«قمار سوئد» در اعمال نکردنِ قرنطینه چگونه نتیجه‌بخش شد؟

«قمار سوئد» در اعمال نکردنِ قرنطینه چگونه نتیجه‌بخش شد؟

این کشور اسکاندیناویایی سال گذشته خلاف تمام جهان عمل کرد و علی‌رغم آنکه توصیه‌های علمی تأکید می‌کردند برای پیشگیری و محدود کردنِ انتشار ویروس، جمعیت باید قرنطینه شود، این کشور راه خودش را جدا کرد و هرگز چنین برنامه‌ای را اجرا نکرد.

کد خبر : ۱۰۰۵۶۰
بازدید : ۱۶۹۲

فرادید | برطبق آمار‌های مربوط به مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کووید که می‌گوید «قمار سوئد» در قرطینه نکردنِ مردمش ثمربخش بوده است؛ این کشور کم‌ترین میزان مرگ ناشی از این بیماری را در میان اکثریت کشور‌های اروپایی داشته است و هم‌چنان آمار مرگ بر اثر کووید در این کشور پایین است.


به گزارش فرادید، این کشور اسکاندیناویایی سال گذشته خلاف تمام جهان عمل کرد و علی‌رغم آنکه توصیه‌های علمی تأکید می‌کردند برای پیشگیری و محدود کردنِ انتشار ویروس، جمعیت باید قرنطینه شود، این کشور راه خودش را جدا کرد و هرگز چنین برنامه‌ای را اجرا نکرد.


اقتصاد سوئد نه‌تنها خیلی سریع‌تر از هر کشور دیگری در اتحادیه اروپا رونق گرفته است، بلکه آخرین داده‌ها نشان می‌دهند که این کشور در دوران همه‌گیری خیلی بهتر از سایر کشور‌های اروپایی در نجات جان آدم‌ها عمل کرده است.


برطبق تحقیقی که دانشگاه آکسفورد انجام داده است، در سوئد ۱۵۰۰ مرگ ناشی از کووید در هر ۱‌میلیون نفر تأیید شده است که از میانگین اروپایی که ۱۸۰۰ مرگ در ۱‌میلیون نفر است، کم‌تر است.


برای مثال، انگلستان با ۳ قرنطینه سراسری و چندین قرنطینه محلی، ۲۱۰۰ مرگ در هر ۱‌میلیون نفر ثبت کرده است، درحالیکه بلژیک و ایتالیا هر دو ۲۰۰۰ مرگ در هر ۱‌میلیون ثبت ثبت کرده‌اند.


وقتی به افزایش مرگ بر اثر کووید در دوران همه‌گیری نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که سوئد ۲۱‌امین کشور در میان ۳۱ کشور اروپایی است که آمار مرگ در آن از مارس سال گذشته فقط ۵‌درصد بیشتر از پیش‌بینی‌ها بوده است.


اما در کشور‌های بریتانیا، ایتالیا و اسپانیا، میزان مرگ‌ومیر به دلیل کووید به‌طور میانگین ۱۰‌درصد افزایش داشته است.


آمارگیران می‌گویند که مرگ‌ومیرِ افزوده‌شده، دقیق‌ترین معیار برای سنجش تلفات ناشی از همه‌گیری بر سلامت است، زیرا این سنجه تفاوت بین کشور‌ها را می‌آزماید و شاملِ تلفات ناشی از آن می‌شود.


همچنین سوئد در میان اغلب کشور‌های اتحادیه اروپا کم‌ترین میزان شناسایی روزانه کووید را دارد، به‌طوریکه در مقایسه با کشور‌های اتریش، بلژیک، ایرلند و انگلستان که به ترتیب به طور روزانه ۸۰۰، ۷۰۰ و ۵۰۰ نفر در هر ۱‌میلیون نفر به کووید مبتلا می‌شوند، آمار این کشور فقط ۱۰۰‌نفر در هر ۱‌میلیون نفر است.


سوئد هرگز در اوایل همه‌گیری قرنطینه سراسری اعلام نکرد و فقط در زمستان سال گذشته که آمار ابتلا و مرگ افزایش یافت، محدودیت‌های قانونی را اعمال کرد.


این محدودیت‌ها شامل محدودیت تجمع بیش از ۸ نفر، محدود کردنِ تعداد باشگاه‌های ورزشیِ فعال و فروشگاه‌ها و منع تردد از ساعت ۸ شب به بعد در رستوران‌ها و نوشیدنی‌فروشی‌ها بود.

آیا سوئد از کشور‌های همسایه خود نیز بهتر عمل کرده است؟

درحالی که به‌نظر می‌رسد سوئد از اغلب کشور‌های قاره اروپا بهتر عمل کرده است، اما عملکردش در مقایسه با نزدیک‌ترین همسایگانش، از همه کشور‌های اتحادیه بدتر بوده است.


برای مثال نروژ و فنلاند از زمان شیوع بیماری در قاره حدود ۲۰۰‌مرگ در هر ۱‌میلیون نفر را تجربه کرده‌اند که ۷ برابر کم‌تر از آمار مرگ در سوئد است.


در دانمارک آمار مرگ ۴۰۰‌نفر در هر ۱‌میلیون است. هر سه کشور محدودیت‌های سختگیرانه تری در زمان همه‌گیری داشتند که به‌نظر می‌رسد نقش مؤثری در کنترل مرگ‌ومرگ داشته است.


وقتی به آمار مرگ‌ومیر افزوده نگاه می‌کنیم، هر دو کشور نروژ و دانمارک کم‌ترین میزان مرگ‌ومیر افزوده را در دوران کووید داشتند و فنلاند فقط ۱‌درصد بیشتر از میانگین، مرگ‌ومیر اضافه داشت.


استاد دانشگاه کمبریج، همه‌گیر شناس راغب علی، می‌گوید: «اینکه شما استراتژی سوئد را یک موفقیت بدانید، بستگی دارد که آن را با کدام کشور‌ها مقایسه کنید.»


دکتر علی می‌گوید یکی از درس‌هایی که از سیستمِ داوطلبانه قرنطینه در سوئد می‌توان گرفت آن است که این استراتژی نشان می‌دهد که تغییرات رفتاری کوچک مردم تا چه اندازه می‌تواند قدرتمند باشد.


«درست است که سوئد هرگز قرنطینه دولتی نداشت، اما مردم به صورت داوطلبانه به قرنطینه پایبند بودند. آنچه ما از سوئد و کشور دیگری مانند انگلستان می‌آموزیم آن است که حتی اگر کشور‌ها نتوانند به تنهایی با همه‌گیری‌های بزرگ مبارزه کنند، اما رفتار داوطلبانه مردم می‌تواند یک کشور را بدونِ محدودیت‌های دستوری از بحران خارج کند و به اوج برساند.»


منبع: The Daily Mail
ترجمه: سایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید