بازده منفی دلار در مهر

بازده منفی دلار در مهر

بررسی روند قیمت دلار نشان می‌دهد که در بیشتر روز‌های مهر، این ارز در کانال ۲۷ هزار تومان قرار داشته است و تنها در مقطع کوتاهی از اوایل ماه هفتم، اسکناس آمریکایی وارد ابتدای کانال ۲۸ هزار تومانی شد.

کد خبر : ۹۹۹۵۶
بازدید : ۵۷۲۱

در آخرین روز مهر، اسکناس آمریکایی در مسیر افزایشی قرار گرفت، ولی علامت بازدهی ماهانه آن، منفی باقی ماند. روز پنج‌شنبه، دلار ۱۱۰ تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و در محدوده ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان قرار گرفت. با وجود این رشد، میزان بازدهی اسکناس آمریکایی در مهر در محدوده منفی ۶ دهم درصد قرار گرفت. این نخستین بار از ماه اردیبهشت بود که دلار بازدهی منفی را در مقیاس ماهانه تجربه کرد.

به گفته فعالان، از ابتدای پاییز، فضای بازار ارز بیشتر حالت انتظاری به خود گرفت و همین عامل موجب شد که معامله گران حجم خریدوفروش‌های ماهانه خود را محدود کنند. از نگاه فعالان، احتمال شروع دوباره مذاکرات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها از جمله مهم‌ترین عواملی بود که زمینه‌ساز کاهش نوسانات قیمت دلار و منفی شدن بازدهی این ارز شد.

بررسی روند قیمت دلار نشان می‌دهد که در بیشتر روز‌های مهر، این ارز در کانال ۲۷ هزار تومان قرار داشته است و تنها در مقطع کوتاهی از اوایل ماه هفتم، اسکناس آمریکایی وارد ابتدای کانال ۲۸ هزار تومانی شد.

به باور تحلیلگران در صورتی که در هفته جاری، اسکناس آمریکایی نتواند خود را بالای سطح ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی تثبیت کند، بار دیگر فروشندگان در بازار ارز قدرت خواهند گرفت و حتی احتمال شکست کانال ۲۷ هزار تومانی وجود خواهد داشت.

تحلیلگران فنی باور دارند که حمایت بعدی اسکناس آمریکایی محدوده ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومانی است. در مقابل، دو مقاومت ۲۷ هزار و ۵۰۰ و ۲۷ هزار و ۷۵۰ تومان نقش مهمی در بازار ارز خواهند داشت.

افت قیمت دلار در مهر عامل مهمی بود که تمایل به خرید سکه نیز کاهش پیدا کند. فلز گران‌بهای داخلی در مهر حدود ۴/ ۱ درصد از ارزش خود را از دست داد. این اتفاق در حالی رخ داد که در آخرین روز ماه سکه امامی توانست وارد کانال ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی شود.

روز پنج شنبه سکه ۹۰ هزار تومان رشد را به ثبت رساند و به بهای ۱۱ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان رسید. صحبت‌های معامله‌گران نشان می‌داد که در بازار پشت خطی نیز رشد قیمت سکه ادامه پیدا کرده است. سکه حدود ساعت ۵ بعدازظهر جمعه در محدوده ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد.

به گفته فعالان، افزایش بهای اونس طلا در بازار‌های جهانی در انتهای هفته موجب شده بود که تمایل برای خرید سکه افزایش پیدا کند. سکه در مهر توانست در مقاطعی به بالای مرز ۱۲ میلیون تومانی صعود کند، ولی هرگز نتوانست خود را بالای محدوده ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تثبیت کند.

با توجه به چنین روندی انتظار می‌رود که سکه مطابق رفتار گذشته خود با نزدیک شدن به محدوده ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، با فشار فروش مواجه شود. با این حال، در صورتی که فلز گران‌بهای داخلی به بالای محدوده ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برود، سرعت ورود خریداران به بازار معنی‌دارتر خواهد شد.

روند بهای دلار و سکه

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید