جنجال ضرغامی، کشاورزی و مقبره کوروش

جنجال ضرغامی، کشاورزی و مقبره کوروش

پس از انتشار اظهارات ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، موجی از انتقاد و واکنش به سوی او روانه شد. دسته‌ای از منتقدان معتقدند می‌گویند که ضرغامی باید به دفاع از گردشگری و آثار تاریخی بپردازد، اما از کشاورزی حمایت می‌کند.

کد خبر : ۹۹۷۵۰
بازدید : ۶۳۱۶

فرادید | اظهارات عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی درباره ساخت و ساز و کشاورزی در شهر پاسارگاد و مقبره کوروش جنجال آفرین شده است. کاربران و فعالان رسانه‌ای پس از این اظهارات به انتقاد از او پرداختند. البته بخشی از کاربران هم از نگاه ضرغامی حمایت کردند.

به گزارش فرادید؛ او که در جلسه شورای ادرای فارس سخنرانی می‌کرد گفت که همه جای استان در خصوص ساخت‌وساز در بخش حریم‌ها دچار مشکل است، امروز مردم شهر پاسارگاد به‌خاطر مقبره کوروش و قوانین ما نمی‌توانند ساختمان دوطبقه بسازند، درست کشاورزی کنند، چاه بزنند، دکل بزنند.

او همچنین گفته که باید این مشکل را حل کند. یک مقدار انقباض قوانین حریم‌ها را بردارد و انبساطی کند.

ضرغامی از رئیسی درخواست کرد تا اجازه بدهد هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی و هم در دولت این موضوع را با اولویت مطرح کند، چرا که از نظر وزیر میراث فرهنگی این تصمیم، یک تصمیم ویژه و مثل حرکت روی لبه تیغ است.

جنجال ضرغامی، کشاورزی و مقبره کوروش واکنش‌ها به اظهارات عزت الله ضرغامی

پس از انتشار اظهارات ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، موجی از انتقاد و واکنش به سوی او روانه شد. دسته‌ای از منتقدان معتقدند که ضرغامی جایگاه خود را که وزارت میراث فرهنگی است با وزارتخانه‌های دیگر اشتباه گرفته. آن‌ها می‌گویند که ضرغامی باید به دفاع از گردشگری و آثار تاریخی بپردازد، اما از کشاورزی حمایت می‌کند.

روزنامه اعتماد در این رابطه با انتشار یادداشتی از محمدرضا نسب عبداللهی تحت عنوان «لرزه بر تن بنا‌های تاریخی» نوشت: وزیر میراث فرهنگی که باید دغدغه میراثی داشته باشد، سنگ کشاورزی را به سینه می‌زند، آن هم در حریم آثار تاریخی، آن هم در دشت‌های بحرانی و آن هم با وجود فرونشست دشت‌ها.

در این میان گروه دیگری متشکل از فعالان محیط زیست و رسانه معتقدند که اظهارات ضرغامی غیر کارشناسی مطرح شده است.

اسماعیل کهرم، فعال محیط زیست و مشاور پیشین رئیس سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید: با کمال تاسف، استخراج آب‌های زیرزمینی که در تمام کشور از حد مجاز و علمی فراتر رفته، باعث فرونشست دشت‌ها شده است. وقتی دشت فرو نشیند، سازه‌های سنگی به مانند آرامگاه کوروش نیز فروخواهد نشست.

اما در مقابل دسته ای از کاربران و فعالان رسانه‌ای به حمایت از ضرغامی پرداخته اند. آن‌ها بر این عقیده اند که اظهارات وزیر میراث فرهنگی تحریف و از آن حرف ها تفسیر نادرست صورت گرفته است.

جنجال ضرغامی، کشاورزی و مقبره کوروش

ضرغامی در پاسخ به انتقادها چه گفت؟

با افزایش انتقادها، عزت الله ضرغامی اعلام کرد که واکنش کاربران و فعالان اجتماعی و رسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی خوانده است. او معتقد است که از اظهاراتاش استنباط نادرست شکل گرفته و پس از آن میان عموم آگاهانه و یا ناآگاهانه مورد قضاوت قرار گرفته است.

ضرغامی می‌گوید که وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌دنبال حفر چاه در کنار مقبره کوروش نیست.

او گفته در بازدیدی که از پاسارگاد داشته شاهد اعتراضات مردم بوده که بسیاری از امور جاری‌شان دچار اختلال شده بود. وزیر میراث فرهنگی در ادامه هم گفت که ما باید مشکل مردم را حل کنیم. وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تدبیر مشکلات مردم را حل می‌کند.

البته در نهایت هم عزت الله ضرغامی به دفاع از اظهارات اش پرداخت.

وزیر میراث فرهنگی می‌گوید حل مشکلات مردم وظیفه ماست. مردم پاسارگاد ۲۵۰۰ سال است که از پاسارگاد و از مقبره کوروش حفاظت کردند. این مردم با ارزش‌اند. مسئله اصلی مردم هستند. اگر به پاسارگاد به‌خاطر مدنیتی که شکل گرفته و جزو هویت ایرانیان محسوب می‌شود، بی اعتنا باشیم کار درستی انجام نداده‌ایم.

اما با وجود پاسخ ضرغامی، همچنان واکنش‌ها به اظهارات اخیر او ادامه دارد.

۰
نظرات بینندگان
  • رضا ارسالی در

    یه حرف غیر کارشناسی زده حالا شما ببخشیدش !!!

  • محسن ارسالی در

    ای کاش تحصیل کرده و متخصص میراث را مسئول میراث و گردشگری،... ایران کهن میکردند که حس خوب و تاریخ و هنر ساخت بناهای بسیار کهن که پشتوانه بسیار وزین ایران هستند را بهتر درک می کرد و هنر و زحمات نیاکان ما را به چشم جهانیان با ارج و قرب به نمایش میگذاشت.

  • حح ارسالی در

    حیف

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید