فوت کوزه‌گریِ پختِ خورش قیمه

فوت کوزه‌گریِ پختِ خورش قیمه

خورش قیمه یکی از دوست داشتنی‌ترین خورش‌هاست که برای تهیه آن باید فوت و فن‌هایی را رعایت کرد. در این مطلب به نکاتی پرداخته‌ایم که با به کاربردن آن‌ها قیمه‌تان بیش از پیش خوشمزه و خوش‌عطر می‌شود.

کد خبر : ۱۰۰۰۰۸
بازدید : ۵۵۳۰

خورش قیمه یکی از آن غذا‌های خوشمزه و اصیل ایرانی است که طرفداران زیادی دارد و تقریبا معدود افرادی هستند که این غذا را دوست نداشته باشند. معمولا این خورش به همراه پلو سرو می‌شود و همچنین در بعضی از مناسبت‌های مذهبی از آن به عنوان غذای نذری بین مردم پخش می‌کنند.

خورش قیمه را می‌توانید با تکه‌های گوشت یا پنیر کبابی تهیه کنید و از یک غذای کامل و مقوی در کنار دوستان و خانواده‌تان لذت ببرید. در این مطلب به نکاتی پرداخته‌ایم که با به کار بردن آن‌ها قیمه‌تان بیش از پیش خوشمزه و خوش‌عطر می‌شود.

راهکار‌های گرفتن تلخی قیمه و پیشگیری از تلخ شدن خورش

۱- پیش از هرچیز بهتر است در انتخاب ظرف پخت و سرو دقت کنید. ظرفی که برای پخت خورش قیمه انتخاب می‌کنید، بهتر است جنس مسی داشته باشد.

۲- خورش قیمه را بهتر است در ظروف سفالی خوش رنگ سرو کنید تا زیبایی ظاهری آن را تا جای ممکن بالا ببرید.

۳- استفاده از گوشت گوسفندی، خورش قیمه را چرب‌تر و خوش‌طعم‌تر می‌کند.

۴-گوشت‌ها را تا حد ممکن ریز کنید. هرچه گوشت‌ها در قطعات کوچک‌تری برش خورده باشد، خورش قیمه لذیذتر خواهد شد.

۵- بعد از این‌که گوشت را با پیاز سرخ کردید و تغییر رنگ داد، به آن آب یا استاک گوشت اضافه کنید. بعد از این‌که به جوش آمد، زعفران را اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید تا وقتی که گوشت بپزد.

۶- اگر می‌خواهید خورش قیمه رنگ زیبایی بگیرد، چند گوجه فرنگی را رنده یا پوره و به گوشت اضافه کنید. اجازه دهید گوجه فرنگی‌ها کمی سرخ شود و طعم خام خود را از دست بدهد. سپس به آن آب جوش یا آب قلم اضافه کنید.

۷- اگر به جای آب در طرز تهیه خورش قیمه از آب قلم استفاده کنید، خورش‌تان بسیار لذیذتر می‌شود.

۸- لپه‌ها را حداقل ۱۲ ساعت قبل در آب خیس و در این مدت دو تا سه بار آب آن را عوض کنید.

۹- اگر کمتر از این مدت را به خیساندن لپه‌ها اختصاص داده‌اید، قبل از پخت، آن‌ها را چند دقیقه در آب بجوشانید و وقتی روی آب، کف تشکیل شد، لپه را آبکش کنید و آب را دور بریزید. با این کار هم نفخ لپه گرفته می‌شود و هم رنگ آن روشن خواهد شد.

۱۰- لپه‌ها را بعد از این‌که گوشت کاملا پخت به مواد اضافه کنید. در غیر این صورت احتمال دارد، لپه‌ها در خورش له شود.

۱۱- توصیه می‌شود هنگام طبخ خورش قیمه، از آب‌لیمو استفاده نکنید و به جای آن، از لیمو عمانی کمک بگیرید.

۱۲- برای این‌که لیمو عمانی طعم ویژه‌ای به غذا بدهد و تلخ نشود، روی پوست آن چند سوراخ ایجاد کنید. همراه با مقداری آب، در یک شیرجوش ۱۵ دقیقه آن را بجوشانید.

۱۳- بلافاصله بعد از اضافه کردن لیمو عمانی، رب گوجه فرنگی را در یک تابه، به همراه روغن تفت دهید تا طعم خام آن گرفته شود. فلفل، زنجبیل، ادویه گرام ماسالا و ادویه خورشی را هم اضافه کنید.

۱۴- در ترکیب ادویه خورش قیمه، اضافه کردن کمی زنجبیل تازه یا نصف قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل، عطر و تندی خوبی به خورش قیمه زعفرانی مجلسی می‌دهد.

۱۵- دارچین، رنگ خورش را تیره می‌کند، اگر دوست دارید یک خورش قیمه روشن داشته باشید پودر دارچین اضافه نکنید. هنگام پختن گوشت، از یک چوب دارچین استفاده کنید و وقتی گوشت پخت، دارچین را از ظرف خارج کنید.

۱۶- افزودن کمی پودر هل و گلاب، فوت کوزه‌گری طرز تهیه خورش قیمه خواهد بود. با این کار طعم خورش قیمه را دگرگون می‌کنید.

منبع: روزنامه خراسان

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید