ممنوعیت استفاده از ارز در افغانستان؛ دلار در ایران گران می‌شود؟

ممنوعیت استفاده از ارز در افغانستان؛ دلار در ایران گران می‌شود؟

طالبان ابتدا استفاده از رمزارز‌ها را در افغانستان ممنوع کرد و حالا نوبت به ممنوعیت استفاده از هرگونه ارز خارجی رسیده است. آیا ممنوعیت استفاده از ارز‌های خارجی در افغانستان، دلار را در ایران گران می‌کند؟

کد خبر : ۱۰۰۳۵۷
بازدید : ۵۸۰۶

طالبان در جدیدترین اقدام خود اعلام کرده که مردم باید در تمام دادوستد‌های خود از پول رایج افغانستان استفاده کنند و استفاده از ارز‌های خارجی در این کشور به طور کامل ممنوع است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی دولت طالبان در افغانستان اطلاعیه‌ای منتشر و اعلام کرده: «وضعیت اقتصادی و منافع کشور ایجاب می‌کند که همه هموطنان در داد و ستد در سراسر کشور از پول افغانی استفاده کنند و از به‌کار بردن ارز خارجی خودداری کنند».

او در این اطلاعیه که گویا در توییتر منتشر شده، از مردم خواسته در هر دادوستدی فقط از پول رایج افغانستان استفاده کنند و از ارز‌های خارجی استفاده نکنند. او هشدار داده که چراکه «با متخلفان برخورد می‌شود».

در این اطلاعیه تاکید شده که «استفاده از ارز خارجی اثرات منفی بر اقتصاد افغانستان دارد و زیان آن به همه هموطنان می‌رسد».

تاثیر اطلاعیه طالبان بر قیمت دلار در ایران

این اطلاعیه در حالی است که استفاده از دلار در بازار‌های افغانستان رایج است. از طرف دیگر در چند ماهی که طالبان روی کار آمده بهای ارز ملی این کشور با کاهش رو به رو شد و منابع مالی آن در بانک‌های خارجی مسدود شده است.

اما جدای از ممنوعیت استفاده از ارز و تاثیرات آن بر اقتصاد افغانستان، این اقدام و تصمیم طالبان می‌تواند بازار ارز ایران را هم تحت تاثیر قرار دهد. با افزایش تحریم‌ها بسیاری از فعالان اقتصادی می‌گویند نقل و انتقالات مالی آن‌ها از این کانال انجام می‌شده و حالا این نگرانی وجود دارد که این کانال هم بسته شود.

اما درباره ممنوعیت استفاده از دلار در بازار افغانستان یک نکته دیگر هم وجود دارد و آن اینکه قیمت دلار در ایران تحت تاثیر قیمت دلار هرات و سلیمانیه است.

در روز‌های ابتدایی حضور طالبان در افغانستان، قیمت دلار در بازار ایران اندکی افزایش پیدا کرد. حالا مشخص نیست که ممنوعیت استفاده از دلار و دیگر ارز‌های خارجی در افغانستان چه تاثیری بر قیمت دلار در ایران می‌گذارد.

اما اولین گمانه‌ای که می‌توان مطرح کرد این است که اگر مردم افغانستان مجبور شوند دارایی ارزی خود را به پول رایج در افغانستان تبدیل کنند، ممکن است عرضه دلار افزایش پیدا کند و در کوتاه مدت اندکی قیمت دلار در ایران را ارزان کند.

اما ممنوعیت بلندمدت دلار و سایر ارز‌ها در افغانستان می‌تواند بر روند افزایشی قیمت دلار در بازار ایران اثر بگذارد.

منبع: تجارت نیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید