مجلس در تکاپوی تشکیل وزارت خانواده؛ مشکلات حل می‌شود؟

مجلس در تکاپوی تشکیل وزارت خانواده؛ مشکلات حل می‌شود؟

مجلسی‌ها می‌گویند هدف‌شان از تشکیل وزارت خانواده و جوانان، پاسخ به نیاز جوانان و بهبود وضعیت آن‌ها است. این در حالی است که به عقیده کارشناسان بهبود این وضعیت نیازمند هماهنگی وبهبود بسیاری از شاخص‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است.

کد خبر : ۱۰۰۷۵۵
بازدید : ۴۱۲۳

فرادید | برخی اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم می‌گویند که طرح تشکیل وزارت خانواده و جوانان را دستور کار قرار دارند. طبق گفته آن‌ها این طرح فعلا در حد یک پیشنهاد در کمیته ورزش کمیسیون مطرح است، اما اگر همراهی دولت را داشته باشند، این طرح به سرانجام می‌رسد.

به گزارش فرادید؛ احمد راستینه هفشجانی، رئیس کمیته تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس در این رابطه می‌گوید که این طرح هنوز در قالب یک پیشنهاد در فراکسیون ورزش مطرح است و هنوز کارهایش نهایی نیست. معتقد هستیم وزارت ورزش و جوانان با گستردگی که دارد، توانایی پاسخ به نیاز جوانان را ندارد و تاکنون نتوانسته مسئولیت خود را به خوبی ایفا کند.

طبق گفته او، اگر دولت قبول کند و این طرح تشکیل وزارت خانواده و جوانان را در قالب لایحه بیاورد روند بهتری در کار صورت می‌گیرد، زیرا ساختار سازی‌های نوین بار مالی دارد و امکانش نیست و طبیعتا طبق اصل ۷۵، شورای نگهبان مخالفت می‌کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که مجلسی‌ها قصد دارند، سازمان بهزیستی، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، معاونت امور جوانان وزارت ورزش و سازمان امور اجتماعی وزارت کشور را ادغام کنند و در نهایت وزارت امور اجتماعی، خانواده و جوانان را تشکیل دهند.

مجلس در تکاپوی تشکیل وزارت خانواده؛ مشکلات حل می شود؟
وزارت خانواده و جوانان تشکیل می‌شود؟

این اولین بار نیست که طرح تشکیل وزارت خانواده و جوانان از سوی مجلسی‌ها مطرح می‌شود، بلکه همواره در طول دو دهه اخیر جز پیشنهاد‌های کمیسیون فرهنگی بوده است. البته هیچ گاه هم به نتیجه نرسیده است.

اما حالا بخشی از مجلسی‌ها عزم شان را جزم کرده اند، تا به این طرح ۲۰ ساله جامه عمل بپوشانند.

البته در این میان برخی از مدیران ارشد دولت همچون امیرحسین قاضی زاده هاشمی نیز بی میل به تشکیل وزارت خانواده و جوانان نیستند. او که اکنون معاون ابراهیم رئیسی است، در زمان کاندیداتوری اش وعده تشکیل این وزارتخانه را داده بود.
البته به نظر می‌رسد با توجه به اینکه ایجاد یک وزارتخانه جدید هزینه بالایی به دولت تحمیل می‌کند، کابینه هم با این طرح مخالف باشد.

علاوه بر این بخش دیگر نمایندگان مجلس هم مخالف تشکیل وزارت خانواده و جوانان هستند.

در این رابطه روزنامه اصولگرا رسالت که مدیرمسئولی آن را محسن پیرهادی، عضو هیات رئیسه مجلس یازدهم برعهده دارد، امروز گزارشی در نقد ایجاد وزارت خانواده منتشر کرده است.

روزنامه رسالت در نتیجه گیری خود معتقد است که ادغام موضوعات اجتماعی، خانواده و جوانان ممکن نیست. این روزنامه در نهایت نیز پیشنهاد ایجاد ستاد ملی زنان و خانواده را داده است.

مجلس در تکاپوی تشکیل وزارت خانواده؛ مشکلات حل می شود؟

تشکیل وزارت خانواده و جوانان مشکلات را حل می‌کند؟

مجلسی‌ها می‌گویند هدف‌شان از تشکیل وزارت خانواده و جوانان، پاسخ به نیاز جوانان و بهبود وضعیت آن‌ها است. این در حالی است که به عقیده کارشناسان بهبود این وضعیت نیازمند هماهنگی وبهبود بسیاری از شاخص‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است.

به عقیده کارشناسان، بهبود وضعیت شغلی و معیشتی جوانان در توان یک وزارتخانه نیست و یک مسئله کلان است؛ بنابراین ادغام سازمان‌ها و معاونت‌های متفاوت برای ایجاد وزارتخانه واحد، بیشتر منجر به اتلاف منابع می‌شود.

علاوه بر این، کارشناسان اجتماعی و اقتصادی می‌گویند وظایف معاونت‌ها و سازمان‌های مدنظر برای تشکیل وزارت خانواده وجوانان، با یکدیگر متفاوت است و ادغام آن‌ها مشکلات را بیشتر می‌کند.

همچنین حل مسائل همچون حاشیه نشینی، سرقت، تکدی‌گری، کاهش نرخ جمعیت و باروری و ازدواج که در توجیه طرح گنجانده شده است، همیشه برای دولت‌ها چالش برانگیز بوده است و با ایجاد یک وزارتخانه نمی‌توان آن‌ها را حل کرد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید