ دیزنی، او در خوابی آرام و در خانه اش درگذشت.

به گزارش فرادید؛ روثی تامپسون که یکی از انیماتور‌های مطرح آمریکایی به شمار می‌رود، در نوجوانی کار خود را با شرکت دیزنی و در بخش جوهر و نقاشی آغاز کرد و سرانجام به کار انیمیشن و بررسی صحنه رفت. او یکی از سه زنی بود که در این پروسه در اتحادیه دوربین هالیوود پذیرفته شد.

او اغلب دوست داشته به مردم بگوید که او و میکی موس با هم بزرگ شده اند؛ و این اغراق آمیز نبود. به این علت که این انیماتور افسانه‌ای نزدیک به ۴۰ سال را در شرکت والت دیزنی گذراند و تقریباً روی هر انیمیشنی، از سفید برفی و هفت کوتوله گرفته تا نجاتگران و تا زمان بازنشستگی خود یعنی در سال ۱۹۷۵ کار کرده بود.

به همین خاطر در سال ۲۰۰۰، دیزنی به تامپسون به عنوان قدیمی‌ترین کارمند والت و روی لقب «افسانه دیزنی» را داد، افتخاری که برای قدردانی از خدمات برجسته افراد به شرکت والت دیزنی به آن‌ها اعطا می‌شود.

مندی جانسون در توصیف او گفته است که بهترین راه برای توصیف روتی به سادگی قابل توجه است. او شاید آخرین پیوند از ریشه‌های اولیه انیمیشن در هالیوود باشد. روتی شاهد زنده و مشارکت کننده حیاتی در پیشرفت و رشد صنعت انیمیشن بود که امروزه می‌شناسیم.

سفید برفی و پینوکیو خالق خود را از دست دادند؛ علت مرگ و بیوگرافی
بیوگرافی روثی تامپسون

روثی تامپسون متولد ژوئیه سال ۱۹۱۰ در پورتلند آمریکا است. او زمان کودکی اش را در بوستون گذراند. سپس در سال ۱۹۱۸ به همراه خانواده به کالیفرنیا نقل مکان کرد. اما قبل از استقرار در لس آنجلس در نزدیکی اولین استودیوی والت دیزنی، واقع در خانه‌های ییلاقی «کرفتسمن» در خیابان «کینگزوِل» در در «لوس فلیز» سکونت گزیدند.

آشنایی تامپسون با دیزنی به پیش از آن که در این کمپانی استخدام شود، مربوط است. او زمانی که ۱۸ سال داشت در یک آکادمی سوارکاری که والت و روی دیزنی در آن چوگان بازی می‌کردند، مشغول به کار شد.

در آن زمان بود که والت دیزنی به تامپسون پیشنهاد کار در دپارتمان جوهر و نقاشی کمپانی دیزنی را داد.

پس از پذیرفتن کار توسط تامپسون، او به تکمیل اولین فیلم انیمیشنی بلند کمپانی، دیزنی یعنی سفید برفی و هفت کوتوله (Snow White and the Seven Dwarfs) کمک کرد.

او در سال ۱۹۳۷ به صورت شبانه روزی روی «سفیدبرفی» کار می‌کرد، تا جایی که توانست توجه مدیران دیزنی را به خود جلب کند.

همچنین این انیماتور مطرح به عنوان سرپرست بخش برنامه ریزی صحنه در استودیو دیزنی، به ایجاد مکانیک دوربین مورد استفاده برای عکاسی از صحنه‌های متحرک و هنر پس زمینه بر روی فیلم‌های انیمیشن هم کمک‌های قابل توجهی کرد؛ تا جایی که تخصصش باعث شد تا او در سال ۱۹۵۲ بتواند به اتحادیه بین المللی فیلمبرداران بپیوندد.

تامپسون در این باره در فیلم کوتاه «Showfolk» در سال ۲۰۱۴ گفته بود: «ظاهراً همکاران وقت دیزنی تحت تأثیر کنجکاوی من قرار گرفتند و تصمیم گرفتند که [به دلیل]مکانیکی که با حرکت دوربین انجام دادم، من باید بخشی از اتحادیه دوربین باشم که بر هفت نفر از ساکنان خانه «بنیاد تلویزیون و انیمیشن» متمرکز بود. من یکی از دو زنی بودم که پذیرفته شده بودم. فکر کردم این احساس خوبی است.»

بااین حال روثی تامپسون در مدتی کوتاه توانست در شغلش پیشرفت کند و به مقام تاییدکننده نهایی و برنامه ریز صحنه برسد، موقعیتی که شامل بررسی سلول‌های انیمیشن قبل از فیلمبرداری آن‌ها روی فیلم بود.

فلوید نورمن، یکی از همکاران دیزنی لجند می‌گوید: «من اغلب می‌گویم، روتی قبل از اختراع رایانه، کامپیوتر ما بود. مشکل فنی هرچه باشد، روتی معمولاً می‌تواند آن را حل کند.»

«پینوکیو» (۱۹۴۰)، «فانتازیا» (۱۹۴۰)، «دامبو» (۱۹۴۱)، «آلیس در سرزمین عجایب» (۱۹۵۱)، «زیبای خفته» (۱۹۵۹)، «صد و یک» «سگ خالدار» (۱۹۶۱)، «مری پاپینز» (۱۹۶۴)، «رابین هود» (۱۹۷۳) و «کتاب جنگل» (۱۹۶۷) از جمله انیمیشن‌هایی است که روثی تامپسون در دوران چهل سال همکاری خود با دیزنی روی آن‌ها کار کرد.
سفید برفی و پینوکیو خالق خود را از دست دادند؛ علت مرگ و بیوگرافی
البته او پس از بازنشستگی هم یک دهه دیگر روی پروژه‌های دیگر استودیو‌های انیمیشن سازی کار کرده بود.

سایت خبری انیمیشن Cartoon Brew گزارش می‌دهد که تامپسون در سال‌های بعد در خانه صندوق فیلم و تلویزیون مشغول بود. مهارت‌های خود را در کانال ۲۲ داخلی به کار گرفته و سعی کرده است ۱۱۰ هزار دلار در طول همه گیری برای امکانات تلویزیونی و تصویری یک مجموعه پس از تولید در محل جمع آوری کند.

بااین حال او در سال ۲۰۱۷ توسط آکادمی علوم و هنر‌های سینمایی در کنار سایر زنان صنعت انیمیشن اولیه مورد تقدیر قرار گرفته بود.

روثی تامپسون در تولد ۱۱۰ سالگی اش توصیه کرده بود که «لذت ببرید. سعی کنید تا جایی که می‌توانید برای خودتان همه کاری انجام دهید. همه چیز‌های خوب زندگی را به خاطر بسپارید.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید