سیر تا پیاز ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن

سیر تا پیاز ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن

اگر قصد ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن را دارید، باید در نخستین گام به سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن به آدرس «https://saman.mrud.ir/» مراجعه کنید. در قسمت فوقانی سایت دو گزینه از جمله ثبت نام نهضت ملی مسکن درج شده که شما باید این گزینه را انتخاب کنید.

کد خبر : ۹۹۹۲۸
بازدید : ۸۴۸۶

فرادید | وزارت راه و شهرسازی ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن را از روز گذشته کلید زده است. طرحی که بر اساس آن قرار است طی چهارسال ۴ میلیون واحد مسکونی ساخته شود. طبق برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی، در این طرح علاوه بر اعطای زمین، تسهیلات ۲۰ ساله ساخت مسکن نیز اعطاء خواهد شد.

به گزارش فرادید؛ براساس اعلام وزارت راه شهرسازی در حال حاضر امکان ثبت نام در ۴۶۶ شهر ایران به مدت یک ماه فراهم شده است. بدین ترتیب متقاضیان تا ۲۸ آبان آبان فرصت خواهند داشت که در طرح نهضت ملی مشکن ثبت نام کنند.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی درباره این طرح می‌گوید از یک‌میلیون واحد مسکونی که سالانه در دستور کار دولت سیزدهم برای احداث قرار دارد، ۳۵۰ هزار واحد توسط مردم و به شکلی خصوصی‌سازی و ۲۰۰ هزار واحد توسط بنیاد مسکن احداث خواهد شد.

همچنین دولت قرار است در فرایند ساخت حدود ۵۰ درصد از هزینه‌های مسکن را در قالب تسهیلات به متقاضیان ارائه کند، مابقی هم از محل آورده متقاضی تامین شود.

سیر تا پیاز ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن
چه کسانی می‌تواند در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کنند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که اولویت وزارت راه و شهرسازی خانه دار شدن مستاجران است. مستاجرانی که حالا آمارشان در کشور به هشت میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار رسیده است. براین اساس شرایط ثبت نام مسکن ملی برای همه فراهم نیست و تابع شرایط خاصی است.

طبق اعلام این وزارتخانه، داشتن فرم ج سبز (عدم استفاده از امکانات دولتی و یارانه‌ای زمین و مسکن و تسهیلات)، نداشتن مالکیت خصوصی، تأهل و یا سرپرست خانوار بودن، و داشتن سابقه حداقل ۵ سال سکونت در شهر مورد تقاضای مسکن از شروط اصلی برای ثبت‌نام متقاضیان است.

البته استثنا‌هایی هم در شروط ثبت نام وجود دارد. براین اساس برخی گروه‌های خاص می‌توانند بدون شرط تاهل و بدون شرط سرپرست خانوار بودن در زمره متقاضیان واجد شرایط قرار گیرند.

براساس دستورالعمل وزارت راه و شهرسازی نخبگان علمی با معرفی بنیاد ملی نخبگان کشور، معلولین جسمی، حرکتی با دارا بودن حداقل بیست (۲۰) سال سن و با معرفی سازمان بهزیستی کشور و متقاضیان زن متأهل می‌توانند با ارائه تعهد نامه محضری از طرف همسر، مبنی بر پذیرش شرایط واگذای به همسر و به شرط تکمیل اطلاعات فرم ج به نام متقاضی و همسرشان با احراز سایر شرایط قانونی مندرج در شیوه نامه مزبور از مزایا و امکانات این برنامه برخوردار شوند.

علاوه بر این‌ها اگر می‌خواهید جز پذیرفته شدگان طرح باشید نباید منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی همچون چک برگشتی، تسهیلات معوقه و ... داشته باشد.

همچنین متفاضی باید توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن مازاد بر تسهیلات بانکی بر اساس قیمت تمام‌شده طی مراحل ساخت را داشته باشد.

چگونه در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام ثبت نام کنیم؟

اگر قصد ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن را دارید، باید در نخستین گام به سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن به آدرس « https://saman.mrud.ir/ » مراجعه کنید. در قسمت فوقانی سایت دو گزینه از جمله ثبت نام نهضت ملی مسکن درج شده که شما باید این گزینه را انتخاب کنید.

پس از آن، سامانه سامانه شرایط ثبت نام را به شما نمایش می‌دهد. بعد از خواندن این شرایط باید «متن بالا را مطالعه کرد و می‌پذیرم» را انتخاب کنید. سپس کدملی و شماره موبایل سرپرست خانوار را وارد کنید.

در مرحله باید باید اطلاعات هویتی کامل سرپرست خانوار و محل سکونت را وارد کنید. در ادامه باید اطلاعات مالک واحد استیجاری تان را به همراه قبض واحد در سامانه وارد کنید. بعد از آن باید اطلاعات افراد تحت تکفل تان را باید تکمیل کنید.


سیر تا پیاز ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن
در نهایت هم سامانه از شما می‌خواهد اسناد و مدارک تان را ارائه دهید. این اسناد شامل بارگذاری تصویر کارت ملی متقاضی، بارگذاری تصویر شناسنامه متقاضی و و افراد تحت تکفل، بارگذاری تصویر گواهی سرپرستی در صورت ضرورت، بارگذاری تصویر گواهی سابقه سکونت در شهر محل تقاضا در پنج سال اخیر به شرح موارد زیر:، گواهی تحصیل فرزندان، مدارک مربوط به محل تولد متقاضی یا همسر یا فرزندان، جواز کسب شاغلین صنوف برای متقاضی یا همسر، سابقه پرداخت بیمه برای متقاضی یا همسر، گواهی اشتغال به کار از دوایر دولتی برای متقاضی یا همسر، گواهی مبنی بر پرداخت مستمری بگیران و بازنشستگان، بارگذاری تصویر سند مالکیت برای متقاضیان دارای زمین می‌شود.

با این حال اگر مشکلی در شرایط و نحوه ثبت‌نام داشتید به بخش تماس با ما مراجعه کرده و یا در ساعت‌های اداری با شماره‌گیری شماره‌های ۰۲۱۸۸۶۴۶۳۹۰ تا ۹۴ در ساعت اداری تماس بگیرد.

سیر تا پیاز ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن
همه چیز درباره تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن

همانطور که پیش‌تر هم گفته شد قرار است که ۵۰ درصد از هزینه‌های ساخت مسکن در طرح نهضت ملی را دولت در قالب تسهیلات پرداخت کند.

طیق اعلام وزارت راه و شهرسازی برای داخل شهر تهران ۴۵۰ میلیون تومان، برای کلانشهر‌های بالای یک میلیون جمعیت ۴۰۰ میلیون تومان، برای مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان، برای سایر شهر‌های کشور ۳۰۰ میلیون تومان و برای مسکن روستایی ۲۵۰ میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است.

البته این پیشنهاد به شورای‌عالی مسکن و شورای‌عالی پوال و اعتبار رفته و این دو شورا باید در این مورد تصمیم‌گیری کنند.

به نظر می‌رسد که اقساط این تسهیلات به شکل بازپرداخت ۲۰ ساله چیزی مابین سه میلیون و ۵۰۰ هزار تا پنج میلیون تومان باشد.

البته هنوز کارمزد این تسهیلات اعلام نشده است، اما برخی منابع می‌گویند که احتمالا کارمزد این تسهیلات کمتر از ۱۰ درصد باشد. البته برخی از رسانه‌های اقتصادی معتقدند که کارمزد تسهیلات ۱۸ درصد و مطابق با دستور شورای پول و اعتبار خواهد بود.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید