دلتا پلاس خطرناک‌تر از سوش پیشین؟

دلتا پلاس خطرناک‌تر از سوش پیشین؟

با اینکه هنوز سوش غالب در جهان دلتا است، اما اپدمیولوژیست‌ها پیش بینی می‌کنند که این بار دلتا پلاس جای سوش پیشین و پایه خود را بگیرد. به اعتقاد ویروس شناسان قدرت انتقال دلتا پلاس بالاتر از دلتا است.

کد خبر : ۱۰۰۵۵۴
بازدید : ۶۰۳۴

فرادید | جهش تازه گونه دلتا تحت عنوان دلتا پلاس گرچه هنوز به ایران نرسیده است، اما مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند که موارد تازه‌ای از این گونه در روسیه شناسایی شده است. طبق گفته وزارت بهداشتی‌ها دلتا پلاس خطرناک‌تر از دلتا است.

به گزارش فرادید؛ کمتر از یک ماه از سیر نزولی موج پنجم کرونا گذشته و حالا مسئولان بهداشتی کشور نسبت به بروز موج ششم کرونا با گونه دلتا پلاس ابراز نگرانی می‌کنند.

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای پایتخت می‌گوید که در حال حاضر ویروس جهش یافته دلتا در کشور‌های همسایه مثل روسیه مشاهده شده که باید در این زمینه هوشیار باشیم و مرز‌ها را به خوبی حفاظت کنیم تا از ورود آن به کشور جلوگیری شود.

علاوه بر او جان بابایی معاون وزیر بهداشت نیز نسبت به شیوع کرونا دلتا پلاس هشدار داده است.

او گفته گرچه سویه‌های جدید همچون مو و لاند در جهان در حال چرخش است، اما همچنان سوش غالب همان دلتاست منتها در برخی کشور‌ها دلتا پلاس هم شناسایی شده است.

در این میان وزیر بهداشت نیز نسبت به شیوع دلتا پلاس در کشور‌های هم مرز ایران ابراز نگرانی کرده است.

دلتا پلاس خطرناک تر از سوش پیشین؟
دلتا پلاس خطرناک‌تر از کرونا دلتا؟

با اینکه هنوز سوش غالب در جهان دلتا است، اما اپدمیولوژیست‌ها پیش بینی می‌کنند که این بار دلتا پلاس جای سوش پیشین و پایه خود را بگیرد. به اعتقاد ویروس شناسان قدرت انتقال دلتا پلاس بالاتر از دلتا است.

دکتر علیرضا ناجی، رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این رابطه می‌گوید: مطالعات نشان می‌دهد قدرت انتقال و سرایت دلتا پلاس نزدیک ۱۵ تا ۲۰ درصد از دلتای اصلی بالاتر است.

طبق گفته او، دلتا پلاس در عین حال از نظر مقاومت نسبت به واکسن هم مانند دلتا است.

علاوه بر او، محققان دانشگاه میسوری نیز در مطالعات اخیر خود دریافتند که پنج جهش K ۴۱۷ N در عفونت دلتا پلاس وجود دارد که تقریبا در هیچ عفونت دلتای دیگری وجود ندارد.

بر اساس این مطالعه، این تغییرات ساختاری در ویروس کووید ۱۹ نیاز به گسترش تلاش‌های تحقیقاتی برای مبارزه با این ویروس را برجسته می‌کند.

در این میان یکی از متخصصان بیماری‌های عفونی در دانشگاه کالیفرنیا به روزنامه دیلی میل گفته، باور داریم که دلتا پلاس حداقل همچون سویه دلتا بیماری زاست، اما هنوز نمی‌دانیم آیا از سویه دلتا بدتر است یا خیر.

دلتا پلاس خطرناک تر از سوش پیشین؟

دلتا پلاس در برابر واکسن مقاوم است؟

برخی از ویروس شناسان و محققان بر این باورند که دلتا پلاس در برابر واکسن‌های کرونا مقاوم است. آن‌ها می‌گویند که دلتا پلاس بیش از دلتا اثر بخشی واکسن‌ها را کاهش می‌دهد از این رو شیوع دلتا پلاس می‌تواند چالش آفرین باشد.

اما در مقابل، سازمان امنیت بهداشتی انگلیس معتقد است که هنوز شواهدی در دست نیست که این سویه باعث علائم شدیدتر بیماری کووید شود.

این سازمان همچنین تاکید می‌کند که این سویه برخلاف دلتا هنوز یک نمونه نگران کننده محسوب نمی‌شود.

در این میان دانشمندان نیز می‌گویند مطمئن هستند که واکسن‌های جاری به خوبی در برابر این سویه ایمنی ایجاد می‌کنند.

به اعتقاد گروهی از اپیدمیولوژیست ها، تاکنون هیچ یک از سوش‌های تازه کرونا نتوانسته اند اثربخشی واکسن‌ها را از بین ببرند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید