نام‌های نژادپرستانه حیوانات و گیاهان تغییر می‌کنند؟

نام‌های نژادپرستانه حیوانات و گیاهان تغییر می‌کنند؟

نژادپرستی در بسیاری از اسامی گیاهان و حیوانات نهفته است. اکنون این مساله در حال تغییر است. سازمان ESA اسم «کولی» را از نام‌های رایج دو حشره حذف کرد. به این دلیل است که بسیاری این کلمه را برای مردم «رومایی» توهین می‌دانند.

کد خبر : ۱۰۰۲۵۸
بازدید : ۲۷۴۷

فرادید | اسکات اوریول یکی از ده‌ها پرنده آمریکای شمالی است که به نام مردم نامگذاری شده است. اوریول نام وینفیلد اسکات را دارد که یک فرمانده نظامی ایالات متحده بود. اسکات در دهه ۱۸۰۰ حذف اجباری مردم چِروکی و دیگر بومیان آمریکا از سرزمینشان را برعهده داشت.

نام این پرنده به افتخار وینفیلد اسکات، فرمانده نظامی ایالات متحده در دهه ۱۸۰۰ گرفته شد. اسکات اجداد همپتون و دیگر بومیان آمریکا را در طی یک سری راهپیمایی اجباری از سرزمین خود بیرون راند. این راهپیمایی‌ها به «دنباله اشک ها» معروف شدند. این سفر بیش از ۴۰۰۰ چروکی را از بین برد و ۱۰۰۰۰۰ نفر را آواره کرد.

به گزارش فرادید؛ اکنون دانشمندان به تغییر نام اوریول فکر می‌کنند. این فقط یکی از ده‌ها گونه‌ای است که ممکن است به دلیل سابقه نژادپرستانه یا توهین‌آمیز دیگر نام‌گذاری شود.

آثار نژادپرستانه به دو نام علمی و رایج برای گونه‌ها وجود دارد. نام‌های علمی مورد استفاده در سراسر جهان به لاتین نوشته می‌شود. اما نام‌های رایج بر اساس زبان و منطقه متفاوت است. آن‌ها نسبت به نام‌های علمی از دسترس کمتری برخوردار هستند. در تئوری، این موضوع می‌تواند تغییر نام‌ها را ساده‌تر کند. اما برخی از نام‌های رایج به طور رسمی توسط مجامع علمی به رسمیت شناخته می‌شوند. این می‌تواند اعتبار بیشتری به نام‌هایی با میراث تیره بدهد.

مدافعان تغییر نام، استدلال می‌کنند که برخی از این نام‌ها بار علمی ندارند. نام‌ها همچنین ممکن است توجه‌ها را از روی این موجودات بردارد. اما این طرفداران فقط روی موارد منفی متمرکز نیستند. آن‌ها همچنین فرصت‌های مثبتی را در تغییر نام می‌بینند.

تغییر نام حشره

نژادپرستی در نام‌گذاری حیوانات و گیاهان

ما می‌توانیم زبانی را انتخاب کنیم که ارزش‌های مشترک ما را منعکس کند. تغییر نام چیز جدیدی نیست. با یادگیری بیشتر دانشمندان در مورد یک گونه، نام‌های علمی و رایج هر دو تغییر می‌کنند. ESA فهرست اسامی رایج انگلیسی برای حشرات را هر سال به روز می‌کند.

در ماه جولای، سازمان ESA اسم «کولی» را از نام‌های رایج دو حشره حذف کرد. به این دلیل است که بسیاری این کلمه را برای مردم «رومایی» توهین می‌دانند. این باعث شد که یک پروانه (Lymantria dispar) و یک مورچه (Aphaenogaster araneoides) به نام‌های رایج جدید نیاز داشته باشند. ESA در حال حاضر از پیشنهادات عمومی استقبال می‌کند. در این بین، حشرات با نام علمی خود باز خواهند گشت. رومایی‌ها کوچکترین اقلیت قومی در اروپا هستند که با نام جیپسی یا کولی نیز شناخته می‌شوند.

مارگارت ماتاچه می‌گوید: این یک تغییر اخلاقی، ضروری و دیرباز است. او یک فعال حقوق رومایی‌ها و محقق در دانشگاه هاروارد در بوستون ماساچوست است. او استدلال می‌کند که این یک گام "کوچک و در عین حال تاریخی" است برای تصحیح تصویر‌هایی که در آن "رومایی‌ها از انسانیت محروم شده اند یا کمتر از انسان به تصویر کشیده شده اند."

سازمان ESA همچنین پروژه نام‌های رایج بهتر را راه‌اندازی کرده است. نام‌گذاری حشرات را بر اساس کلیشه‌های منفی ممنوع می‌کند. جامعه از نظرات عمومی در مورد نام‌هایی که بعداً باید تغییر کند، استقبال می‌کند. تاکنون بیش از ۸۰ نام غیر حساس شناسایی شده است. بیش از ۱۰۰ ایده برای نام شب پره L. dispar به جریان افتاده است.

پرنده به پرنده

نژادپرستی در نام‌گذاری حیوانات و گیاهان

میراث نژادپرستانه در کمین بسیاری از گونه‌ها وجود دارد. برخی از عقرب ها، پرندگان، ماهی‌ها و گل‌ها با برچسب Hottentot شناخته می‌شوند. این اصطلاح متعلق به مردم بومی خویخوی در جنوب آفریقا است. به همین ترتیب، درخت کاج حفار حاوی یک لقمه برای مردم Paiute است. این قبیله بومی غرب ایالات متحده است. زمانی ساکنان سفیدپوست مردم آن را حفار می‌نامیدند.

جهان پرندگان، به ویژه، با میراث‌های آسیب زا محاسبه شده است. بسیاری از گونه‌های پرندگان شناسایی شده در قرن ۱۹ به نام مردم نامگذاری شدند. امروزه، ۱۴۲ نام پرنده در آمریکای شمالی یادبود‌های شفاهی مردم هستند. برخی از نام‌ها به به افتخار افرادی نامگذاری شده‌اند که در نسل‌کشی شرکت داشته‌اند، مانند وینفیلد اسکات. نام‌های دیگر به افتخار افرادی نامگذاری شده‌اند که از برده داری دفاع کرده‌اند. به عنوان مثال «گنجشک باخمن». در صورتیکه سیاه‌پوستان و بومیان آمریکا همیشه با این نام‌ها مخالف بودند.

از سال ۲۰۲۰، کمپین مردمی «نام پرندگان برای پرندگان» برای رسیدن به یک راه‌حل نهایی تلاش کرده است. حامیان این کمپین پیشنهاد می‌کنند نام همه پرندگانی که به نام افراد نامگذاری شده اند باید تغییر کند. نام جدید پرندگان باید گونه را توصیف کند.

در سال ۲۰۱۸، رابرت درایور پیشنهاد تغییر نام یک پرنده خاکستری مایل به قهوه‌ای به نام McCown's longspur را داد. این پرنده به افتخار یک ژنرال کنفدراسیون نامگذاری شد. انجمن پرنده شناسی آمریکا در ابتدا ایده درایور را رد کرد. اما در سال ۲۰۲۰، قتل جورج فلوید بازتابی را در سراسر کشور در مورد نژادپرستی برانگیخت. در نتیجه، برخی از بنا‌های یادبود کنفدراسیون از اماکن عمومی حذف شدند. تیم‌های ورزشی شروع به تغییر نام تیم‌های خود با نام‌های کمتر توهین آمیز کردند و جامعه پرنده شناسی نیز سیاست‌های نامگذاری پرندگان خود را تغییر داد. اگر در "رویداد‌های مذموم" نقشی داشته باشد، جامعه اکنون ممکن است اسم افراد را از نام یک پرنده حذف کند. از آن زمان، خرطومی مک‌کاون به دم بلند منقار کلفت تغییر نام داده است.


حذف اصطلاحات و نام‌های مضر و مذموم از جانداران می‌تواند به نام گونه‌ها کمک کند تا در آزمون زمان مقاومت کنند. با معیار‌های متفکرانه، دانشمندان و دیگران می‌توانند نام‌هایی را بسازند که ماندگار باشند و یادآور تاریخ تیره و تار گذشته یا توهین به قوم یا نژاد خاصی نباشد.


منبع: sciencenewsforstudents

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید