واکسن از سرطان سینه جلوگیری می‌کند؟

واکسن از سرطان سینه جلوگیری می‌کند؟

بسیاری از زنان به سرطان سینه مهاجم مبتلا می‌شوند و برخی از آن‌ها به یکی از کشنده‌ترین اشکال این بیماری یعنی سرطان سینه سه گانه منفی که کمترین درمان را دارد، مبتلا می‌شود. به همین خاطر محققان فاز ۱ کارآزمایی بالینی را برای واکسنی راه‌اندازی کرده‌اند تا امیدوارانه به جلوگیری از این شکل تهاجمی بیماری کمک کند.

کد خبر : ۱۰۰۱۰۳
بازدید : ۸۴۲۹

فرادید | محققان کلینیک کلیولند مطالعه جدیدی را برای واکسنی با هدف جلوگیری از سرطان سینه سه گانه منفی، تهاجمی‌ترین و کشنده‌ترین شکل این بیماری، آغاز کرده اند. این کارآزمایی که در مرحله اول قرار دارد، برای تعیین حداکثر دوز قابل تحمل واکسن در بیماران مبتلا به سرطان پستان سه گانه منفی در مراحل اولیه و مشخص کردن و بهینه سازی پاسخ ایمنی بدن طراحی شده است.

به گزارش فرادید؛ سازمان غذا و داروی ایالات متحده اخیرا یک برنامه تحقیقاتی دارویی جدید برای واکسن سرطان سینه را تأیید کرده است که به کلینیک کلیولند و شریک آنیکسا بیوساینس، شرکت (ANIX:NASDAQ) اجازه می‌دهد این مطالعه را آغاز کنند.

توماس باد (Thomas Budd)، از موسسه سرطان Taussig، در کلینیک کلیولند و محقق اصلی این مطالعه، ابراز امیدواری کرده که این تحقیقات منجر به آزمایشات پیشرفته‌تری برای تعیین اثربخشی واکسن در برابر این نوع بسیار تهاجمی سرطان پستان شود.

به گفته محققان این مطالعه، این نوع از سرطان سینه به گونه‌ای است که هیچ‌یک از گیرنده‌های استروژن، پروژسترون و HER ۲/neu را ندارد و درمان آن دشوارتر است؛ بنابراین باید از درمان‌های ترکیبی چنددارویی برای درمان آن استفاده کرد و این نشان دهنده‌ی کشنده بودن این نوع از سرطان است.

علیرغم اینکه سرطان سینه سه گانه منفی تنها ۱۲ تا ۱۵ درصد از کل سرطان‌های سینه را شامل می‌شود، اما به طور نامتناسبی درصد بیشتری از مرگ و میر‌های ناشی از سرطان سینه را به خود اختصاص می‌دهد و میزان عود بیشتری دارد.

احتمال بروز این نوع سرطان سینه در زنان آفریقایی-آمریکایی دو برابر بیشتر است و تقریباً ۷۰ تا ۸۰ درصد تومور‌های سینه که در زنان دارای جهش در ژن‌های BRCA ۱ رخ می‌دهند، دارای سرطان سینه سه‌گانه منفی هستند.

واکسن سرطان سینه در چه مرحله ای است؟ واکسن از سرطان سینه جلوگیری می‌کند؟

دکتر وینسنت توهی، مخترع اولیه واکسن و ایمونولوژیست و از کارکنان موسسه تحقیقاتی لرنر کلینیک کلیولند می‌گوید که هدف بلندمدت این تحقیق تعیین این موضوع است که آیا این واکسن می‌تواند از سرطان سینه قبل از بروز آن جلوگیری کند، به ویژه اشکال تهاجمی‌تر این بیماری که در زنان پرخطر غالب است.

دکتر توهی به عنوان مخترع این فناوری گفته در صورت موفقیت، این واکسن‌ها این پتانسیل را دارند که روش کنترل سرطان‌های بزرگسالان را تغییر دهند و امید به زندگی را به شیوه‌ای مشابه تاثیری که برنامه واکسیناسیون دوران کودکی داشته است، افزایش دهند.

همچنین محققان می‌گویند که رویکرد‌های تولید واکسن نشان دهنده یک راه بالقوه جدید برای کنترل سرطان سینه است.

درواقع واکسن آزمایشی یک پروتئین شیردهی خاص پستان به نام «آلفالاکتالبومین» را هدف قرار می‌دهد که دیگر پس از شیردهی در بافت‌های طبیعی و پیر یافت نمی‌شود، اما در اکثر سرطان‌های سینه سه گانه منفی وجود دارد.

این واکسن همچنین حاوی یک ادجوانت است که پاسخ ایمنی ذاتی را فعال می‌کند و به سیستم ایمنی اجازه می‌دهد تا در برابر تومور‌های در حال ظهور واکنش نشان دهد تا از رشد آن‌ها جلوگیری کند.

فعال کردن سیستم ایمنی در برابر این پروتئین بازنشسته، محافظت ایمنی پیشگیرانه را در برابر تومور‌های نوظهور پستان که آلفالاکتالبومین را بیان می‌کنند، فراهم می‌کند.

همچنین مطالعه حیوانی که بر اساس تحقیقات پیش بالینی به رهبری دکتر توهی انجام شده، نشان می‌دهد که فعال کردن سیستم ایمنی در برابر پروتئین آلفالاکتالبومین در پیشگیری از تومور‌های سینه در موش بی خطر و موثر است.

این تحقیق همچنین نشان داده که یک واکسن می‌تواند از ایجاد تومور‌های سینه در مدل‌های موش جلوگیری کند، در حالی که از رشد تومور‌های موجود سینه نیز جلوگیری می‌کند.

واکسن سرطان سینه در چه مرحله ای است؟

مطالعه انسانی واکسن سرطان سینه

براساس داده‌های آماری سلامت، از هر ۸ زن حدود ۱ نفر در طول زندگی خود به سرطان سینه مهاجم مبتلا می‌شود و برخی از آن‌ها به یکی از کشنده‌ترین اشکال این بیماری یعنی سرطان سینه سه گانه منفی که کمترین درمان را دارد، مبتلا می‌شود.

از همین رو محققان کلینیک کلیولند امیدوارند این وضعیت را تغییر دهند. آن‌ها فاز ۱ کارآزمایی بالینی را برای واکسنی راه‌اندازی کرده‌اند تا امیدوارانه به جلوگیری از این شکل تهاجمی بیماری کمک کند. گرچه اگر همه چیز خوب پیش برود، احتمالاً دهه‌ها طول می‌کشد تا به نتیجه برسد.

گویا با بودجه وزارت دفاع ایالات متحده، مطالعه جدیدی در کلینیک کلیولند که شامل ۱۸ تا ۲۴ بیمار زن انجام می‌شود. این گروه شامل کسانی است که در گذشته به سرطان پستان سه‌گانه منفی مبتلا بودند و اکنون درمان شده‌اند.

این افراد درمان سرطان سینه سه گانه منفی در مراحل اولیه را طی سه سال گذشته تکمیل کرده اند و در حال حاضر بدون تومور هستند، اما در معرض خطر بالای عود هستند.

در طول دوره مطالعه، شرکت کنندگان سه واکسن دریافت خواهند کرد، هر کدام به فاصله دو هفته و از نظر عوارض جانبی و پاسخ ایمنی به دقت تحت نظر خواهند بود.

تخمین زده می‌شود که این مطالعه در سپتامبر ۲۰۲۲ تکمیل شود.

بااین حال قرار است در آزمایش‌های بعدی از داوطلبین بیشتری استفاده شود تا کارایی واکسن بررسی شود.

طبق پیش بینی محققان، کارآزمایی بعدی شامل زنان سالم و بدون سرطان در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان سینه می‌شود که تصمیم به انجام ماستکتومی داوطلبانه دوطرفه برای کاهش خطر گرفته‌اند.

البته محققان گفته اند که حداقل ۱۰ سال برای استفاده بالینی از این واکسن زمان لازم باشد و این در صورتی است که همه‌ی مراحل تحقیقات به خوبی پیش برود.

باد در این باره می‌گوید: «سال‌ها طول می‌کشد که چنین چیزی بسازیم، زیرا سال‌ها زمان لازم است تا بررسی کنیم آیا واکسن از ابتلا به سرطان پستان در طول زندگی یک فرد از او محافظت کرده است یا خیر. اما باید شروع کنیم و ما برای برداشتن اولین گام‌ها در این مسیر بسیار هیجان زده‌ایم.»

منبع: newsroom

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید