جهش جدید کووید۱۹ در ژاپن؛ ویروس نابود می‌شود؟

جهش جدید کووید۱۹ در ژاپن؛ ویروس نابود می‌شود؟

یکی از پزشکان ژاپنی در صفحه اینستاگرامش تاکید کرده که طی ماه اخیر در ژاپن اقدامات خاصی صورت نگرفته، اما تعداد بیماران به صورت چشمگیری کاهش یافته است. به اعتقاد او و دیگر پزشکان و محققان، احتمال دارد پدیده کاهش موارد ابتلا ناشی از بروز نوعی جهش در ویروس باشد.

کد خبر : ۱۰۰۳۸۹
بازدید : ۴۵۰۷

فرادید | مقامات بهداشتی کشور ژاپن از کاهش چشم گیر تعداد مبتلایان به ویروس کرونا خبر داده اند؛ موضوعی که دانشمندان این کشور احتمال داده اند که یک جهش در ویروس کرونا باعث نابودی آن شده باشد.

به گزارش فرادید؛ دولت شهری توکیو روز پنجشنبه ۱۴ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا را اعلام کرده و گفته که شمار مبتلایان جدید در پایتخت به مدت ۱۹ روز متوالی به زیر ۵۰ نفر و برای ۸ روز زیر ۳۰ نفر رسیده است.

همچنین مقامات توکیو تعداد بیماران در وضعیت وخیم را ۱۲ نفر اعلام کرده، که گویا دونفر از تعداد بیماران بدحال نسبت به چهارشنبه کاهش یافته است.

این کاهش چشمگیر باعث شده تا محققان ژاپنی به بررسی علت این امر بپردازند.

جهش جدید کووید۱۹ در ژاپن؛ ویروس نابود می‌شود؟
جهش جدید در ویروس کرونا

یکی از پزشکان ژاپنی در صفحه اینستاگرامش تاکید کرده که طی ماه اخیر در ژاپن اقدامات خاصی صورت نگرفته، اما تعداد بیماران به صورت چشمگیری کاهش یافته است.

همچنین مقامات این کشور گفته اند که اقدامات پیشگیرانه ژاپن شدیدتر از پیش نشده است؛ بنابراین احتمال دارد پدیده کاهش موارد ابتلا ناشی از بروز نوعی جهش در ویروس باشد.

نتیجه تحقیقاتی که محققان موسسه ملی ژنتیک ژاپن روی جهش ژن Nsp ۱۴ انجام داده اند، نشان می‌دهد که جهش در این ژن امکان ترمیم در ویروس را مختل می‌کند و این جهش به ضرر کرونا تمام خواهد شد.

به گفته محققان موسسه ملی ژنتیک ژاپن و دانشگاه نیگاتا، در فرآیند تکثیر و انتشار سریع ویروس، ژنوم گاهی دچار جهش اشتباه می‌شود، این موضوع یکی از دلایل اصلی بیماری نیز هست.

درواقع باید گفت که آنزیم «nsp ۱۴» مسئول بازسازی ویروس است و اگر این فرآیند به موقع انجام نشود، جهش‌های زیادی روی هم انباشته می‌شود و ویروس قدرت تکثیرش را از دست می‌دهد.

طبق داده‌های به دست آمده از تحقیقات محققان ژاپنی، ویروس‌هایی که جهشی در آنزیم «nsp ۱۴» دارند، ۱۰ تا ۲۰ برابر بیشتر از ویروس‌های معمول جهش می‌کنند. یعنی ممکن است، زمانی که موارد ابتلا در ماه اوت در ژاپن به اوج خود رسیده، این جهش در «nsp ۱۴» هم رخ داده باشد.

در موج پنجم هم تعداد بیماران مبتلا افزایش یافت، اما نگهان این افزایش متوقف شد و تعداد مبتلایان ژاپن در روز شنبه هفته گذشته به ۲۲۹ نفر رسید که کمتر از یک درصد ۲۵ هزار و ۹۰۰ مبتلا در بیستم ماه اوت بود.

به اعتقاد ایزورو اینوئه (Izuro Inoue)، پروفسور موسسه ملی ژنتیک ژاپن، علت کاهش تعداد مبتلایان ممکن است بروز جهش در «nsp ۱۴» باشد که باعث بروز جهش‌های غلط و در نهایت نابودی ویروس می‌شود.

از طرفی تعدادی از محققان هم حدس می‌زنند که آنزیمی به نام «APOBEC» باعث تغییر «nsp ۱۴» شده باشد.

بااین حال محققان گفته اند که «اگر دلیل کاهش شدید ابتلا در ژاپن این موضوعات باشند، خبر بسیار خوبی است! زیرا کرونا در حال ضعیف شدن است، اما هنوز تحقیقات ادامه دارد و تا چاپ شدن مقاله باید منتظر ماند و واکسن زد».

جهش جدید کووید۱۹ در ژاپن؛ ویروس نابود می‌شود؟
واکسن کرونا دلیل کاهش بیماری است؟

تعداد مبتلایان به کرونا در توکیو در روز به کمتر از ۳۰ نفر رسیده و عده‌ای جهش ویروس کرونا را علت این امر می‌دانند، اما در مقابل عده‌ای از متخصصان و محققان همچنان بر این باورندکه واکسن کرونا باعث کاهش مبتلایان شده است.

براساس نظرسنجی دانشگاه ناکازاکی روی ۸۹۰ نفر از افراد ۱۶ تا ۶۴ ساله که در ماه‌های ژوئیه و آگوست آزمایش کووید-۱۹ را انجام دادند، نشان داد که واکسن‌های ساخته شده توسط شرکت فایزر و شرکت مدرنا ۸۶.۸ درصد در پیشگیری از بروز علائم کووید-۱۹ در افرادی که دو دوز از هر یک از واکسن‌ها را دریافت کرده بودند، مؤثر بودند.

همچنین طبق برآورد هیروشی نیشیورا، استاد دانشگاه کیوتو، واکسیناسیون کووید-۱۹ به حدود ۶۵۰۰۰۰ نفر کمک کرده تا از ابتلا به عفونت جلوگیری کنند، همچنین حدود ۷۲۰۰ نفر هم از تعداد تلفات ماه مارس تا سپتامبر هم کاهش یافته است.

محققان ژاپنی می‌گویند که تنها موردی که می‌توان باعث کاهش بیماری دانست واکسن کرونا است؛ بنابراین از مردم می‌خواهیم تا واکسیناسیون را ادامه دهند.

جهش جدید کووید۱۹ در ژاپن؛ ویروس نابود می‌شود؟
کرونا پایان می‌یابد؟

البته متخصصان در یک مورد اتفاق نظر دارند، آن هم این است که سال آینده بسیاری از کشور‌ها از وضعیت حاد خارج خواهند شد و شرایط بهتری را خواهند داشت.

ماریا ون کرخوف، اپیدمیولوژیست سازمان جهانی بهداشت باور دارد که که از هم اکنون تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی، می‌توانیم به طور چشمگیری بر این ویروس غلبه کنیم و میزان مرگ و میر رو به طور گسترده‌ای کاهش دهیم.

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت گفته که احتمال پیروزی کامل بر ویروس کرونا وجود دارد.

کرخوف گفته است: «اگر بتوانیم به آمار ۷۰ درصدی واکسیناسیون جمعیت جهان برسیم، از نظر اپیدمیولوژیک در وضعیت بسیار متفاوتی خواهیم بود.»

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید