هرآنچه که باید درباره حقوق و دستمزد ۱۴۰۱ بدانید!

هرآنچه که باید درباره حقوق و دستمزد ۱۴۰۱ بدانید!

رئیس سازمان برنامه و بودجه معتقد است که عدالت دستمزدی میان کارکنان دولت شکل نگرفته است. از این رو حداکثر افزایش حقوق سال ۱۴۰۱ مشمول همه نخواهد شد.  او گفته افرادی که کف حقوق مصوب را دریافت می‌کنند بیشترین افزایش حقوق را خواهند داشت.

کد خبر : ۹۹۷۴۵
بازدید : ۴۹۲۳

فرادید | رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۱ می‌گوید که دولت حداقل افزایش ۱۰ درصد و حداکثر افزایش در محدوده ۳۰ درصد را در نظر دارد. البته او تاکید دارد که حداکثر افزایش حقوق کارمندان دولت شامل گروه محدودی خواهد شد.

به گزارش فرادید؛ مسعود میرکاظمی اعلام کرد در بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۱ دستگاه‌های دولتی مکلف شدند میزان افزایش حقوق کارکنان را به طور متوسط ۱۰ درصد در نظر بگیرند. او گفته که در سال آینده افزایش حقوق کارکنان پلکانی و احتمالا از ۱۰ تا بالای ۳۰ درصد خواهد بود.

این در حالی است که نرخ تورم سالانه شهریور ماه ۱۴۰۰ برای خانوار‌های کشور به ۴۵.۸ درصد رسید.

اما در مقابل، رئیس سازمان برنامه و بودجه، افزایش نامتوازن حقوق را عامل تورم و افزایش پایه پولی و نقدینگی در کشور معرفی کرده است.

هرآنچه که باید درباره حقوق و دستمزد ۱۴۰۱ بدانید!

سقف افزایش حقوق کارکنان دولت به چه کسانی می‌رسد؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه معتقد است که عدالت دستمزدی میان کارکنان دولت شکل نگرفته است. از این رو حداکثر افزایش حقوق سال ۱۴۰۱ مشمول همه نخواهد شد.

او گفته افرادی که کف حقوق مصوب را دریافت می‌کنند بیشترین افزایش حقوق را خواهند داشت. باقی کارکنان نیز به صورت پلکانی و با توجه به میزان حقوق دریافتی شان در سال ۱۴۰۰، مشمول افزایش حقوق خواهند شد.

از طرفی میرکاظمی گفته که ۲۰درصد به حقوق کارمند اضافه می‌کنیم، اما ۵۰درصد تورم برای عموم مردم درست می‌شود. این چرخه درست نیست.

با این وجود به نظر می‌رسد که متوسط افزایش حقوق برای اکثریت کارکنان دولت چیزی در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد باشد.

مجلس حقوق ۱۴۰۱ را افزایش می‌دهد؟

البته مجلسی‌ها معتقدند که افزایش ده درصدی با شرایط تورمی موجود همخوانی ندارد؛ بنابراین افزایش حقوق باید به تورم نزدیک باشد. حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نخستین مخالف افزایش ده درصدی حقوق کارکنان بود.

پس از او نیز، برخی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و کمیسیون اقتصادی به افزایش ده درصدی حقوق کارکنان دولت معترض شدند.

اما همچنان دولت معتقد است که با درآمد‌های کنونی توان پرداخت افزایش حقوق مظابق نرخ تورمی را ندارد. از این رو کارشناسان اقتصادی پیش بینی می‌کنند که دولت و مجلس بر سر افزایش حداقلی حقوق کارکنان به نتیجه برسد.

هرآنچه که باید درباره حقوق و دستمزد ۱۴۰۱ بدانید!

دستمزد کارگران چقدر افزایش می‌یابد؟

با وجود اینکه هنوز، مذاکرات مزدی میان نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت آغاز نشده است. اما تجربه ثابت کرده که خروجی شورای عالی کار در مورد دستمزد سال آینده، معمولا نزدیک به رقم نهایی دولت برای کارکنان خود است.

در چنین شرایطی نمایندگان کارفرمایی و دولت تلاش خواهند کرد تا رقمی در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد را به تصویب شورا برسانند.

اما نمایندگان کارگری در همین ابتدای کار مخالفت شان را افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی اعلام کرده اند. آن‌ها معتقدند که حداقل باید ۵۰ درصد به حقوق کارگران اضافه شود، تا تورم شکل گرفته در سال جاری جبران شود.

با این وجود به نظر می‌رسد که شورای عالی کار در نهایت به پایه دستمزد ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان برای کارگران در سال ۱۴۰۱ خواهد رسید.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید