همه چیز درباره ثبت نام مسکن دولتی برای مجردها

همه چیز درباره ثبت نام مسکن دولتی برای مجردها

براساس شرایط جدیدی که وزارت راه و شهرسازی برای ثبت‌نام در طرح جدید مسکن درنظر گرفته، تمام موانع برای ثبت‌نام مجردان برداشته شده و متقاضیان بالای ۱۸ سال سن می‌توانند در سامانه ثمن نام‌نویسی کنند.

کد خبر : ۱۰۰۲۹۰
بازدید : ۸۴۵۰

فرادید | اخیرا وزیر راه و شهرسازی از رفع منع ثبت نام مجردان بالای ۱۸ سال، آن هم فارغ از جنسیت، در طرح ملی مسکن، خبر داده و گفته که به تمام بانک‌ها پرداخت این تسهیلات ابلاغ شده و از چند روز آینده این تسهیلات قابل پرداخت به متقاضیان خواهد بود.

به گزارش فرادید؛ بلامانع شدن ثبت نام مجرد‌ها درحالی صورت گرفته که تا پیش از این قرار بوده تنها سه دسته از مجرد‌ها حق حضور در این طرح را داشته باشند. اما این موضوع باعث اعتراض گروهی از مردان مجرد متقاضی مسکن شد؛ تاجایی که معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، ابتدای این ماه نسبت به احتمال تغییر قوانین برای مشمول شدن زنان و مردان مجرد در پروژه جدید مسکنی ابراز امیدواری کرد.

البته او گفته بود که موضوعات مطرح شده در حد پیشنهاد است و هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده است.

اما با اظهارات جدید رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، به نظر می‌رسد که دسته بندی مجرد‌ها برای بهره بردن از سهمیه مسکن شان به پایان برسد.

علت هم این است که رئیس‌جمهور نیز با این موضوع موافق است و احتمال دارد دوشنبه یا سه شنبه هفته آینده به تصویب شورای عالی مسکن برسد.

البته گفته شده که تا زمان تکمیل خانه‌ها که احتمالا حدود دو سال طول می‌کشد مجرد‌هایی که نام‌نویسی کرده‌اند باید ازدواج کرده باشند.

بااین حال ثبت‌نام برای مسکن جدید دولت، از ۲۸ مهرماه سال جاری آغاز شده و تا پایان آبان ماه ادامه دارد.

البته گفته شده که در صورت تامین زمین در شهر‌های جدید احتمال تمدید زمان ثبت‌نام وجود دارد.

همه چیز درباره ثبت نام مسکن دولتی برای مجردها
شرایط ثبت نام

شروط اصلی که وزارت راه و شهرسازی برای مشمولان در نظر گرفته، شامل استفاده نکردن از تسهیلات مسکن از سال ۸۴ به بعد، فاقد مسکن بودن و سابقه پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا، است.

همچنین چهار دسته از مجردان که عبارتند از مردان مجردی که قبلا ازدواج کرده و اکنون مجرد و سرپرست خانوار هستند، افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی، معلولین جسمی، حرکتی با دارا بودن حداقل بیست (۲۰) سال سن، نخبگان علمی با معرفی بنیاد ملی نخبگان کشور و زنان مجرد خود سرپرستی که ۳۵ سال به بالا باشند، هم می‌توانند ثبت نام کنند.

همه چیز درباره ثبت نام مسکن دولتی برای مجردها
مراحل ثبت نام و مدارک مورد نیاز

متقاضیان نهضت ملی مسکن در ابتدا باید وارد سامانه ثمن وزارت راه‌وشهرسازی به نشانی https: //saman.mrud.ir شده و ۸ مرحله ثبت نام را انجام دهند.

این مراحل شامل مواردی، چون تایید شرایط و دارا بودن مدارک لازمه، ثبت کد ملی و شماره تلفن همراه، وارد کردن مشخصات خود، محل سکونت، محل تقاضای مسکن، اظهار شرایط سکونتی خود و تأیید اطلاعات دریافتی است.

البته بعد از اتمام ثبت‌نام باید به بخش «مشاهده درخواست متقاضی»، در همان سامانه ثمن یا سامانه طرح‌های حمایتی مسکن وزارت راه‌وشهرسازی به آدرس tem.mrud.ir رجوع کرده و نسبت به بارگذاری تصویر کارت ملی و شناسنامه خود، تصویر شناسنامه افراد تحت تکفل، بارگذاری تصویر گواهی سابقه سکونت در شهر محل تقاضا در ۵سال اخیر و درصورت لزوم بارگذاری تصویر گواهی سرپرستی و تصویر سند مالکیت زمین (برای متقاضیانی که خواستار احداث مسکن در زمین خود هستند) اقدام کنید.

گواهی سابقه سکونت در شهر محل تقاضا در ۵سال اخیر شامل گواهی اشتغال به‌کار متقاضی، گواهی تحصیل فرزندان، مدارک مربوط به محل تولد متقاضی یا همسر یا فرزندان بالای ۵سال، جواز کسب شاغلین صنوف برای متقاضی یا همسر، سابقه پرداخت بیمه برای متقاضی یا همسر، گواهی اشتغال به‌کار از دوایر دولتی برای متقاضی یا همسر و همچنین گواهی مبنی بر پرداخت مستمری‌بگیران و بازنشستگان است.

پس از پالایش اطلاعات متقاضیان و اطلاع‌رسانی به او، باید اصل مدارک بارگذاری شده در سامانه جهت تشکیل پرونده به ادارات کل راه‌وشهرسازی یا دیگر متولیان طرح‌های حمایتی مسکن وزارت راه‌وشهرسازی مانند بنیاد مسکن ارائه شود.

بااین حال اگر در زمان معرفی متقاضی به بانک و پروژه یا هر مرحله دیگری، مشخص شود که او شرایط قانونی را نداشته است، متقاضی از طرح حذف می‌شود و حق هیچ‌گونه اعتراضی نخواهد داشت.

اما اگر شرایط او تایید شود، پس از مراجعه به بانک، قراردادی با آن‌ها منعقد می‌شود و متقاضیان با امضای آن می‌پذیرند که حائز شرایط استفاده از واحد‌های طرح‌های حمایتی مسکن وزارت راه‌وشهرسازی هستند.

براساس این قرارداد، فرد متقاضی نباید منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی (نظیر چک برگشتی، تسهیلات معوقه و...) داشته باشد.

همچنین فرد متقاضی توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن مازاد بر تسهیلات بانکی براساس قیمت تمام‌شده را طی مراحل ساخت داشته باشد.

سومین شرط هم این است که متقاضیان نهضت ملی مسکن باید قدرت بازپرداخت اقساط بانکی و تا حدودی توان مالی واریز آورده را داشته باشند.


مبلغ قابل پرداخت

در موافقتنامه نهضت ملی مسکن، رقم وام ۷۵تا۱۰۰میلیون تومان با نرخ سود ۱۸درصد، دوره تنفس ۲ساله و دوره بازپرداخت ۱۲ساله قید شده، اما برخی رسانه‌ها مدعی شده اند که به‌زودی با تصویب شورای پول و اعتبار، شرایط این تسهیلات مطابق با قانون جهش تولید تغییر کند، به‌گونه‌ای که سقف وام ۴۰۰میلیون تومان و دوره بازپرداخت ۲۰سال می‌رسد و نرخ سود نیز متغیر خواهد شد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید