آژیر موج ششم کرونا به صدا در آمد!

آژیر موج ششم کرونا به صدا در آمد!

اما با افزایش شهر‌های قرمزکرونایی درحال حاضر ۱۶ شهرستان قرمز، ۱۱۹ شهرستان نارنجی، ۲۲۷ شهرستان زرد و ۸۶ شهرستان آبی هستند و به این ترتیب احتمال بروز موج ششم کرونا در آبان نیز بیشتر شده است.

کد خبر : ۹۹۹۹۲
بازدید : ۴۴۶۵

انتشارجدیدترین نقشه کرونایی از افزایش دوباره شهر‌های قرمز کشور خبر می‌دهد. براساس این گزارش که روزشنبه از سوی وزارت بهداشت منتشرشد، تعداد شهر‌های قرمز کرونایی در کشور از ۹ به ۱۶ شهرستان افزایش یافته است و شهر‌های آبی رو به کاهش است، با این وصف در طول یک هفته، هفت شهر به شهر‌های قرمز کرونایی افزوده شده است.

بر این اساس شهرستان‌های جلفا، مرند (آذربایجان شرقی)، اشنویه، بوکان، پیرانشهر (آذربایجان غربی)، استهبان (فارس)، بانه، سقز (کردستان)، پاوه، جوانرود، روانسر، سرپل ذهاب (کرمانشاه)، چرام، کهگیلویه (کهگیلویه و بویر احمد)، زرندیه (مرکزی)، مهریز (یزد) ازروز شنبه اول آبان ماه در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند.

هفته گذشته ۲۴ مهر ماه شهرستان‌های اشنویه، بوکان، پیرانشهر، سردشت در استان آذربایجان غربی، استهبان در استان فارس، سنندج در استان کردستان و پاوه، جوانرود، سرپل ذهاب در استان کرمانشاه در وضعیت قرمز بودند و ۹ شهرستان قرمز، ۱۰۶ شهرستان نارنجی، ۲۲۸ شهرستان زرد و ۱۰۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار داشتند.

اما با افزایش شهر‌های قرمزکرونایی درحال حاضر ۱۶ شهرستان قرمز، ۱۱۹ شهرستان نارنجی، ۲۲۷ شهرستان زرد و ۸۶ شهرستان آبی هستند و به این ترتیب احتمال بروز موج ششم کرونا در آبان نیز بیشتر شده است.

ایران روز ۱۸ شهریور پس ازدو ماه سخت سرانجام با رسیدن به قله موج پنجم کرونا از موج پنجم عبورکرد. اما کاهش آمارکرونایی دراین مدت کم و نوسانی بود. موضوعی که ازهمان ابتدا با نگرانی و هشدار کارشناسان همراه شد.

درواقع کاهش میزان جان باختگان کرونایی به اندازه‌ای کم بود که از تاریخ اعلام عبور از پیک پنجم تا ۱۶ مهر ماه از پله روزی ۲۰۰ نفر پایین نیامد و تنها کشوردردو روز ۱۶ و ۱۷ مهر شاهد کاهش آمار قربانیان کرونا به زیر ۲۰۰ نفربود وپس ازآن یک باردیگر آماربه بالای ۲۰۰ نفررسید.

درادامه البته ازاواخر مهر ماه میزان جان باختگان سرانجام به زیر ۲۰۰ نفررسید که تاکنون این روند ادامه داشته است. با این حال به نظر می‌رسد که نقشه کرونایی کشور در سایه بی‌توجهی به پروتکل‌ها وامید بستن به واکسیناسیون به تنهایی بدون توجه به اعمال قوانین سخت‌گیرانه کرونایی ازسوی دولت، مجددا در حال حرکت به سمت قرمز شدن است.

همزمان با افزایش شهر‌های قرمز کارشناسان نسبت به بازگشایی مدارس و برگزارشدن اجتماعات بدون توجه به احتمال شیوع موج ششم کرونا درماه جاری هشدار می‌دهند.

هشدار رئیس‌جمهوری

درهمین حال روز پنج‌شنبه ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوردر جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، با اشاره به لزوم تقویت زیرساخت‌ها برای مقابله موفق با موج احتمالی ششم بیماری کرونا گفت: امیدواریم با موج جدیدی از بیماری مواجه نشویم، اما در هر صورت باید آمادگی داشته باشیم تا در برابر موج احتمالی بیماری مواجهه انفعالی نداشته باشیم.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم موج احتمالی جدید بیماری مانند موج پنجم کشور را غافلگیر کند، گفت: باید با تمهید اقدامات و آمادگی‌های لازم از تکرار مشکلات کشور در مواجهه با موج پنجم کرونا جلوگیری کنیم. دراین زمینه وزارت بهداشت مکلف است وضع کشور را به دقت رصد کند و پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مهم‌تر از تعداد دز واکسن تزریقی، صیانت از سلامت مردم است، گفت: اقناع افکار عمومی در موفقیت مقابله با کرونا یک ضرورت است و باید تلاش کرد سطح رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از شیب نزولی به صعودی بازگردد.

وی افزود: همه کسانی که تریبون در اختیار دارند به ویژه رسانه ملی باید وضع موجود کشور را به ویژه در مقایسه با کشور‌های دیگر تشریح و عملکرد‌ها و کیفیت مقابله با این بیماری را تبیین کنند.

رئیسی گفت: همچنین ضرورت دارد بررسی‌های انجام شده در زمینه تاثیر واکسیناسیون عمومی بر سلامتی و ابتلای احتمالی افراد به شکل دقیق برای افکار عمومی توضیح داده شود تا کسانی که به هر دلیل تاکنون از تزریق واکسن خودداری کرده‌اند، به انجام واکسیناسیون ترغیب شوند. وی درباره تزریق دز سوم واکسن کرونا یا همان دز یادآورنیز گفت: دغدغه ما صیانت از سلامت افراد است و در این زمینه شیوه‌نامه‌ها و توصیه‌های کارشناسان مبنای عمل خواهد بود.

پیش ازاین بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، نیز روز یکشنبه ۲۵ مهر گفته بود «هنوز بابت کرونا و پیک ششم آسوده خاطر نیستیم و باید درحالت آماده‌باش بمانیم» او همچنین ابراز امیدواری کرده بود با انجام واکسیناسیون سراسری در ماه‌های آینده، در وضعیت بهتری قرار بگیریم.

او روز گذشته نیز با تاکید براین نکته که باید برای موج ششم این بیماری منحوس آماده باشیم گفت: این موج در خیلی از کشور‌ها آمده است، اما نکته موثر برای ما انجام واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌ها است.

وزیر بهداشت همچنین گفت: امروز ۷۶ درصد مردم یک دز و ۴۰ درصد دو دز واکسن زده‌اند و به سرعت در حال پیشروی است. عزیزانی هم که هنوز واکسن نزده‌اند لطفا اقدام کنند. او ادامه داد: در شرایط فعلی عادی انگاری بسیار خطرناک است، زیرا هنوز به هدف نهایی مواجهه با کرونا نرسیده‌ایم و تنها ۴۰ درصد افراد دو دز کامل واکسن را دریافت کرده‌اند، بنابراین باید تا رسیدن به هدف اصلی، صبوری و مداومت بر شیوه‌نامه‌های بهداشتی را ادامه دهیم.

به گزارش «ایرنا»، وزیر بهداشت، همچنین گفت: با همکاری مردم و تمام دستگاه‌های اجرایی و توجه جدی دولت به واردات واکسن در ۲ ماه اخیر به بیش از ۷۵ میلیون نفر واکسن تزریق شده است.

وزیر بهداشت همچنین گفت: تمام افرادی که در کشور واکسن کرونا را دریافت می‌کنند، رصد می‌شوند و متاسفانه بیش از ۸۵ درصد از بیمارانی که جان خود را از دست می‌دهند، واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند و نگران موج ششم به خاطر افرادی است که واکسینه نشده‌اند.

به گزارش «ایسنا»، عین‌اللهی گفت: نظر ما درباره بازگشایی مدارس این است که آموزش و پرورش تنها در صورت تزریق بالای ۷۰ درصد دو دز کامل واکسن به دانش‌آموزان، می‌تواند تصمیمی برای بازگشایی مدارس داشته باشد که این هدف تا اواخر آبان عملی خواهد شد.

شناسایی۹۱۷۴ بیمار مبتلا به کرونا

در همین حال بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، در شبانه روز گذشته ۱۷۱ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در کشور جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند. همچنین دراین بازه زمانی ۹ هزار و ۱۷۴ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۱۲۳۷ نفر از آن‌ها بستری شدند.

۴ هزار و ۲۹۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. روز شنبه نیز ۷ هزار و ۸۱ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۷۸ نفر از آن‌ها بستری شدند. همچنین ۱۲۴ نفر نیز قربانی بیماری کرونا شدند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید