ماجرای آی‌فون‌های اکتیوشده و غیراکتیو چیست؟

ماجرای آی‌فون‌های اکتیوشده و غیراکتیو چیست؟

آی‌فون غیراکتیو اصطلاحا به آی‌فون‌هایی گفته می‌شود که به صورت کاملا پلمپ شده و دست نخورده، وارد بازار می‌شوند. خرید این گوشی‌ها نسبت به دیگر حالت‌ها کمترین ریسک را دارد.

کد خبر : ۱۰۰۶۱۹
بازدید : ۷۹۲۹

اگر برای خرید گوشی‌های آی‌فون به بازار و یا وب‌سایت‌های فروش موبایل سری زده باشید، حتما نام آی‌فون اکتیو به گوشتان خورده است.

گوشی‌هایی که با اختلاف قیمتی در حد چند میلیون نسبت به آی‌فون‌های غیراکتیو به فروش می‌رسند و عموما فروشندگان مدعی می‌شوند که این گوشی‌ها کاملا نو بوده و صرفا برای سهولت در واردات یا کار‌هایی مانند رجیستری، تنها یکبار روشن شده اند.

اما اینکه این ادعا تا چه اندازه صحت دارد و خرید آی‌فون‌های اکتیو شده کار درستی است یا خیر، سوالی است که جواب قطعی برای آن وجود ندارد. اما در این مطلب سعی می‌کنیم تا جوانب مختلف هر یک از این دو حالت یعنی خرید گوشی‌های اکتیو و غیراکتیو را بررسی کنیم و انتخاب را به خود خریداران بسپاریم.

 آی‌فون‌ غیراکتیو

آی‌فون غیراکتیو (Non-active) چیست؟

آی‌فون غیراکتیو اصطلاحا به آی‌فون‌هایی گفته می‌شود که به صورت کاملا پلمپ شده و دست نخورده، وارد بازار می‌شوند. خرید این گوشی‌ها نسبت به دیگر حالت‌ها کمترین ریسک را دارد. زیرا کاربر می‌تواند نسبت به نو بودن گوشی و آغاز زمان گارانتی از همان لحظه اطمینان داشته باشد.

برای اینکه بتوانید از اکتیو یا غیراکتیو بودن گوشی‌های آی‌فون اطلاع پیدا کنید، باید به آدرس checkcoverage. apple. com سر زده و با وارد کردن شماره سریال، وضعیت گوشی را مشاهده کنید.

چنانچه گوشی پیش از این روشن نشده باشد یا به اصطلاح اکتیونشده باشد، در زمان مراجعه به آدرس ذکر شده، از شما خواسته می‌شود تا آن را فعال کنید. اما اگر با زدن شماره سریال آی‌فون موردنظر، مدت زمان اعتبار گارانتی توسط شرکت اپل به نمایش در بیاید، یعنی این گوشی پیشتر روشن شده است.

البته گوشی‌های آی‌فونی که در ایران به فروش می‌رسند، به دلایل تحریمی، امکان استفاده از خدمات پس از فروش رسمی اپل را ندارند؛ با اینحال برخی شرکت‌های وارد کننده از سوی خود ضمانت‌نامه‌هایی برای خریداران صادر می‌کنند.

آی‌فون‌ اکتیوشده

آی‌فون‌های اکتیو شده (Active)؛ نو یا دست دوم؟

درباره چرایی فروش برخی گوشی‌های آی‌فون به صورت اکتیو، روایات زیادی مطرح می‌شود. برخی فروشندگان می‌گویند تنها علت اکتیو کردن این گوشی ها، گذر از برخی قوانین واردات و گاهی کاهش هزینه‌های سربار وارد کردن آن گوشی به کشور است.

این دسته از فروشندگان معتقدند گوشی‌های اکتیو کاملا نو هستند و تنها یکبار دکمه پاور آن‌ها زده شده و خرید آن‌ها هیچ مشکلی برای خریداران ایجاد نخواهند کرد.

درحالی که گروه دیگری از فروشندگان نظر متفاوتی دارند. آن‌ها معتقدند که این گوشی‌ها در واقع آی‌فون‌های دست دوم و یا تعمیر شده‌ای هستند که در قالب یک گوشی نو به مشتری فروخته می‌شود و اساسا خرید آن‌ها با اختلاف قیمتی کم با گوشی اکتیونشده، به صرفه نیست.

علل فروش گوشی آیفون به صورت اکتیو

معمولا فروشندگان در توضیح علت اکتیو بودن یک گوشی آیفون، داستان‌های مختلفی مطرح می‌کنند. با اینحال اصلی‌ترین سناریو‌هایی که ممکن است باعث شوند یک گوشی آی‌فون «به‌ظاهرنو»، به صورت اکتیو به فروش برسد در ادامه ذکر می‌شوند.

۱. دور زدن تحریم‌ها برای ورود آی‌فون

یکی از کارشناسان بازار موبایل در پاسخ به چرایی وجود تعداد زیادی گوشی آی‌فون اکتیو در بازار کشور به آی‌تی‌ایران می‌گوید: اصلی‌ترین دلیل اکتیو کردن این گوشی‌ها پیش از ورود به کشور، رد گم کردن در فروش به بازرگانان ایرانی است.

وی با اشاره به اینکه اساسا به دلیل تحریم‌های آمریکا، اپل اجازه فروش محصولات خود به کاربران ایرانی را ندارد می‌گوید: برای آنکه حجم زیادی از گوشی‌هایی که اپل به یک تامین کننده مشخص داده، در ایران اکتیو نشده باشند، این شرکت‌ها اقدام به اکتیو کردن گوشی‌ها در یک کشور دیگر مانند هنگ‌کنگ، سنگاپور، دبی و…) می‌کند و سپس گوشی را به بازرگان ایرانی تحویل می‌دهند.

وی تاکید می‌کنند این گوشی‌ها فقط یک بار روشن شده و به اینترنت آن کشور متصل شده‌اند و در حقیقت کاملا نو هستند.

۲. آی‌فون دست دوم

بدیهی‌ترین علتی که ممکن است یک گوشی آی‌فون به صورت غیر آکبند و اکتیو شده به فروش برسد، آن است که آن گوشی، یک آی‌فون دست‌دو باشد.

در مواقعی که آی‌فون فروخته شده توسط یک مشتری تمیز و بی‌نقص باشد، بعضی فروشندگان وسوسه می‌شوند تا آن را تمیز و بسته بندی کنند و در قالب یک گوشی نو مجددا بفروشند. با وجود انواع و اقسام جعبه‌ها و وسایل جانبی های‌کپی، ظاهرسازی برای چنین کاری چندان سخت نخواهد بود.

آی‌فون‌ ری پک

۳. آی‌فون ری‌پک

یکی از حالات بسیار محتمل درباره گوشی‌های آیفون اکتیو این است که ممکن است آن گوشی ری‌پک شده باشد. منظور از گوشی ری‌پک، حالتی است که گوشی از نظر ظاهری کاملا تمیز و نو باشد، اما به دلیل وجود یک نقص کوچک، به فروش رفته باشد.

در چنین حالتی برخی از فروشندگان، گوشی را تعمیر کرده و با مقداری رسیدگی ظاهری، آن را در یک بسته بندی مشابه آنچه اپل ارائه می‌کند قرار داده و در قالب یک گوشی نو (و گا‌ها با قیمت اندکی کمتر از قیمت بازار) به فروش می‌رسانند.

معمولا این گوشی‌ها از نظر ظاهری تفاوت بارزی با آی‌فون‌های اکتیو نشده و آکبندی که مستقیما توسط شرکت عرضه می‌شوند ندارند. تنها راهی که می‌تواند زنگ هشداری درباره وجود یک باگ برای خریدار باشد، چک کردن اکتیو یا غیراکتیو بودن آن به روش ذکر شده است.

۴. آی‌فون رفرش

یکی از قوانین اپل در فروش آی‌فون‌های خود آن است که چنانچه گوشی ظرف یک سال گارانتی محصول هر مشکلی پیدا کند، با یک گوشی نو تعویض و تحویل خریدار می‌شود. در این حالت کافی است مشتری گوشی دارای نقص را تحویل یکی از شعب اپل استور دهد و گوشی نو تحویل بگیرد.

اما چه بر سر آن گوشی‌های دارای نقص که توسط شرکت پس گرفته شده‌اند می‌آید؟ این گوشی‌ها توسط تیم فنی اپل تعمیر شده و با گذشتن از کنترل کیفی‌های مشخص، مجدد برای فروش به بازار عرضه می‌شوند.

نکته‌ای که در این میان وجود دارد آن است که در عرضه مجدد این گوشی‌های تعمیری، شرکت با نصب یک لیبل مخصوص، تعمیر و بازیابی شدن آن را به اطلاع خریدار بعدی می‌رسانند. این گوشی‌ها معمولا ارزان‌تر از گوشی‌های آکبند عادی هستند و، چون توسط خود شرکت تعمیر شده‌اند ریسک پایین‌تری نسبت به حالت ری‌پک دارند.

با اینحال ممکن است برخی فروشندگان سودجو، با از بین بردن آن برچسب مخصوص، این گوشی را به عنوان یک گوشی آی‌فون نو به فروش برسانند. برای جلوگیری از چنین کلاهبرداری‌هایی بهتر است ازفروشگاه‌های شناخته شده خرید کرد.

آی‌فون اکتیو بخریم یا نه؟

با تمام این‌ها احتمالا هنوز هم برای بسیاری جای سوال باشد که بالاخره آی‌فون‌های اکتیو شده را بخریم یا نه.

در جواب این دوستان باید تاکید کرد که چنانچه یک گوشی آی‌فون اکتیو با اختلاف قیمتی مختصری نسبت به همان گوشی غیراکتیو و آکبند به فروش می‌رسد، بهتر است قید این اختلاف قیمتی کم را بزنید و در عوض یک آی‌فون غیراکتیو و مطمئن بخرید.

اما در صورتی که اختلاف قیمتی آی‌فون اکتیوشده با غیراکتیو آن زیاد باشد و فروشنده مطمئنی سراغ دارید که صادقانه علت اکتیو بودن آن را به شما می‌گوید، می‌توان به این خرید به چشم یک خرید به صرفه نگاه کرد.

زیرا در مواقعی افراد اصرار زیادی به خرید یک گوشی آی‌فون دارند، اما بودجه آن‌ها اجازه نمی‌دهد که بتوانند آن مدل خاص را خریداری کنند. در چنین مواقعی خرید یک آی‌فون اکتیو که ادعایی درباره نو و آکبند بودن آن وجود ندارد می‌تواند معقول باشد.

منبع: آی تی ایران

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید