سیل در مهاباد؛ علت و میزان خسارت

سیل در مهاباد؛ علت و میزان خسارت

در پی سیل و آبگرفتگی که در مهاباد (۱۰ کیلومتری شعبه تا منطقه موکریان، خیابان روناس) رخ داده، بسیاری از مناطق این شهر دچار سیل و آبگرفتگی شده و خسارات مالی بسیاری بر جای گذاشته اند؛ تاجایی که این موضوع باعث انتقاد برخی رسانه ها از عملکرد و نداشتن تدابیر پیشگیرانه برخی مسئولان شده است.

کد خبر : ۱۰۰۴۳۸
بازدید : ۵۲۱۹

فرادید | بارش باران که از روز سه شنبه هفته گذشته در استان آذربایجان غربی آغاز شده بود، در روز چهارشنبه به حدی شدت گرفت که شهر مهاباد را با سیلی عظیم مواجه ساخت. سیلی که طبق برآورد‌ها بیش از ۸۰ میلیارد ریال در نقاط مختلف آذربایجان غربی خسارت برجای گذاشته است. البته این خسارات تنها خسارت مالی بوده و خوشبختانه خسارت جانی به دنبال نداشته است.

به گزارش فرادید؛ دستگاه‌های اجرایی که تا عصر دیروز میزان خسارت‌های وارد شده به بخش‌های کشاورزی، تاسیسات زیربنایی شهری و جاده ای، آبگرفتگی واحد‌های مسکونی و روستایی و دیگر خسارت‌های وارد شده به مردم را تخمین زده اند، از مسئولان خواسته اند تا تدابیر پیشگیرانه‌ای را برای جلوگیری از بروز حوادث غیرمترقبه بیندیشند.

علت هم این است که مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی نسبت به موقعیت جغرافیایی استان و وقوع حوادث سیل و سیلاب هشدار داده و گفته که متاسفانه استان به دلیل موقعیت ویژه جغرافیای در معرض حوادث و بلایای طبیعی قرار گرفته که سیل، رانش زمین، زلزله و سرمازدگی و مهمترین مخاطرات طبیعی استان محسوب می‌شوند.

اما دلایلی که باعث شد تا مهاباد در مقابل سیل تا این حد ضعیف باشد، چه بود؟

علت و میزان خسارت ناشی از سیل و آبگرفتگی در مهاباد
علت خسارت‌های وارده بر مهاباد

بااینکه بارش‌های پاییزی نوید ماه‌های سبز و سال جاری آبی را می‌دهد، اما این مسئله برخی شهر‌ها مانند مهاباد را با چالش سیل و خسارت‌های مالی مواجه ساخته که از نظر برخی از رسانه ها، نتیجه بی توجهی عده زیادی از مسئولان است که باید برای این روز آینده نگری می‌کردند.

طبق گفته‌های امیرعباس جعفری، مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی، خسارات مالی سیل مهاباد شامل آسیب به ۳۵دستگاه خودرو، آب‌گرفتگی ۷۵ واحد مسکونی، تخریب ۵۰۰ هکتار زمین زراعی و باغی و بالغ بر ۵ میلیارد تومان آسیب به زیر ساخت‌های شهری است.

عددی که به طور واضح نشان می‌دهد که جبران این خسارات کار راحتی نخواهد بود.

البته این موضوع تنها مختص مهاباد نیست و طبق اعلام مدیر روابط عمومی معاونت خدمات شهری شهرداری تهران، در شب گذشته و روز‌های اخیر حجم زیادی پسماند از جوی‌ها و انهار سطح شهر خارج شده است که همین زباله‌ها موجب ایجاد برخی آب‌گرفتگی‌ها در تهران شده است.

همچنین چند شهر دیگر نظیر اصفهان، زنجان، قم، کردستان، لرستان، خراسان رضوی و مازندران هم تحت تاثیر این بلای طبیعی قرار گرفته و خسارت‌های زیادی متحمل شده اند.

موضوعی که باعث انتقاد رسانه‌ها از عملکرد مسئولان ذی ربط شده و گفته اند که سال‌های گذشته هم با این حواد طبیعی روبرو بوده ایم، اما همچنان خبری از اتخاذ تدابیر پیشگیرانه نیست و همچنان باید شاهد از دست دادن جان و مالمان باشیم.

از همین رو مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌غربی گفته که ساخت و ساز در بستر مسیل‌ها از دلایل مهم بروز سیل در مهاباد بوده که با برنامه ریزی‌های لازم از جمله احداث سیل بند‌ها در بالادست می‌توان جلوی تکرار آن را گرفت.

جعفری همچنین تاکید کرده که جلوگیری از ساخت و ساز در بستر مسیل‌ها و حریم رودخانه‌ها و ساماندهی بنا‌های ساخته شده در محدوده آن‌ها باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

همچنین معاون توسعه و برنامه‌ریزی فرمانداری مهاباد گفته که کانال‌های انتقال آب مناطق نیز فرسوده بوده و توده‌های لغزشی نیز در آن مشاهده شده است که باید برای آن‌ها چاره اندیشی شود تا در آینده شاهد تکرار این حوادث نباشیم.

به گفته صنعتی، در کنار این موارد ضعف امکانات و تجهیزات مهمترین چالش پیش روی این شهرستان است که باید برای نوسازی و یا تامین آن در اسرع وقت چاره اندیشی شود.

رئیس شورای اسلامی شهر مهاباد هم امکانات و تجهیزات این شهر را بسیار ضعیف و در حد صفر دانسته و گفته برای اینکه به حد انتظار برسد نیاز مبرم به بازسازی دارد.

علت و میزان خسارت ناشی از سیل و آبگرفتگی در مهاباد
میزان خسارات ناشی از سیل

رئیس نمایندگی بنیاد مسکن مهاباد درباره خسارات وارده بر ۷۵ واحد مسکونی گفته است: براساس برآورد کارشناسان این اداره در مجموع ۶۳ میلیون ریال به واحد‌های مسکونی آسیب دیده از سیل در این شهر خسارت وارد آمده است.

درخصوص خسارات وارده بر ابنیه‌های راه‌ها هم رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مهاباد، گفته که ۸۵ میلیارد ریال خسارت وارد شده که ۳۶ دستگاه ابنیه فنی به تعمیر فوری نیاز پیدا کردند.

همچنین مدیر جهاد کشاورزی مهاباد گفته که سیل اخیر در این شهرستان به هفت هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی و باغات این شهرستان بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد کرده و حتی شماری از باغات انگور را نیز از ریشه کنده است.

موضوعی که ۱۵۲ میلیارد ریال خسارت بر جای گذاشه است.

بااین حال استاندار آذربایجان غربی گفته که مجموعه خسارات وارده تاکنون مشص نشده و پرونده خسارت دیدگان سیل مهاباد در اسرع وقت جمع بندی و برای اخذ خسارت به مرکز ارسال خواهد شد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید