دلار در محدوده حساس

دلار در محدوده حساس

روز یکشنبه، دلار بالای محدوده مهم ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان باقی ماند. به باور تحلیل‌گران، در صورتی که اسکناس آمریکایی بالای محدوده یاد شده تثبیت شود، خریداران بیشتری وارد بازار خواهند شد و این ارز را به سوی مقاومت ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومانی هدایت خواهند کرد.

کد خبر : ۱۰۰۴۹۰
بازدید : ۴۱۲۸

دلار در ۲ روز ابتدایی هفته، افزایش قیمت را تجربه کرد و بالای محدوده حساس قرار گرفت. با رشد تقاضا، روز یکشنبه اسکناس آمریکایی توانست تا نزدیک محدوده ۲۷هزار و ۹۰۰تومان پیشروی کند.

بر اساس اظهارات فعالان، بازار ارز در مقطع حساسی قرار گرفته است؛ چراکه اگر دلار بالای محدوده ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان تثبیت شود، احتمال ورود خریداران بیشتر به بازار وجود دارد. به گفته فعالان، نگرانی نسبت به آینده مذاکرات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها مهم‌ترین عاملی است که زمینه‌ساز افزایش خرید‌ها شده است.

وقت حساس در بازار دلا‌ر

روز یکشنبه، دلار بالای محدوده مهم ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان باقی ماند. به باور تحلیل‌گران، در صورتی که اسکناس آمریکایی بالای محدوده یاد شده تثبیت شود، خریداران بیشتری وارد بازار خواهند شد و این ارز را به سوی مقاومت ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومانی هدایت خواهند کرد. در چنین شرایطی، برخی فعالان باور دارند که بازار ارز به وضعیت حساس و تعیین‌کننده‌ای رسیده است.

بازارساز ارزی در هفته‌های اخیر سعی کرده است با عرضه ارز مانع از نوسانات سنگین در بازار شود و در این امر نیز تا حدی موفق عمل کرده است. حداقل در بازه زمانی ۸۰ روز گذشته، دلار به ندرت خارج از کانال ۲۷ هزار تومانی نوسان کرده است.

با این حال، در روز‌های اخیر، سطح تقاضا در بازار کمی تقویت شده است و در صورتی که چنین وضعیتی ادامه پیدا کند، احتمال شکسته شدن کانال ۲۸ هزار تومانی وجود دارد. روند قیمتی دلار در روز یکشنبه نیز نشان‌دهنده وضعیت افزایش تقاضا بود.

روز یکشنبه، اسکناس آمریکایی ۶۰ تومان رشد را به ثبت رساند و به بهای ۲۸ هزار و ۸۸۰ تومان رسید. دلار روز شنبه نیز ۱۸۰ تومان افزایش را تجربه کرده بود.

به گفته فعالان، نگرانی نسبت به آینده مذاکرات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها مهم‌ترین عاملی است که زمینه‌ساز افزایش خرید‌ها در بازار ارز شده است. به عنوان مثال، دیروز شماری از بازیگران ارزی، صحبت‌های برخی از مقامات آمریکایی مانند تد کروز را بسیار برجسته کردند.

گفته می‌شود تد کروز، یکی از نمایندگان جمهوری‌خواه در نشست جمهوری‌خواهان یهودی عنوان کرده است که حتی اگر بایدن با ایران به توافق برسد، به محض پس گرفتن کنگره در انتخابات پیشرو از آن خارج می‌شویم.

کروز قبل‌تر عنوان کرده بود که بایدن اختیار قانونی درباره دادن تضمین به ایران برای خارج نشدن آمریکا از توافق هسته‌ای در آینده را ندارد، مگر اینکه چنین توافقی به تایید سنا برسد و به معاهده تبدیل شود.

برخی فعالان نیز باور داشتند که واکنش محتاطانه رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به مذاکرات هسته‌ای با ایران، دلیل افزایش خرید‌ها در بازار بود. رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سوالی درباره موضع فعلی او درباره مذاکرات وین و طرح جایگزین برای شرایطی که مذاکرات با شکست مواجه شود، گفت: هم‌اکنون درباره ایران اظهارنظری مطرح نمی‌کنم.

رشد قیمت دلار در روز یکشنبه موجب شد میزان خرید‌ها در بازار سکه نیز افزایش پیدا کند. فلز گران‌بهای داخلی دیروز از مرز ۱۲ میلیون تومانی عبور کرد و با ۱۸۰ هزار تومان افزایش به بهای ۱۲ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان رسید. سکه در صورتی که از مقاومت ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عبور کند، حتی با فشار تقاضای بیشتری مواجه خواهد شد.

با این حال، در صورتی که فلز گران‌بهای داخلی از مقاومت یاد شده عبور نکند، امکان برگشت سکه به ابتدای کانال ۱۲ میلیون تومانی وجود خواهد داشت. سکه در ۲روز ابتدایی هفته جاری نزدیک به ۴۰۰ هزار تومان رشد قیمت را به ثبت رسانده و ممکن است برخی معامله‌گران بخواهند از خرید‌های قبلی خود سودگیری کنند.

در این میان شماری از معامله‌گران باور دارند که وضعیت آتی بازار سکه به روند قیمت دلار بستگی دارد. برخی فعالان باور دارند در صورتی که دلار به بالای مرز ۲۸ هزار تومانی برود، سکه امامی نیز به روند افزایشی ادامه خواهد داد. با این حال، برگشت اسکناس آمریکایی به زیر محدوده ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان می‌تواند قدرت نیرو‌های کاهشی در بازار سکه را بیشتر کند.

در این میان برخی از سکه‌بازان نیز نگاه ویژه‌ای به رفتار اونس طلا در هفته جاری دارند. در صورتی که اونس طلا بتواند به بالای محدوده هزار و ۸۲۰ دلار برود، قدرت افزایشی‌های بازار سکه بیشتر نیز خواهد شد. افزایش اونس طلا در ۲ روز انتهایی هفته گذشته یکی از مهم‌ترین دلایل تقویت قیمت سکه در ابتدای هفته جاری بود.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید