دلار در چه صورتی در مسیر نزولی قرار می‌گیرد؟

دلار در چه صورتی در مسیر نزولی قرار می‌گیرد؟

قیمت دلار در طول یک ماه اخیر در مسیر صعودی قرار گرفته است. در حال حاضر نیز این روند تشدید شده است. کارشناسان اقتصادی معتقدند که طولانی شدن مسیر مذاکرات و عدم لغو تحریم‌ها موجب تقویت طرف تقاضا در بازار ارز شده است.  

کد خبر : ۱۰۰۶۵۷
بازدید : ۵۵۱۵

فرادید | با رسیدن قیمت دلار به مرز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان، بالاترین رقم اسکناس آمریکایی در شش ماه اخیر به ثبت رسید. تحلیلگران معتقدند با عبور از مقاومت روانی ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومان، تقاضا برای دلار دربازار ارز افزایش یافته است. با این حال کارشناسان اقتصادی می‌گویند که قیمت دلار تابع رفتار دستوری نیست و کاهش آن نیازمند برطرف ساختن برخی موانع است.

به گزارش فرادید؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد که شاخص سه ماهه دلار به شکل متوسط ۲۷ هزار و ۵۲۳ تومان بوده است. این میزان در شش ماه اخیر عدد ۲۵ هزار ۸۳۷ تومان را نشان می‌دهد.

همچنین در طول یک سال اخیر برای نخستین بار است که قیمت دلار از کانال ۲۸ هزار و ۴۰۰ تومان عبور می‌کند.

پیش از این در ۱۴ آبان سال گذشته، دلار از مقاومت روانی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان گذشته بود. اما حالا تحلیلگران فنی معتقدند با گذشتن از مقاومت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان، رسیدن به مرز ۲۹ هزار تومان در نخستین گام دور از انتظار نیست.

علاوه بر این فعالان بازار می‌گویند که از روز گذشته و همزمان با شکسته شدن مقاومت روانی ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومان، تقاضای دلار در بازار افزایش یافته است.

دلار در چه صورتی در مسیر نزولی قرار می‌گیرد؟

چرا دلار در مسیر صعودی قرار گرفت؟

قیمت دلار در طول یک ماه اخیر در مسیر صعودی قرار گرفته است. در حال حاضر نیز این روند تشدید شده است. کارشناسان اقتصادی معتقدند که طولانی شدن مسیر مذاکرات و عدم لغو تحریم‌ها موجب تقویت طرف تقاضا در بازار ارز شده است.

علاوه بر این کلان داده‌های اقتصادی نیز نشان می‌دهد که نقدینگی و پایه پولی در طول ماه اخیر افزایش یافته است.

هیات رئیسه مجلس یازدهم می‌گویند که مقایسه مرداد سال جاری با مرداد سال گذشته نشان می‌دهد ۳۹ و ۴۲ درصد افزایش حجم نقدینگی و رشد پایه پولی را شاهد بوده‌ایم.

براساس آخرین آمار بانک مرکزی حجم نقدینگی در مرداد ۱۴۰۰ به ۴ هزار هزار میلیارد تومان رسیده است و پایه پولی هم به ۵۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. بدین معنا که در این یک ماه ۱۴۶ هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور افزوده شده است.

با این حساب روزی ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان، ساعتی ۲۰۰ میلیارد تومان و هر دقیقه نیز ۳.۳ میلیارد تومان به آن اضافه می‌شود.

در چنین شرایطی عجیب نیست که بخش بزرگی از این پول‌های موجود در سطح جامعه به سوی خرید دلار کشیده شود. موضوعی که باعث می‌شود عرضه دلار در بازار با مشکل مواجه شود و روند افزایش قیمت دلار تشدید شود.

دلار در چه صورتی در مسیر نزولی قرار می‌گیرد؟
برای کاهش قیمت دلار چه باید کرد؟

به عقیده اقتصاددانان، برای تضعیف روند صعودی قیمت اسکناس آمریکایی، باید استقراض دولت از بانک مرکزی برای جبران کسری بودجه کاهش یابد. البته دولت دوازدهم و سیزدهم برای کاهش استقراض، به فروش اوراق روی آوردند، موضوعی که باعث افزایش بدهی‌های دولت شده است و در بلند مدت دولت‌ها را با ورشکستی و عدم توانایی در جبران بدهی‌ها مواجه می‌کند.

اما کارشناسان اقتصادی ابراز امیداری می‌کنند که با احیای برجام، فروش نفت ایران بار دیگر بتواند، کسری بودجه دولت را جبران کند.

آن‌ها می‌گویند که اگر تیم مذاکره کننده دولت سیزدهم در آذرماه بتوانند بر سر لغو تحریم‌ها و احیای برجام به توافق برسد، در کوتاه مدت فروشندگان دلار بیشتر خواهند شد و خریداران تا مدتی از خرید دست می‌کشند.

همچنین در بلند مدت هم درآمد‌های دولت از مسیر صادرات کالا‌های نفتی و غیر نفتی افزایش می‌یابد. در چنین شرایطی نیاز دولت به استقراض از بانک مرکزی کاهش می‌یابد. در نتیجه نقدینگی کمتری ایجاد می‌شود و افزایش نرخ پایه پولی نیز کنترل می‌شود.

البته اگر چنین امری محقق نشود، اقتصاددانان پیش بینی می‌کنند که تا پایان سال دلار در کانال ۳۰ هزار تومان قرار بگیرد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید