دفع تهدید بزرگ از بازار طلا

کد خبر : ۱۰۰۷۴
بازدید : ۲۲۶۱

تشدید تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن همزمان با اطمینان بازار به کم‌سرعت بودن انقباض سیاست پولی فدرال رزرو، نوسان بهای اونس را به پیرامون مرز 1120 دلار برده است. در حالی که در سال 2015، احتمال انقباضی شدن سیاست پولی آمریکا، بزرگترین تهدید پیش‌روی بازار طلا بود، به نظر می‌رسد که در سال 2016، کندی این انقباض، حذف کننده عامل تهدید باشد. اونس فلز زرد که روز سه‌شنبه به بالاترین قیمت در سه ماه گذشته نزدیک شده بود، روز چهارشنبه را نیز در انتظار انتشار اولین بیانیه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در سال 2016 در محدوده‌های 1110 و 1120 دلار گذارند.

اونس که روز سه‌شنبه با 12 دلار رشد روی قیمت 1119 دلار ایستاد، روز چهارشنبه تا ساعت 6عصر به وقت تهران به بهای 1117 دلار رسید؛ گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین روز کاری هفته رقم خورده باشد، به ویژه از آن رو که بیانیه فدرال رزرو ساعت 22:30 شب گذشته منتشر شد.

چالش‌های افزایش نرخ بهره
مهم‌ترین مساله مورد توجه در نشست دوروزه ژانویه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو، مساله افزایش نرخ بهره است. این کمیته در دسامبر 2015 برای اولین بار از 10 سال گذشته، نرخ بهره وجوه فدرال را افزایش داد؛ اما چالش‌های درون بزرگ‌ترین اقتصاد جهان و همچنین مشکلات اقتصاد جهان، باعث می‌شود که ادامه این روند بسیار کند باشد.

از همین رو دور از ذهن است که هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید، بانک مرکزی آمریکا، نرخ بهره را برای دومین بار در حدود یک ماه، افزایش داده باشد. روز گذشته خبرگزاری رویترز نظرسنجی‌ای منتشر کرد که در آن تمام 69 تحلیلگر این نهاد رسانه‌ای به این گزینه رای داده بودند که کمیته بازار آزاد فدرال رزرو بازه نرخ‌های بهره را میان 25/ 0 تا 5/ 0 درصد نگه خواهد داشت. سرعت کم انقباض سیاست پولی ایالات‌متحده، بهترین خبر برای طلا است که در سال 2015 به شدت تحت‌فشار رشد دلار قرار داشت. همزمان با امید طلا به روند کند انقباض سیاست پولی در آمریکا، بازارهای سهام نیز برای فلز زرد کم نگذاشته‌اند.

رشد اونس از محدوده 1060 دلار تا محدوده 1120 دلار در روزهای رفته از سال 2016 مدیون عدم قطعیت در بازارهای سهام است. بازارهای سهام که در هفته‌های گذشته نگران کندی رشد چین و ادامه سقوط بهای نفت بوده‌اند، روز چهارشنبه نیز مانند روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، متاثر از نگرانی‌های نفتی، با افت شاخص روبه‌رو شدند.

بورس چین، بازنده بزرگ
روز گذشته،‌ بازارهای آسیایی رشد داشتند؛ اما بازارهای اروپایی روز را با افت آغاز کردند. مهم‌تر اینکه بازارهای آسیایی هم با وجود رشد، همچنان نگران عدم قطعیتی هستند که در هفته‌های گذشته از سال جدید میلادی تشدید شده است. در این میان، بازنده بزرگ، بورس چین است. چهارشنبه، پس از ریزش شدید روز سه‌شنبه، بورس‌های آسیایی تحت‌تاثیر صعود بازارهای وال‌استریت و اروپا که با افزایش قیمت نفت از کف روزانه پشتیبانی شدند، بهبود یافتند؛ اما کارشناسان می‌گویند التهاباتی که از ابتدای امسال تالارهای معاملات بورس‌های جهان را فراگرفته و هزاران میلیارد دلار از ارزش آنها کاسته، بعید است به این زودی به پایان برسد.

به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری رویترز، چهارشنبه شاخص ام‌اس سی‌آی بازارهای سهام آسیا اقیانوسیه به‌جز ژاپن 0/ 2 درصد رشد کرد؛ ولی شاخص شانگهای کامپوزیت در سرزمین اصلی چین با 4/ 2درصد کاهش روبه‌رو شد و به کاهش 4/ 6 درصدی روز سه‌شنبه افزود.

این شاخص اکنون تقریبا همه رشدی را که از دسامبر سال 2014 داشت، از دست داده است. شاخص نیکی 225 ژاپن با 6/ 2درصد افزایش یافت و کسپی کره جنوبی با 4/ 1 درصد رشد مواجه شد. هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ 3/ 1درصد افزایش یافت و سنسکس هند هم رشد 4/ 0 درصدی را تجربه کرد.

بازارها در تایوان و آسیای جنوب شرقی هم صعود کردند. البته شاخص اس اند پی/ ای اس‌ایکس 200 استرالیا با 2/ 1 درصد کاهش مواجه شد. بازارهای سهام اروپایی هم مانند بازارهای چینی، با نگرانی از اخبار مربوط به شرکت‌های فناوری و همین طور ادامه ضعف نفت، رو به افت گذاشتند. شاخص فوتسی یورو فرست 300 بیش از 5/ 0 درصد افت کرد.

آسوشیتدپرس صبح چهارشنبه گزارش کرد که سرمایه‌گذاران منتظر انتشار بیانیه بانک مرکزی آمریکا برای ارزیابی روند افزایش آتی نرخ‌های بهره هستند. بانک مرکزی آمریکا ماه گذشته برای نخستین بار از زمان بحران مالی جهانی سال 2008، با اشاره به بهبود تورم و سایر آمار اقتصادی افزایش نرخ‌های بهره را تصویب کرد؛ اما ابهام درباره قدرت دلار، قیمت پایین نفت و دورنمای اقتصاد چین، هشدارهایی را علیه افزایش سریع نرخ‌ها در پی داشته است. افت روز چهارشنبه نفت ناشی از اعلام افزایش موجودی نفت ایالات‌متحده بود. همزمان ادامه انتشار داده‌های بد از چین نیز، به افت نفت کمک کرد. بشکه‌های نفت خام روز چهارشنبه بیشتر پیرامون مرز 30 دلار نوسان داشتند؛ اما معامله‌گران این بازار نیز در انتظار بیانیه فدرال رزرو و واکنش دیگر بازارها به آن بودند.

نفت روز سه‌شنبه ابتدا تضعیف شد؛ اما بعد خبر احتمال توافق اوپک و روسیه برای حذف مازاد عرضه، باعث جهش قیمت‌ها و تثبیت نفت در محدوده 30 دلار شد. سقوط نفت که خود در ماه‌های گذشته عامل فشار بر بازار کالاهای پایه بوده، چندی است چنان شدت گرفته که به نفع کالاهای پناهگاه سرمایه تمام شده است. سقوط نفت با نگران کردن معامله‌گران بازارهای سهام و مقام‌های درگیر با تورم معکوس، باعث افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن شده است.

رشد 12 دلاری اونس در روز سه‌شنبه عمدتا ناشی از همین تشدید خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن و افزایش خریدهای فنی بود. سه‌شنبه، رشد آخر وقت نفت نیز به طلا کمک کرد. همزمان شاخص دلار نیز تضعیف شد تا طلا یار دیگری نیز داشته باشد. در دومین روز هفته، بازارهای سهام باز هم به کمک فلز زرد آمدند.

بازارهای جهانی سهام در این روز هم شاهد افت شاخص‌ها بودند که پیشرو سقوط، شاخص شانگهای بود که 6 درصد افت کرد و سقوط خود را از ابتدای سال 2016 به 22 درصد رساند. ادامه نگرانی‌ها درباره افت ارزش یوآن و خروج سرمایه از چین باعث وحشت در بازارهای چین شده است. اما سه‌شنبه، بعد از پایان کار بازارهای آسیایی، بهای نفت رشد کرد تا بازارهای آمریکا وضعیت بهتری داشته باشند. روز سه‌شنبه، داده‌های زیادی از اقتصاد آمریکا منتشر شد؛‌ اما هیچ یک از این داده‌ها نتوانستند بازار طلا را تکان دهند. اونس که روز سه‌شنبه روی قیمت 1119 دلار متوقف شده بود، روز چهارشنبه را با رشد آغاز کرد، اما با رسیدن قیمت به نزدیکی عدد 1122 دلار شاهد سودگیری معامله‌گران و افت قیمت‌ها شد. با این همه انتظار برای تصویب نشدن افزایش دوباره نرخ بهره وجوه فدرال در اولین نشست بانک مرکزی آمریکا در سال 2016 از تضعیف بیشتر طلا جلوگیری کرد. اونس تا لحظه تنظم این خبر، 1117 دلار قیمت خورد، اما قیمت نهایی روز می‌تواند متفاوت باشد.


بهبود چشم‌انداز طلا
رشد حدودا 4 درصدی اونس از ابتدای سال جدید میلادی، چشم‌انداز این بازار را به شدت بهبود بخشیده است. علاوه‌بر خوش‌بینی‌های فنی، خوش‌بینی‌های بنیادی نیز وجود دارد. موسسه تحقیقاتی «جی‌اف‌ام‌اس» در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرده که قیمت جهانی طلا در سال 2016 میلادی تحت‌تاثیر روند کند افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا و رشد تقاضای چین با افزایش همراه خواهد شد. به گزارش سایت طلا به نقل از خبرگزاری رویترز، موسسه جی‌اف‌ام‌اس اعلام کرد تقاضای طلا در سال 2015 میلادی با کاهش 2 درصدی روبه‌رو شده است؛ ولی تقاضای این فلز زرد در سال 2016 میلادی تحت‌تاثیر روند کند افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا و نگرانی‌های مربوط به رشد اقتصادی چین و تضعیف ارزش یوآن در برابر دلار، با افزایش بیشتری همراه می‌شود.

براساس این گزارش، موسسه جی‌اف‌ام‌اس اعلام کرد: قیمت جهانی طلا تا پایان امسال به بیش از 1200 دلار در هر اونس خواهد رسید و میانگین قیمت طلا نیز به 1164 دلار می‌رسد. تقاضای جهانی طلا نیز امسال با رشد 5 درصدی روبه‌رو می‌شود. تحلیلگران جی‌اف‌ام‌اس اعلام کردند که مصرف‌کنندگان چینی نگران کاهش ارزش یوآن هستند و افت ارزش یوآن موجب افزایش تقاضای طلا در بازار چین خواهد شد. موسسه جی‌اف‌ام‌اس افزود: کاهش رشد اقتصادی چین و چشم‌انداز منفی مربوط به ارزش یوآن در میان مدت به نفع قیمت جهانی طلا خواهد بود. با برقراری ثبات در بازار جهانی طلا شاهد ورود سرمایه‌گذاران بیشتری به بازار خواهیم بود؛ در حالی که کارشناسان اقتصادی پیش از این اعلام کرده بودند که فدرال رزرو امسال 4 بار نرخ بهره را افزایش خواهد داد؛ ولی به نظر می‌رسد که عملکرد ضعیف اقتصادی این کشور موجب خواهد شد تا فدرال رزرو امسال با روند کندتری اقدام به افزایش نرخ بهره کند و این مساله نیز به نفع قیمت طلا خواهد شد.


۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید