دلار در انتظار مذاکرات هسته‌ای

دلار در انتظار مذاکرات هسته‌ای

به گفته فعالان، حجم معاملات نیز در دومین روز هفته چندان زیاد نبود و معامله‌گران ترجیح می‌دادند که در انتظار مشخص شدن زمان مذاکرات هسته‌ای باشند.

کد خبر : ۹۹۷۷۸
بازدید : ۴۲۸۴

فضای احتیاط بازار ارز را فرا گرفته است. تاکتیک اصلی معامله‌گران در روز‌های اخیر این است که بی‌محابا اقدام به خرید یا فروش دلار نکنند و بیشتر خود را با جریانات و تغییرات روزمره هماهنگ کند. رفتار احتیاطی بازیگران ارزی به‌طور مشخص در روند بازار روز یکشنبه مشهود بود.

دلار در این روز در بیشترین حالت، ۲۷ هزار و ۲۵۰ تومان قیمت خورد و در نهایت حدود ساعت ۳ بعدازظهر با قیمت ۲۷ هزار و ۲۲۰ تومان به کار خود پایان داد که ۲۰تومان بیشتر از روز شنبه بود.

تاکتیک اصلی بازیگران دلار

به گفته فعالان، حجم معاملات نیز در دومین روز هفته چندان زیاد نبود و معامله‌گران ترجیح می‌دادند که در انتظار مشخص شدن زمان مذاکرات هسته‌ای باشند.

در این میان، برخی فعالان اعتقاد داشتند که دلار از اواسط روز به دلیل انتشار صحبت‌های یکی از نمایندگان مجلس با کاهش جزئی قیمت مواجه شد. گفته می‌شود محبی نجم‌آبادی، نماینده مجلس در حاشیه جلسه غیرعلنی با وزیر امور خارجه ضمن بیان تاثیر قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها، از آغاز مذاکرات در هفته جاری خبر داد.

در حالی که این خبر برای کاهشی‌های بازار مهم بود، در سوی دیگر افزایشی‌ها عنوان می‌کردند که وزیر امور خارجه ایران عنوان کرده است که ایالات‌متحده حتما باید اقدام جدی را قبل از مذاکره انجام دهد. این در حالی است که آمریکا قبل‌تر حداقل چنین موضوعی را نپذیرفته بود. این موضوع برای برخی معامله‌گران به معنای آن بود که قرار نیست به زودی مذاکرات هسته‌ای آغاز شود.

قبل‌تر رسانه‌های خارجی گزارش کرده بودند که مذاکرات ایران و غرب، قبل از پایان اکتبر آغاز خواهد شد. برخی فعالان اعتقاد دارند در صورتی که تا دو هفته آینده خبر رسمی از شروع مذاکرات منتشر نشود، به تدریج بخشی از معامله گران در قامت خریدار به بازار بازخواهند گشت.

در روزی که دلار توانست به صورت جزئی رشد کند، سکه در مسیر مخالف حرکت کرد. فلز گران‌بهای داخلی دیروز ۳۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۱ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان رسید.

به گفته فعالان، عدم تثبیت دلار بالای محدوده ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومان، کمی انتظارات افزایشی را در بازار سکه پایین آورد. به گفته فعالان، در صورتی که در روز جاری اونس طلا بتواند به بالای خط هزار و ۸۰۰ دلاری برگردد، خریداران در بازار سکه بیشتر خواهند شد و حتی ممکن است بار دیگر سکه بتواند به سوی مرز حساس ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان حرکت کند.

سکه‌بازان اعتقاد دارند که در صورت تثبیت فلز گران‌بهای داخلی بالای محدوده ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، خریداران با قدرت به بازار بازخواهند گشت.

بی‌محلی دلار به بازار پشت خطی

روز شنبه در معاملات پشت خطی، دلار به بالای محدوده ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومانی رفت. این موضوع موجب شد انتظارات افزایشی در بازار ارز تقویت شود و برخی از معامله گران، انتظار رشد قیمت دلار به بالای محدوده ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی را در روز یکشنبه داشته باشند.

با این حال، چنین اتفاقی رخ نداد و حتی دلاری‌ها محدوده ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومان را از دست دادند. همین برگشت قیمت دلار بود که موجب شد میزان احتیاط در بازار سکه نیز افزایش پیدا کند.

به گفته فعالان، محدود شدن نوسانات نرخ حواله درهم دیگر عاملی بود که احتیاط را در بازار دلار و سکه بالا برد. دیروز نرخ حواله درهم عمدتا در دامنه ۷ هزار و ۴۳۰ تا ۷ هزار و ۴۴۵ تومان نوسان کرد و زندانی شدن درهم در یک دامنه محدود موجب شد تمایل خریدوفروش بازیگران بازار داخلی نیز کاهش پیدا کند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید